Întârzieri şi curse anulate, noua „normalitate” pe aeroporturile lumii. Cauzele haosului din transportul aerian

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aeroportul Timişoara
Aeroportul Timişoara

Prima vară după pandemie a readus cheful oamenilor de călătorie. Companiile şi aeroporturile ar fi trebuit să se aştepte la asta, doar că a apărut criza din cauza lipsei de personal disponibilizat cu ocazia pandemiei, respectiv întârzierea livrării unor aeronave comandate de companiile aeriene.

Întârzieri, curse anulate, greve ale angajaţilor de pe aeroporturi, toate dau peste cap concediile turiştilor din întreaga lume. În acelaşi timp, preţurile, chiar şi la cursele low cost, sunt în creştere. Aşa arată situaţia în această vară. Este rezultatul celor aproximativ doi ani de pandemie, timp în care companiile aviatice şi aeroporturile au fost nevoite să concedieze oameni. Acum, când pofta de călătorie a revenit, personalul e puţin şi altul nici nu prea au de unde să mai ia. 

„Din informaţiile pe care le am, toate aceste nu aparţin unui anumit tip de operator, nu sunt de vină companiile aeriene, cum nu sunt de vină exclusiv aeroporturile sau agenţiile de handling. Este un cumul. În timpul pandemiei absolut toate instituţiile din domeniul aviaţiei civile şi-au restrâns activitatea şi au fost nevoiţi să renunţe la o parte din personal. Acum când a revenit traficul nu poţi să-i aduci atât de repede înapoi şi să-i şi pregăteşti. Sunt mulţi care nu mai vor să se întoarcă, şi-au găsit joburi mai bune, să formezi un nou pilot îţi trebuie trei ani, să formezi un nou mecanic de aeronavă ai nevoie de cinci-şapte ani. Aşa că există probleme la mentenanţă, la agenţii de handling, pentru că nu e atât de uşor să recalifici oamenii”, a declarat Daniel Stamatovici, directorul Aeroportului Timişoara.

„Pe Aeroportul Timişoara nu au fost întârzieri din cauza noastră"

În perioada pandemiei, Aeroportul Timişopara a renunţat la 41 de persoane, dar deja au reangajat 36. Mai mult, s-a cerut o suplimentare a organigramei, iar după rectificarea bugetului s-ar mai putea face angajări, până la un număr de 250 de persoane. Unul dintre avantajele Aeroportului Timişoara este însă şi faptul că are dimensiuni destul de reduse, iar problemele nu au fost atât de multe, spune directorul. 

“Pe Aeroportul Timişoara nu au fost întârzieri din cauza noastră, însă suportăm întârzierile de pe alte aeroporturi. Normal că dacă un avion întârzie la a doua cursă pe care o face în ziua respectivă, toate celelalte vor fi întârziate. Adevăratele probleme se crează pe aeroporturi mari, care au trafic mare şi trebuie să deservească multe curse concomitent, şi nu au personal suficient”, a mai spus Daniel Stamatovici.

Companiile reduc frecvenţa de zbor

O parte dintre companiile aeriene, care şi-au propus mai mult decât puteau duce, au început deja să renunţe la anumite curse, ca cele care rămân să poată fi deservite în condiţii cât mai bune. Şi companiile care operează pe Aeroportul Timişoara îşi vor schimba strategia, reducând fregvenţa de zbor, nu şi varietatea destinaţiilor. 

„Companiile de Aeroportul Timişoara nu ne-au anunţat încă la ce vor renunţa. Eu sunt convins că nu vor renunţa destinaţii, ci vor renunţa anumite fregvenţe. În loc de trei curse pe săptămâna la Paris, vor fi două. Dar pentru acelea se vor asigura că au tot personalul necesar astfel încât cursa să decurgă în condiţii cât mai bune”, a mai afirmat Stamatovici. 

Daniel Stamatovici

Daniel Stamatovici FOTO Ş.Both
 

Traficul pe Aeroportul Timişoara şi-a revenit aproape de valorile din 2019.

„În 2020, traficul pe Aeroportul Timişoara a scăzut cu peste 70 la sută, dar revenirea a depăşit toate aşteptările. Toată lumea spunea că vom reveni la nivelul anului 2019 până în 2025. În realitate, acum ne aflăm la 9 la sută mai puţin decât în aceeaşi lună a anului 2019. Este foarte bine. În ce priveşte cursele operate, avem o scădere de doar 2 la sută faţă de 2019. Cargo a crescut constant, existând un plus de 58 la sută faţă de 2019. În ceea ce priveşte cursele de charter, a fost o surpriză cu adevărat plăcută. A crescut în proporţie de 98 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului 2019”, a mai declarat Stamatovici.

Sisteme noi de securitate

Aeroportul Timişoara continuă se alinieze la standare internaţionale. Cea mai nouă investiţie în infrastructură o reprezintă schimbarea filtrelor de control de securitate. În cadrul aceluiaşi proiect european, în valoare de aproximativ 10 milioane de euro, s-au achiziţionat şi două autospeciale de pompieri. 

„Am reuşit să instalăm toate sistemele de securitate, mai aşteptăm un aviz ca două să mai fie puse în funcţiune. Sunt 13 echipamente în total. Sunt echipamentele noi de securitate standard 3. Este o reglementare europeană, pe toate aeroporturile din Europa trebuie să se schimbe echipamentele de un anumit standard. Cele noi presupun o viteză mai mare de lucru, o penetrare mai bună a bagajelor, posibilitatea de a roti imaginea 3D, sunt echipamente mai performante”, a mai spus Stamatovici. 

Securitate Aeroport Timişoara

Sistem nou de securitate pe aerport FOTO Ş.Both
 

Totodată, se lucrează la realizarea proiectului pentru construirea noului Terminal de plecări curse externe al Aeroportului Internaţional Timişoara. Câştigătorul licitaţiei are la dispoziţie patru luni pentru proiectul tehnic, urmând ca apoi să înceapă efectiv construcţia. Noul terminal va costa 38 de milioane de euro, jumătate din fonduri europene, jumătate din bugetul de stat şi fonduri proprii.
 

Vă mai recomandăm să citiţi:

Cine va construi noul terminal de plecări externe al Aeroportului Timişoara. Valoarea uriaşă a proiectului

Noul terminal de pe Aeroportul Timişoara arată ca o galerie de artă. Un proiect în premieră naţională VIDEO

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite