Criză de candidați pentru posturile de psiholog din școli. Ce se întâmplă dacă un candidat repartizat renunță la post VIDEO
0Din 24 posturi titularizabile, în Olt, s-au ocupat doar jumătate. Pentru „Medicină generală” nu se prezintă nimeni de ani buni, iar pentru cele de consilier școlar nu au fost suficienți candidați cu note peste 7.
Numărul posturilor de profesor în centre și cabinete de asistență psihopedagogică scoase la concurs în această vară a depășit, în județul Olt, numărul candidaților înscriși. Este pentru prima dată, după mulți ani, când - pe fondul evenimentelor nedorite, din ce în ce mai numeroase, din școli - se suplimentează consistent organigrama Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), instituția care gestionează resursa umană în acest domeniu, iar acest lucru s-a întâmplat în majoritatea județelor țării.
Pentru 13 posturi titularizabile au dat examen, în Olt, doar zece candidați, iar dintre aceștia, doar jumătate au obținut note peste 7. Situația este îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât profesorii cer din ce în ce mai des ajutorul consilierilor școlari pentru a gestiona fenomene precum bullying-ul sau indisciplina, pentru a-și putea ajuta elevii care trec prin experiențe de viață traumatizante etc.
Repartizarea candidaților pe posturile titularizabile, desfășurată joi, 27 iulie, în sala de ședințe a IȘJ Olt, a durat doar câteva minute.
Cei cinci candidați cu note peste 7 care au solicitat un post de consilier școlar s-au prezentat în fața inspectorului de resurse umane în ordinea mediilor și au optat fiecare pentru unul din cele 13 posturi vacante.
De nouă ani consilier, în sfârșit titular
Cea mai mare notă a avut-o în acest an Valeria Sîrbu (56 ani). Nu este debutantă, lucrează din 2014 în sistem, timp în care aproape vară de vară a susținut examen pentru a putea ocupa un post de consilier ca suplinitor (pentru că nu erau posturi disponibile pentru titularizare).
„Am cea mai mare notă, dar au fost ani în care am avut note chiar mai mari decât aceasta și nu au fost posturi”, spune consilierul.
A intrat în sistemul de învățământ venind dintr-un domeniu fără nici cea mai mică legătură: transporturi. A făcut facultatea de Psihologie pentru că și-a dorit să studieze acest domeniu, iar întâmplarea a făcut ca în anii următori, la CFR, unde lucra, să se facă disponibilizări. Așa a decis să devină profesor psiholog. În toți acești ani a fost în foarte multe școli, pentru că „norma” unui psiholog școlar este de 800 elevi, iar școlile, în special cele din mediul rural, mai au câteva sute fiecare.
„Pentru mine criteriul a fost naveta, având probleme familiale, și nu neapărat că acolo este o școală mai bună sau că alta e mai puțin bună. Oameni sunt peste tot”, a mărturisit Valeria Sîrbu.
Și pentru celelalte posturi candidații care au reușit note peste 7 sunt tot din rândul celor cu experiență în învățământ și cu vechime ca suplinitor.
Conform directorului CJRAE Olt, psih. Theodora Țecu, odată cu scoaterea acestor noi posturi la concurs nevoia de consilieri școlari se acoperă în proporție de 80% la nivelul județului. Chiar dacă deocamdată nu s-au ocupat toate cu profesori înscriși la Titularizare și care să fi obținut note peste 7, mai sunt etape de încadrare în această vară și, cel mai probabil, se vor găsi suplinitori calificați (cu facultăți din domeniul solicitat de post) care să le solicite.
„Vor fi organizate două concursuri cel puțin, unul la nivel județean și, dacă nu vor fi ocupate posturile la nivel județean, vom organiza concurs la nivelul unității școlare”, a precizat Țecu.
24 posturi titularizabile în județ și doar 12 ocupate
În ședința de joi, 27 iulie 2023, s-au prezentat toți candidații cu note peste 7 la Titularizare obținute la discipline pentru care au fost scoase la concurs posturi titularizabile. În județul Olt au fost 24 astfel de posturi, însă în timp ce pentru posturi precum educatoare sau învățător a fost „bătaie”, pentru altele nici măcar nu există pretendenți, iar asta de ani de zile. Este cazul posturilor de medicină generală (trei în total, toate vacante la Școala Sanitară Postliceală de Stat Slatina), pentru care niciun absolvent de Medicină nu s-a prezentat la concursul de Titularizare în ultimii ani.
„Posturile neocupate nu au avut candidați din motive diverse. Spre exemplu medicina generală - de mulți ani noi nu avem absolvenți de facultate de Medicină care să opteze pentru astfel de catedre din învățământ; posturile de consilier, de asemenea, candidații nu au avut note peste 7 care să le permită accesul la repartizarea acestor posturi”, a precizat inspectorul școlar pentru resurse umane din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Olt, prof. Cristian Miu.
Inspectorul școlar a mai precizat că repartizarea candidaților care au obținut note peste 7, pe posturile/catedrele/fragmentele de catedră vacante, cu viabilitatea mai mică de 4 ani, se va face începând din 17 august, în timp ce candidații cu medii peste 5 au o primă șansă în ședința din 21 august.
„Candidații care sunt repartizați astăzi mai participa la o etapă de detașare la cerere numai după 1 septembrie, cu condiția să aibă examenul de definitivat promovat. Candidații cu medii peste 5 vor putea participa la ședințe numai începând cu data de 21 august. Lista posturilor va fi actualizată înaintea fiecărei ședințe publice, cu datele pe care ni le transmit unitățile de învățământ. De asemenea, e bine de știut că renunțarea la postul pe care îl ocupă într-o anume ședință îl determină pe candidat să fie repartizat la sfârșiul tuturor categoriilor de personal din lista de mobilitate. (...) Lista posturilor va fi actualizată în seara dinaintea zilei desfășurării ședinței publice, cu ultimele posturi apărute, iar candidații o pot urmări pe site-ul IȘJ Olt”, a mai precizat inspectorul școlar Cristian Miu.