După 20 ani, autostrada Transilvania, în Bihor, e încă „în aer”. CNAIR se judecă cu executanții

0
Publicat:

Deşi a trecut mai bine de o jumătate de an de la data la care CNAIR a reziliat contractul pentru tronsonul Biharia – Chiribiş al Autostrăzii Transilvania, nici un constructor nu s-a interesat să preia lucrările, în condiţiile în care CNAIR aproape că a triplat suma oferită.

Autostrada Transilvania, în Bihor, încă în aer. FOTO Asociația Pro Infrastructura
Autostrada Transilvania, în Bihor, încă în aer. FOTO Asociația Pro Infrastructura

Contract reziliat

Realizarea tronsonului de 28,55 km din Autostrada Transilvania a fost adjudecată în 2020, în urma unei licitaţii încheiate în 2018, de o asociere formată din Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul Selina), Vahostav (Slovacia) și East Water Drillings (București), pentru suma de 326 milioane lei plus TVA, adică aproximativ 11,5 milioane lei/kilometru.

Potrivit contractului, subsecţiunea Biharia Chiribiş ar fi trebuit terminată în august 2022, însă constructorii au oprit lucrările în aprilie 2022, proprietarul grupului Selina, Beniamin Rus, cerând atunci suplimentarea contractului cu circa 130 de milioane de lei, pe motiv că expertiza tehnică realizată indica necesitatea unor lucrări neprevăzute în documentația de licitație.

În loc să plătească, pe 11 mai, CNAIR a reziliat contractul, dând vina pe firme, deși tot ele făcuseră, fără nicio problemă și în avans, singura bucată de autostradă din Bihor, Biharia - Borș II. De această dată, CNAIR le-a imputat că „proiectul tehnic nu respectă prevederile contractuale”, „incapacitatea antreprenorului de a furniza o documentație de proiectare în termenul contractual și în conformitate cu cerințele beneficiarului”. Totodată, CNAIR a anunţat atunci că a şi penalizat asocierea cu 4,6 milioane lei și i-a emis un așa-numit certificat negativ, ceea ce înseamnă interdicția de a mai participa la licitații vreme de trei ani.

La judecată

Măsura a fost contestată în justiție de trei firme din grupul orădean Selina, care au cerut, pe de o parte, anularea acesteia, iar pe de altă parte suspendarea actului. Acest din urmă proces a fost pierdut, marţi, la Curtea de Apel Oradea, urmarea imediată fiind că firmele nu mai pot participa la licitații publice timp de trei ani şi sunt obligate să achite și acea penalizare de aproape un milion de euro.

Decizia va crea şi alte probleme, în condiţiile în care firmele din Grupul Selina, cel puţin, au depus, deja, oferte, pentru alte lucrări publice, în judeţ, cum ar fi Inelul Rutier Metropolitan sau realizarea terminalului intermodal rutier – feroviar între Șoseaua Borșului și Episcopia Bihor. Având interzis la licitaţii, acum vor întârzia, deci, şi aceste proceduri.

De trei ori

Deşi pentru foştii executanţi ai tronsonului Biharia Chiribiş din autostrada Transilvania, CNAIR a refuzat suplimentarea fondurilor, în august 2022, CNAIR a scos din nou la licitație lucrările, de această dată ridicând de 2,6 ori suma pe care este dispusă s-o ofere, mai exact la  877,779 milioane lei. Firmele interesate trebuiau să depună ofertele până la 17 octombrie, însă acestea nu au fost evaluate până în prezent, ca atare, lucrările nu se vor relua în acest an.

Tot în august, CNAIR a reziliat și licitația pentru subsecțiunea 3C1 a autostrăzii Transilvania, dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău (26,35 km), câștigată în 2021 de asocierea firmelor Erbașu Construcții (București) și Vahostav (Slovacia), pentru suma de 549,95 milioane lei, contorizând, deci, a patra reziliere sau anulare de licitație în istoria complicată a acestei autostrăzi începută în 2003 şi neterminată nici după două decenii.

Autostrada eşecului

După cum se ştie, lucrările la autostrada Transilvania au început în 2003, când lucrarea era atribuită Bechtel, una dintre cele mai mari firme de construcţii din SUA. Cum statul a decontat cu întârziere lucrările, compania a avansat lent şi a oprit aproape în totalitate investiţia în 2011. În 2013, după ce cheltuise 1,4 miliarde euro, CNADNR i-a reziliat definitiv contractul și a despăgubit firma cu 37 de milioane euro. 

Autostrada Transilvania,, în construcţie

În 2015, Compania a desemnat un nou constructor, asocierea Corsan – Corviam (Spania), dar contractul a fost rupt în 2016 pentru că firmele nu au făcut nimic. Ulterior, s-a decis ca șantierul să fie divizat în secțiuni și subsecțiuni (cam câte trei pe județ), pentru ca lucrurile să meargă mai rapid. Așa au fost stabilite, pentru Bihor, subsecțiunile 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km), 3C2 Chiribiș – Biharia (28,55 km) și 3C3 Biharia – Borș II (5,35 km). Doar aceasta din urmă a și fost finalizată până acum, în septembrie 2020, de Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt, Vahostav și East Water Drillings.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite