Producătorii locali, uniţi într-un grup pe Facebook. Reţelele de socializare au fost salvarea lor pe durata pandemiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Seră de căpşuni
Seră de căpşuni

Pandemia a schimbat vieţi şi mentalităţi. În judeţul Satu Mare, în luna martie a fost înfiinţat grupul „Producători sătmăreni“, grup ce avea să reunească peste 30.000 de oameni. În doar câteva luni, de la micul grup online s-a ajuns la înfiinţarea unei asociaţii cu acte în regulă

Când lucrurile au devenit mai dificile în ţara noastră, iar libertatea de mişcare a fost îngrădită de restricţii, oamenii s-au unit. Crearea unui grup pe Facebook pentru micii producători locali, intitulat „Producători sătmăreni“, s-a arătat a fi salvarea acestora pentru vremurile grele care au venit. 

Fondatoarea grupului, Marcela Papici, a reuşit să facă în doar câteva săptămâni un lucru care părea aproape imposibil până atunci: a creat o punte între comercianţi şi cumpărători. 

Problema lipsei unei pieţe de desfacere a existat dintotdeauna în judeţ. Cu toate că agricultura este în floare, fabricile de prelucrare lipsesc cu desăvârşire. Preconizând efectele stării de urgenţă, Marcela şi-a dorit să dea naştere unui grup care să le fie benefic tuturor. 

”În primă fază, grupul nu şi-a propus să fie nici mic, nici mare. Am dorit să fie un instrument pe care membrii grupului, vânzători şi cumpărători deopotrivă să-l poată folosi, în condiţiile în care normalitatea căpăta un alt sens: restricţii, pieţe goale, târguri închise, risc de infectare”, a spus fondatoarea grupului pentru Adevărul. 

marcela fondatoarea grupului

Marcela Papici, fondatoarea grupului ”Producători sătmăreni”. Sursa foto: Arhiva personală

Încă de la început au existat sute de comenzi pe zi. Oamenii au înţeles nevoia grupului şi mai ales i-au văzut utilitatea. Cu toate că restricţiile au fost ridicate de mult timp, vânzările continuă să curgă. Un lucru este cert însă, fără acest mic grup, mulţi producători aveau să dispară de pe piaţă. 

”Sunt producători care se gândeau ca vor rămâne cu toate produsele nevalorificate (de exemplu căpşuni) şi au reuşit să vândă pe grup tone de căpşuni (vorbim de livrări de 200-300 kg/zi, la domiciliu). Din fericire, bunele obiceiuri s-au format în timpul acestor luni, ar consumatorii nu mai renunţă la producătorii de care sunt mulţumiţi. Sunt producători care au ajuns să aibă abonaţi săptămânali”, povesteşte Marcela Papici.

capsuni producator

Daniel Sabo, producător, a vândut sute de kilograme datorită grupului SURSĂ FOTO: Arhiva personală

Daniel Sabo este unul dintre micii producători care recunoaşte că fără grupul „Producători sătmăreni“, cel mai probabil ar fi rămas cu producţia nevândută şi toată munca i-ar fi fost în zadar. Acesta cultivă căpşuni pe o suprafaţă de 10 ari, iar în plină stare de urgenţă tânărul îşi culegea prima recoltă. A fost nevoit să se adapteze şi să livreze la domiciliu, însă a fost cea mai bună alegere pentru el. 

”Pentru noi, micii producători, grupul a fost vital. Eu am reuşit să îmi vând sute de kilograme prin intermediul grupului, făcând livrări la domiciliu. Dacă grupul nu exista, îmi era foarte greu, poate chiar imposibil să îmi vând marfa şi mai ales să ajung la atâţia clienţi. Fără el încercam să îi vând în piaţă, dar cum lumea nu ieşea din casă aproape deloc nu aş fi reuşit să vând mult”, mărturiseşte acesta.

Încă de când a fost creat, grupul „Producători sătmăreni“ funcţionează după anumite reguli pe care trebuie să le respecte atât comercianţii, cât şi clienţii. Respectând regulile şi mizând pe calitatea produselor pe care le oferă, cei mai mulţi producători şi-au format o clientelă fidelă, iar acum au zeci de comenzi zilnic. Marcela a fost prima persoană care a cumpărat de la mici producători, ajungând în multe dintre gospodăriile şi plantaţiile acestora. 

Pentru a se asigura că bunele obiceiuri născute pe acest grup vor avea continuitate, Marcela a făcut toate demersurile necesare pentru a înfiinţa o asociaţie cu acte în regulă, iar după câteva luni anevoioase, acest lucru a devenit o realitate. ”E important că asociaţia există şi o văd ca pe varianta care va asigura continuitatea grupului, respectiv următorul nivel: târguri, evenimente etc. Obiectivul principal este acela de a face producătorii auziţi şi văzuţi. De a-i ajuta să ajungă la consumatori spre binele amândorura”, a adăugat Marcela Papici. 

Vă recomandăm să mai citiţi:

BUN din Sălaj, platforma cu producători locali. Fondator: „Pandemia ne-a făcut mai atenţi cum ne cheltuim banii“

Prima platformă online care alătură producătorii locali. „Realitatea momentului ne-a făcut să ne regândim comportamentul de zi cu zi“

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite