Poarta de intrare în municipiul Satu Mare a devenit un adevărat pericol public

0
Publicat:
Ultima actualizare:
gara satu mare

Gunoaie la fiecare pas, gropi în pavaje şi tencuială ce stă să cadă de pe pereţi. Toate acestea fac parte din peisajul Gării de Nord Satu Mare, blocată, de nouă ani, la mijlocul unui proiect de reabilitare. Când se va şi implementa proiectul, nimeni nu poate spune cu certitudine.

Poarta feroviară a municipiului Satu Mare arată deplorabil şi chiar reprezintă un adevărat pericol pentru călători. Ceea ce a fost cândva una dintre principalele porţi de intrare în oraş, Gara din Satu Mare a ajuns la un nivel ridicat de degradare şi ar avea urgentă nevoie de reabilitare.

Pe lângă faptul că este învechită, are pereţii scorojiţi atât în exterior, dar mai ales în interior, cu bucăţi de tavan căzute şi alte porţiuni care stau să cadă, transformându-se într-un real pericol pentru călători.

În urmă cu câţiva ani, Gara Satu Mare s-a aflat printre primele monumente din ţară care trebuiau să fie reabilitate şi modernizate. În toţi aceşti ani, prin sertarele Companiei Naţionale de Căi Ferate se plimbau şi încă se mai plimbă studii de fezabilitate şi proiecte de asistenţă tehnică. Au trecut aproape 30 de ani de la ultima reabilitare a imobilului gării din Satu Mare. În tot acest interval, proasta întreţinere au afectat serios atât aspectul cât şi structura clădirii. 

Clădirea face parte din proiectul intitulat „Asistenţă tehnică pentru reabilitarea a cinci gări”. Acesta a fost realizat prin programul Phare 2004 şi prevede reabilitarea gărilor din Satu Mare, Baia Mare, Miercurea Ciuc, Târgovişte şi Târgu Jiu.

Ministerul de Finanţe, ca autoritate contractantă, a angajat prin licitaţie o firmă specializată din Austria, Bernard Ingenieure ZT GmbH, care a realizat studiile de fezabilitate, proiectele tehnice şi detaliile de execuţie pentru clădirile ce se doresc a fi reabilitate. Doar că, surse din interiorul sistemului spun că firma de consultanţă nu a  respectat contractul, predând proiecte incomplete şi inaplicabile. Prin urmare, proiectul a fost reziliat în luna noiembrie a anului 2011, lăsând în urmă doar timp şi bani irosiţi.

Dacă proiectul era implementat, la ora actuală trebuiau să fie executate lucrări de modernizare a spaţiilor destinate călătorilor dar şi renovări exterioare sau înlocuiri ale instalaţiilor electrice, a termoventilaţiei, instalaţiilor sanitare şi a tâmplărie.

Ultimele renovări la staţia CF Satu Mare au fost efectuate în anul 1985. Tot atunci a fost renovat exteriorul clădirii şi peroanele de pe liniile I, II şi III. Au trecut 28 de ani, timp în  care nu a fost realizată nicio investiţie , chiar dacă clădirea este una de patrimoniu, iar starea de degradare este evidentă. 

Starea deplorabilă a liniilor de cale ferată din judeţul Satu Mare a dus şi la reducerea considerabilă a vitezei de circulaţie a trenurilor. S-a ajuns astfel ca în prezent, faţă de acum zece ani, trenurile pentru persoane să aibă o medie a vitezei de cel mult 42 km/oră, faţă de 60-80 km/oră, iar cele pentru marfă doar 25 km/oră, jumătate din media vitezei cu care se circula în urmă cu zece ani.

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite