Satu Mare: „Zborul în formaţie este ca un balet pe cer“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pilotul sportiv Ion Alexandru este unul dintre puţinii din lume care efectuează acrobaţii cu un avion ultrauşor. Pilotul a participat weekendul trecut la mitingul aviatic organizat pe Aeroportul Internaţional din Satu Mare.

„Acrobaţiile şi zborurile în formaţie pot fi asemănate cu un dans pe cer, mai exact cu un balet. Piloţii trebuie să zboare curat şi să aibe un spirit de orientare bine dezvoltat“, spune Ion Alexandru, de 32 de ani, unul dintre piloţii formaţiei „The Pelicans“, care a participat la mitingul aviatic de sâmbătă de pe Aeroportul Satu Mare. „The Pelicans“ este singura formaţie de avioane ultrauşoare Ikarus C42 din lume care zboară în formaţie şi care execută elemente de acrobaţie. „Aceste aparate nu sunt pentru acrobaţii, însă noi am învăţat să executăm câteva. Realizăm zboruri în formaţie, viraje, intersecţii, treceri la joasă înălţime, schimbări în formaţie şi salutul publicului. Ikarus C42 a fost construit special pentru instructaj. Avioanele au dublă comandă şi sunt fabricate în Germania. „The Pelicans“ este un vis împlinit“, a mai spus pilotul bucureştean, care are la active aproape 800 de ore de zbor.
Motor de 100 de cai putere
Un astfel de avion cântăreşte 300 de kilograme şi este dotat cu un motor Rotax de 100 de cai putere. Combustibilul folosit este benzina auto fără plumb, viteza de croazieră atinge 175 de kilometri pe oră, iar cea maximă de 185 km/h. Consumul de combustibil este de 15 litri la oră. La mitinguri, piloţii au reguli stricte. „Nu zburăm pe ploaie sau vânt puternic. Nu avem ce căuta peste public, nu avem voie să coborâm sub 50 de metri şi la o distanţă minimă de 100 de metri de public. Regulile în aviaţie sunt scrise la sânge“, a mai spus Ion Alexandru, capul formaţiei „The Pelicans“. El a mai precizat că avionul trebuie manevrat cu uşurinţă, iar piloţii trebuie să fie într-o condiţie fizică şi psihică foarte bună. În timpul zborului, cei trei piloţi, liderul, aripa dreaptă şi aripa stângă, comunică foarte puţin între ei. „Fiecare ştie ce are de făcut. Ruperea de formaţie se comunică prin staţie. Până în prezent nu am avut parte de incidente neplăcute. Ştim care sunt sarciniile noatre şi totul decurge conform planului“, a mai spus liderul formaţiei.
Pentru a înregistra performanţe, piloţii se antrenează aproape zilnic. „Zburăm zilnic, însă, după cinci zile de zbor, două sunt obligatoriu de odihnă. Fiecare pilot are nevoie de cele opt ore de somn. Acolo sus nu e loc de emoţii, îţi trebuie mare stăpânire de sine“, a încheiat Ion Alexandru.

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite