Marea alfabetizare a șomerilor din Olt. Doar știind să scrie și să socotească pot ajunge să învețe o meserie

0
Publicat:

Oferta de cursuri de formare prin serviciul public de ocupare cuprinde, în județul Olt, pe lângă cursurile de calificare precum cel de electrician sau inspector în domeniul SSM, și două mai puțin obișnuite: competențe de comunicare în limba română, respectiv competențe de bază de matematică, științe și tehnologie.

Șomerii fără școală sunt aproape fără șansă în găsirea unui loc de muncă FOTO: arhivă
Șomerii fără școală sunt aproape fără șansă în găsirea unui loc de muncă FOTO: arhivă

Apărute pentru prima dată în oferta Agenției Județene de Ocupare și Formare în Muncă Olt, cursul de competențe de comunicare în limba română și cel de competențe de bază în matematică, științe și tehnologie sunt o necesitate, spun consilierii care reușesc cu greu să le găsească un loc de muncă șomerilor fără școală.

În județul Olt sunt peste 7.000 persoane în căutarea unui loc de muncă, aflate în evidența AJOFM, iar  aproximativ 20% dintre ei au absolvit doar învățământul primar sau nu au deloc studii.  Alți peste 35% au doar nivel de instruire gimnazial.

Unii nu știu nici măcar să-și scrie numele cu litere de tipar, spun reprezentanții AJOFM, prin urmare au nevoie de o minimă instruire pentru a putea fi încadrați în muncă, chiar și pe posturi de muncitor necalificat.

„Nevoia o știm de multă vreme, numai că acum am putut organiza astfel de programe. Îi avem în vedere  mai ales pe cei care sunt în evidență la ajutor social. Ei sunt cei care nu au studii complete, sau fără studii”, a declarat directorul adjunct al AJOFM Olt Narcisa Șerban. Astfel de cursuri se pot organiza de anul trecut, ca urmare a modificărilor aduse legii formării.

Cursanții nu obțin la final o diplomă de calificare, așa cum se întâmplă în cazul cursurilor de calificare, în schimb vor primi un document care atestă că au urmat cursuri de dobândire a unor competențe-cheie.

Dacă șomerul nu are școală, nici măcar datele personale nu știe să le completeze într-un formular. Ce să mai vorbim de completare CV și altele. Având în vedere că și locurile de muncă pentru necalificați, unele, necesită un grad minim de cunoștințe, e foarte greu să își găsească un loc de muncă fără niciun fel de studii. Aceste cunoștințe pe care le dobândesc astfel le vor folosi și în viața de zi cu zi”, a mai spus directorul-adjunct al AJOFM Olt.

Grupe de cursanți la nivelul localității

Cursurile menționate au o durată de 90 ore. Nu este suficient pentru a-i învăța tot ce au pierdut abandonând școala, însă reprezentanții serviciului public de ocupare speră să reușească să-i învețe lucrurile de bază. Pentru că ar fi greu de lucrat în aceeași grupă cu adulți care au abandonat școala în gimnaziu și adulți care nu au învățat nici alfabetul, unul dintre criteriile avute în vedere la stabilirea grupelor este acela ca șomerii să aibă cel mult trei clase primare absolvite.â

Strategia AJOFM este aceea de a forma grupe de cursanți cu șomerii dintr-o localitate sau din localități apropiate, înlesnindu-le astfel șomerilor participarea dacă profesorii vor veni chiar la ei în sat.  

„Noi ne propunem să mergem către primării care au persoane la ajutor social mai multe și ale căror studii să se plieze pe aceste cerințe. (...) Încercăm să găsim profesori în zonă”, a adăugat Narcisa Șerban.

Fără o diplomă de absolvire, posibilitățile de angajare ale șomerilor fără școală rămân în continuare limitate, aceștia având de obicei acces la locuri de muncă în construcții, în ferme agricole etc. Chiar și pentru a fi înscriși la cursuri de calificare este nevoie să dovedească un nivel minim de instruire.  

„Ceea ce facem noi acum nu suplinește școala, doar le dă lor niște competențe, îi face să se adapteze mai ușor cerințelor de pe piața muncii. Ei nu se pot înscrie la cursuri de calificare decât ca urmare a absolvirii unei școli, până la urmă tot școala e de bază. Se pot înscrie la A doua șansă și atunci dobândesc chiar nivel de studii”, a completat Șerban.

„A doua șansă”, programul din ce în ce mai căutat

Pentru adulții care au abandonat școala în copilărie,  și care decid în cele din urmă să dobândească o calificare, există programul „A doua șansă”. Acest program se organizează în școli și se adresează minorilor care au depășit cu mai mult de patru ani vârsta clasei, dar și adulților neșcoliți.  

„În programul „A doua șansă”, conform regulamentului, se pot înscrie toate persoanele minore care au depășit cu mai mult de patru ani vârsta clasei și nu mai pot urma învățământul de masă, sau orice persoană adultă care nu și-a finalizat educația de bază, învățământul obligatoriu, și nu e  limită de vârstă superioară”, a explicat Iulia Vlad, inspector școlar în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Olt.

În programul „A doua șansă” sunt atât clase de nivel primar, cât și clase pentru învățământul secundar inferior (până la clasa a X-a). În ciclul primar se parcurg doi ani de școală într-un singur an calendaristic, iar de la clasa a V-a se parcurg cursurile „an pe an”. Odată absolvită clasa a X-a, adulții se pot înscrie chiar la liceu, la seral, continuându-și parcursul școlar.

Programul este în prezent din ce în ce mai căutat, adesea scopul adulților care au abandonat școala în copilărie fiind să obțină diploma de absolvire a gimnaziului, pe care mulți, și femei și bărbați, o vor pentru a putea obține permisul de conducere auto. Cei care și-au dezvoltat mici ferme agricole se lovesc și ei de condiția de studii atunci când vor să dezvolte proiecte cu finanțare europeană și, mânați de nevoi, se întorc la școală.

În județul Olt, anul trecut aproximativ 15 școli au avut programul „A doua șansă” în oferta de școlarizare, numărul elevilor înscriși depășind 800.

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite