Un bihorean a câştigat „războiul“ cu samsarii care vând aşa-zisa lubeniţă de Dăbuleni în Satu Mare: „Este nedrept să munceşti atât pentru ca alţii să vândă din import!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un sătmărean a câştigat lupta cu samsarii din pieţe care vând lubeniţe sub celebra marcă de „pepeni de Dăbuleni“. Zsolt Nagy a preluat afacerea de la tatăl lui, iar după mulţi ani de muncă tânărul vinde tot ce cultivă.

Anul acesta, în majoritatea regiunilor din ţară, producătorii de lubeniţă s-au plâns de faptul că de la an la an piaţa este invadată de samsarii care vând pepene verde susţinând că provine din Dăbuleni. Cu aceeaşi problemă s-a confruntat şi Nagy Zsolt, tânărul care prin multă muncă s-a încăpăţânat să le arate sătmărenilor ce înseamnă gustul fructului autohton, cultivat după câteva secrete învâţate de la tatăl lui care era şi el producător.  

După aproape 13 ani a înţeles că în lupta cu samsarii care pretind că vând lubeniţă autohtonă sau din Dăbuleni are o singură şansă: să rămână la fel de muncitor şi transparent cu cei care la început contestă calitatea şi locul de proveninţă al lubeniţei. 

" Familia mea început prin 1960, tatăl meu a învăţat de la bunici. Am crescut pe plantaţia de lubeniţă şi împreună cu fraţii mei am preluat afacerea. La început nu a fost uşor, trebuie să munceşti mult dacă vrei să te ocupi cu asta. Noi plantăm pe o suprafaţă de trei hectare în Valea lui Mihai, seminţele le cumpărăm din România sau din străinătate, ne trebuie cam 10 mii de lei să cumpărăm numai seminţele. În prezent cultivăm şapte soiuri de pepene verde şi patru de pepene galben. În fiecare an încercăm să experimentă ceva mai nou", mărturiseşte Zsolt.

image

Pentru a face faţă samsarilor care apar pe piaţa încă din mai cu lubeniţă din import, Zsolt şi familia lui au investit într-un sistem de irigaţii care udă fiecare plantă, numai la rădăcină. Şi nu doar sistemul de irigaţii îi ajută să obţină fructul zemos, cât şi un mic secret pe care tatăl lui a avut grijă să i-l împărtăşească. 

"Munca începe în martie, seminţele sunt crescute în solar, trebuie să amestecăm trei feluri de pământ pe care îl punem într-un vas realizat acasă. În fiecare vas punem o sămânţă de pepene. Trebuie ţinută la o temperatură anume în solar, noi îl numim un pat cald pentru că este amestecat şi îngrăşământ ecologic. Abia după ce creşte planta se pune în câmp şi atunci se acoperă cu folie până în iunie.  Anul acesta a fost în primăvară un pic cam frig, de aceea am ieşit pe piaţă un pic mai târziu decât de obicei", explică producătorul. 

În lupta cu samsarii

Din păcate producătorii de lubeniţă au ajuns să vândă fructul la bani mărunţi sau de multe ori rămân cu marfa nevândută din cauza samsarilor. În pieţe fiecare poate să suţină că este producător, iar cei mai mulţi clienţi cad în capcana celor care se folosesc de celebra marcă "lubeniţă de Dăbuleni". 

"Problema cea mai mare este că noi, producătorii nu suntem protejaţi. Noi până să ajungem pe piaţă, samsarii ajung să stabilească preţul pieţei şi noi vindem lubeniţa la bani mărunţi. Recurg la tot felul de minciuni pentru a-şi vinde lubeniţa. Anul acesta parcă au fost şi mai mulţi comercianţi. Părerea mea este că oamenii trebuie să se convingă de gustul lubeniţei autohtone. Eu nu mă simt ameninţat de ei, îmi văd de treaba mea, am clienţii mei, şi sunt zile în care vând şase sute de kilograme de lubeniţă, în timp ce ei abia vând câteva kilograme", suţine Zsolt Nagy. 

Cu toate că nu a terminat o facultate în domeniu, Zsolt a gândit o strategie prin care îşi păstrează clienţii, iar ei la rândul lor ştiu ce mănâncă. Afacerea lui are şi un simbol: un camion albastru unde sunt încărcate cu grijă zeci de lubeniţe. 

image

"Camionul a fost al tatălui meu, iar acum îl folosesc eu. Lumea deja când vede camionul albastru, ştie că a venit familia Nagy cu lubeniţa din Valea lui Mihai. A devenit deja un simbol, dacă pot să spun aşa. Dacă unele produse au siglă, noi avem acest camion albastru încărcat cu lubeniţă".

image

Strategia lui Zsolt mai are câţiva piloni importanţi, printre care imaginea de producător autohton, faptul că ştie să răspundă la orice întrebare legată de soiuri şi de caracteristiciel acestuia, însă cel mai important pilon rămâne transparenţa. 

"Clienţii îţi revin pentru gust. Le spunem că este un fruct autohton, este îngrijit fără substanţe şi îngrăşăminte chimice. Mâinile mele vorbesc de la sine. Este mult de lucru, eu pot să le dovedesc clienţilor mei oricând faptul că sunt producător şi că lubeniţa nu este din import. Mai mult am şii poze pe telefon când sunt pe plantaţie, poze cu fructul în diferite faze. Cred că asta samsarii nu pot să le arate sătmărenilor, asta cred că este cel mai mare avantaj al meu. Şi anul acesta am vâdut tot ce am cultivat, cererea a fost atât de mare şi mă bucur că lumea apreciază pe zi ce trece tot mai mult munca familiei mele", spune Zsolt Nagy. 

Satu Mare



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite