Cât de ușor poți ajunge victima informațiilor false de pe internet. Pățania unui producător de căpșuni

0
Publicat:

Un producător de căpșuni din Timiș a anunțat anul trecut că organizează o zi a porților deschise în care vizitatorii pot mânca pe săturate căpșuni din ferma sa. Postarea a devenit virală în 2023, mii de oameni distribuind-o fără să își dea seama că evenimentul este din trecut.

Postarea unui fermier din 2022 a devenit virală în 2023 FOTO Facebook/Berrry Mania
Postarea unui fermier din 2022 a devenit virală în 2023 FOTO Facebook/Berrry Mania

O postare prin care un producător de căpșuni din Timiș anunță ziua porților deschise, în care poți mânca oricâte căpșuni vrei, plătind doar ce iei acasă s-a viralizat în ultimele zile pe Facebook, ajungând la peste 8.000 de distribuiri.

„Sâmbătă 28 mai începând cu ora 10:00 vă așteptăm cu pitici și cu bunici la noi pe plantație să vă culegeți singuri căpșunile noastre extraordinare!!! Puteți să mâncați cât doriți. Se plătește doar ce luați acasă, prețul fiind de 15 ron pe kg”, se arată în anunțul postat de Berry Mania în 23 martie 2022.

Fără să realizeze că anunțul este din 2022, foarte mulți utilizatori de Facebook au distribuit postarea însoțită de imagini cu căpșuni care îți fură ochii. În timp ce unii și-au dat seama că e vorba de o postare din 2022, unii nu au realizat acest lucru, cerând lămuriri suplimentare pentru că „28 e duminică, nu sâmbătă”. Postarea a ajuns, la data publicării acestui articol, să aibă peste 8.000 de distribuiri și peste 400 de comentarii.

Contactat de „Adevărul”, fermierul care a organizat anul trecut ziua porților deschise a a declarat că în acest an evenimentul este programat pentru luna iulie, dacă nu găsește persoane suficiente să culeagă fructele.

„Nu se uită la dată și postează de anul trecut. M-am mai și trezit cu ei la poartă. Și anul ăsta o să facem, dar în iulie. Lumea mă sună. Și acum în timp ce vorbesc cu dumneavoastră mă sună un număr. Tot pentru căpșuni sună”, a declarat fermierul.

Cum pot fi evitate astfel de situații

Robert Nicolae Feraru, specialist social media și marketing a explicat că în astfel de situații, în care ajunge să se viralizeze o postare care nu mai este de actualitate, autorul postării ar trebui să facă o actualizare pentru a atrage atenția sau chiar să șteargă postarea.

„În momentul în care avem o pagină de Facebook primim notificări de la utilizatorii care au lăsat comentarii, au apreciat o postare sau au distribuit-o. Acesta este primul semnal pe care îl avem la o postare din trecut. Pentru a evita astfel de situații, brandul sau persoana în cauză ar trebui să editeze postarea și să spună că nu este de actualitate acel anunț sau să șteargă postarea pentru ca oamenii să nu mai poată distribui respectiva postare”, a explicat Robert Feraru.

Specialistul în social media și marketing a mai explicat ce ar trebui să facă utilizatorii, la rândul lor, pentru a evita să cadă victima unor informații false.

„Oamenii când consumă social media nu sunt atenți. Stau atenți două-trei secunde. Dacă ceva le ia ochii atunci au interes mai mare. Ce ar trebui să facă un om care nu prea cunoaște social media? Trebuie să se uite în primul și în primul rând la data postării. Dacă i se pare că este o informație fină, care ar putea fi interpretată într-un mod negativ să caute acel subiect și pe alte site-uri. De aceea este bine să verificăm în mai multe surse sau să vedem în comentarii și părerile unor oameni care știu subiectul”, a mai explicat Robert Nicolae Feraru.

„Castelul din Ususău”, o farsă de peste 12.000 de distribuiri

În 2018, „Adevărul” a prezentat cazul unui tânăr medic, care a distribuit imaginea unui castel din Germania pe contul personal de Facebook, susţinând că respectiva clădire se află în România. Mai exact, în Ususău, județul Arad. 

„Acest castel mirific se afla în comuna Ususău, jud. Arad. A fost construit acum 850 de ani. Descoperă minunăţiile României”, a scris medicul pe pagina sa de Facebook.

Postarea publicată în 23 decembrie 2018 a devenit virală, fiind distribuită până 28 decembrie 2018 de peste 12.000 de utilizatori Facebook.

„La fel cum postarea mea a fost pe jumătate adevărată, castelul există, descrierea este falsă, aşa poate fi şi o ştire. În România amploarea fake news-ului este foarte mare. Trebuie verificată informaţia din mai multe surse, să nu caute site-uri obscure sau senzaţionalul. Fix pe modelul ăsta se câştigă alegeri. Se vine cu jumătăţi de măsură, cu jumătăţi de adevăruri. Sunt armate formate de partide pentru distribuire în grupuri. Sunt foarte multe postări de genul”, declara în urmă cu cinci ani autorul farsei. 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite