Bicicliştii români, transportaţi peste Mureş de armata ungară. Succes în turul ciclist între Timişoara şi Szeged VIDEO

Moment inedit la turul ciclist Timişoara-Szeged FOTO Ş.Both

Bicicliştii au plecat din Szeged, însoţiţi de poliţiştii maghiari, spre frontiera cu România. Trecerea s-a făcut peste Mureş, între Apatfalva şi Cenad, pentru a aminti importanţa construirii unui pod rutier, existent acolo până în 1940, când a fost dinamitat.

Prima ediţie a turului ciclist „Bartok” între Timişoara şi Szeged a fost un succes. Dincolo de faptul că acţiunea a promovat mişcarea şi un mod de viaţă activ şi sănătos, evenimentul a urmărit să promoveze realizarea unei piste de biciclete care să lege Timişoara de Szeged, precum şi construcţia unui pod peste Mureş, între Apatfalva (Ungaria) şi Cenad (România), folosit odinioară ca punct de trecere a frontierei dintre cele două ţări vecine.

GALERIE FOTO DE LA TURUL CICLIST TIMIŞOARA-SZEGED

Aproximativ 150 de ciclişti profesionişti şi amatori au plecat, sâmbătă, în 18 iunie, spre Sânnicolau Mare, însă doar jumătate dintre ei şi-au continuat drumul spre Szeged. Cicliştii au trecut frontiera pe la Triplex Confinium, punct deschis pentru români o singură dată în an, la sărbătoarea organizată de DKMT. Excepţia de acum a întărit importanţa deschiderii permanente a acestui punct de trecere şi între România şi Ungaria, pentru că vecinii au deja vamă funcţională cu Serbia.

Modelul de la Szeged şi judeţul Csongrad

Cicliştii au fost întâmpinaţi la Szeged de Csaki Bela, vicepreşedintele Autoguvernării Csongrad-Csanad, şi de Nagy Sandor, viceprimarul oraşului. Cei doi au povestit cum a devenit zona lor un model în Ungaria pentru utilizarea bicicletei ca mijloc de transport ecologic şi sănătos.

„În viaţa de zi cu zi, la mersul la serviciu, la primărie şi eu folosesc bicicleta. Pot să spun că în Ungaria, capitala bicicletei este la Szeged. Zilele trecute am inaugurat unul dintre cele mai mari proiecte pentru pistele de biciclete din oraş. Practic, tot centrul istoric al oraşului a fost adaptat nevoilor cicliştilor. Şi investiţiile din anii trecuţi au dus la situaţia în care la Szeged este cea mai mare proporţie a bicicliştilor, în rândul oraşelor mari din Ungaria. Şi turismul velo este foarte important, iar pentru asta colaborăm bine cu judeţul Csongrad pentru realizarea unei reţele de ciclo-rute care acoperă tot judeţul. Am salutat cu bucurie iniţiativa de a dezvolta ruta de ciclism între Szeged şi Timişoara, două oraşe înfrăţite”, a spus viceprimarul Nagy Sandor.

Moment inedit la turul ciclist Timişoara-Szeged FOTO Ş.Both

Csaki Bela, vicepreşedintele Autoguvernării Csongrad-Csanad, a pedalat până la frontieră FOTO Ştefan Both

„Lucrăm pentru consolidarea relaţiilor între două oraşe, Szeged şi Timişoara, două judeţe, Csongrad şi Timiş, respectiv două ţări, Ungaria şi România. În urmă cu două săptămâni am fost la Timişoara, am vorbit cu primarul Dominic Fritz, noi dorim să ne deschidem porţile cât mai larg către Timişoara şi Timiş. Şi dacă acest drum poate fi făcut cu bicicleta, cred că suntem pe calea cea bună. Dacă Szeged e capitala ciclismului, noi vrem să devenim judeţul cu cea mai performantă infrastructură velo din Ungaria. În perioada următoare vom construi o sută de kilometri de piste noi de biciclete şi vom putea avea o reţea extraordinară pentru ciclişti. Această reţea va trebui conectată atât spre Voivodina (Serbia), cât şi spre judeţele Timiş şi Arad. Consultanţii noştri lucrează în momentul de faţă în judeţul Timiş şi munca lor va susţine investiţiile în piste de biciclete. Sper că această tură va deveni tradiţională.”, a declarat Csaki Bela, vicepreşedintele Autoguvernării Csongrad-Csanad.

Pistă de bicicletă între Mako şi Szeged FOTO Ştefan Both

Experienţă inedită pe Mureş

Duminică dimineaţa, 19 iunie, bicicliştii au plecat din Szeged, însoţiţi de poliţiştii maghiari, spre frontiera cu România. Trecerea s-a făcut peste Mureş, între Apatfalva şi Cenad, pentru a aminti importanţa construirii unui pod rutier, existent acolo până în 1940, când a fost dinamitat.

Traversarea râului s-a făcut cu ajutorul armatei ungare, care a pregătit pentru biciclişti câteva bărci cu motor. A fost o experienţă deosebită pentru participanţii la tură. Deşi nu există punct de frontieră, atât autorităţile maghiare, cât şi cele din România au trimis echipe mobile pe o parte şi pe cealaltă a Mureşului, pentru verificarea documentelor.

De la Sânnicolau Mare, bicicliştii au mai avut de făcut un ultim efort pentru a ajunge în Dumbrăviţa, locul sosirii în tura ciclistă „Bartok”.

„Nu a fost uşor. Am simţit pe pielea mea pentru că am făcut şi eu acest tur ciclist. Dar acest tur înseamnă mult mai mult. Vrem să clădim, să construim, să strângem relaţiile între români şi maghiari, între Timişoara şi Szeged, să se construiască podurile distruse acum 70 de ani, să se facă pistă de la Timişoara la Cenad, să se deschidă frontiera de la Triplex, dar vrem şi un tren între Timişoara şi Szeged. Acum o sută de ani erau opt trenuri pe zi între cele două oraşe. Acum nu există niciunul. Nu se poate aşa ceva în 2022.”, a declarat Peter Tamas, consulul onorific al Ungariei, preşedintele Asociaţiei Bastion, organizatorul principal al turei cicliste „Bartok”.

Infrastructura velo din judeţul Csongrad e pusă la punct FOTO Ştefan Both

Câştigătorii competiţiei

Etapa Sânnicolau Mare - Dumbrăviţa a fost importantă pentru sportivii de performanţă, care au fost cronometraţi doar pe teritoriul României.

Câştigătorul turei cicliste „Bartok” a fost Andrei Nechita, de la echipa italiană Romagna Cycle Team. El a câştigat Turul României în 2011.

„A fost un traseu plăcut deşi au fost vreo 15 kilometri în care asfaltul nu era prea bun. Dar nu au fost accidente şi totul a fost bine. Locuiesc în Italia de aproximativ 20 de ani. Am început ciclismul când am ajuns acolo, la 13 ani, iar până la 27 ani am făcut sport de performanţă. Acum e mai mult pasiune, clubul cu care am venit e o echipă de amatori.”, a declarat Andrei Nechita, fost ciclist în naţionala României cu care a participat la mai multe campionate mondiale şi la Jocurile Olimpice de la Londra.

La categoria fete, cea mai bună a fost Georgeta Ungureanu de la UVT Devron Cycling Team.

„A fost super fain. A fost o cursă grea, dar a fost fain organizată. Traficul a fost închis pentru noi, ne-am simţit în siguranţă şi am simţit cu putem să facem treabă bună. Eu sunt născută şi crescută în Baia Mare, dar am plecat în SUA  unde am descoperit pasiunea pentru ciclism. Acum locuiesc jumătate de an în California, iar cealaltă jumătate sunt la Baia Mare şi Timişoara. Sunt şi în naţionala României şi sper să fiu luată la campionatele europene şi mondiale.”, a declarat Georgeta Ungureanu, campioană naţională a României la ciclism în 2021.

Premianţii competiţiei oficiale FOTO Ştefan Both

Evenimentul a fost organizat Asociaţia Bastion, iar parteneri au fost Consiliul Judeţean Timiş, Autoguvernarea Csongrad-Csenad şi Clubul Velocitas.

Vă mai recomandăm să citiţi:

Alin Nica şi Dominic Fritz, la startul turului ciclist Timişoara-Szeged. „Să conectăm cele două judeţe, peste graniţă“ VIDEO

De la Timişoara la Szeged şi înapoi, pe biciclete. Promovare pentru refacerea unui pod între România şi Ungaria

Cum arată pista de biciclete Timisoara-Zrenjanin pe teritoriul sârbesc. Pe scurt: aproape la fel ca în România FOTO