Violența de la școală are rădăcini în familie: „Un copil are potențialul de a copia comportamentul părinților”
0Medicii psihiatri trag un semnal de alarmă pe fondul ultimelor violențe petrecute în școlile din România, arătând că în majoritatea cazurilor comportamentul agresiv al elevilor reprezintă „o oglindă a familiei”.
Știrile din ultima vreme ne transmit că apogeul violenței în școli a fost atins. Profesor atacat cu cuțitul la gât în timpul unei ore, iar alții umiliți și înfricoșați de agresivitatea elevilor. Mai urmează un atac armat din partea vreunui elev încă nediagnosticat psihiatric și întâmplările tragice americane pătrund și în România.
Dezbaterile privind relaţia între conceptul de „drept la siguranţă” în mediul şcolar au căpătat în Europa o dezvoltare continuă şi constantă.
În acest context, medicul specialist psihiatru Cozmin Mihai, angajat al Institutului de Psihiatrie din Iași, subliniază că problema pleacă, de cele mai multe ori, din familie.
Violența părinților- trigger pentru violența copilului
„Violența se învață și de acasă. Un copil are potențialul de a copia comportamentul părinților. De la certuri, agresivitate fizică și verbală, copilul învață fix ceea ce i se oferă vizual și auditiv. Altfel spus, un copil abuzat devine abuzatorul de mai târziu. Un copil care a fost expus abuzurilor fizice și emoționale și care nu are parte de o consiliere psihică la timpul potrivit, prezintă un mare risc să refuleze în relația cu prietenii, profesorii sau chiar cu propriii părinții”, declară dr. Cozmin Mihai.
Și exemplele de proastă factură, viralizate în mediul online, pun o cărămidă la acest comportament agresiv al elevilor.
„Proxeneți cu mașini scumpe, femei frumoase, dar ușoare care își etalează nonvaloarea mentală și își țin ascunsă activitatea profesională de lux în zone patronate de bărbați bogați și nu în cele din urmă veșnic scandalagiii mediatici cu doar un ciclu primar absolvit”, subliniază psihiatrul din Iași.
Și în acest context, pe lângă autorități, părinții sunt cei care ar trebui să gestioneze situația.
„Creiere deformate prin exemple nepotrivite. Rezultatul final, o lume patronată de bani și superficialitate”, adaugă dr. Cozmin Mihai.
Bullying și oglinda familiei
Ori de câte ori au ocazia, medicii psihiatri din toată lumea subliniază că bullying-ul își are punctul de pornire încă din copilărie. Studiile și cercetările în domeniu arată că problema pleacă din familie.
„Violența elevilor reprezintă o oglindă a ce se întâmplă în familia de origine. Fie el bullying din partea părinților sau a membrilor familiei, până la indiferența părinților și violența elevilor ca răspuns la frustrările acumulate”, subliniază psihiatrul din Iași.
Potrivit acestuia, toate cele menționate reprezintă comportamente nocive ale familiei cu răsunet înspre copiii afectați.
„Din teza mea de doctorat pe un număr de 888 subiecți, mai bine de jumătate dintre aceștia erau deținuți din penitenciarele din România. Am constatat faptul că adesea violența adulților provine din mediile familiale dezorganizate. Familii cu părinți alcoolici, cu certuri și violență manifestată față de copii, până la expunerea la o adevărată teroare; acestea reprezintă motoarele viitorilor adulți cu tulburări de personalitate”, explică medicul specialist psihiatru Cozmin Mihai.
Mai mult decât atât, semnalele de alarmă nu sunt greu de observat, adaugă specialiștii. Un nivel educațional redus predispune către delincvență, iar abaterile școlare (notă scăzută la purtare, absenteism, exmatriculare, repetenție, abandon), grefate pe un nivel educațional redus, predispun către o delincvență patologică infracțională.
Rezolvarea și eroii salvatori
O grijă aparte în combaterea acestor probleme o pot avea părinții și cadrele didactice care pot fi cei mai buni prieteni cu acești copii abuzați sau abuzatori. Și, la fel ca în cazul multor probleme, soluțiile stau în educație.
„Este foarte important să investim mai mult în educație. Profesorii au fost uitați de către clasa politică. Remunerații slabe și sprijin infim pentru aceștia. Învățătorii care ne-au pus stiloul în mână sunt ținuți la limita subzistenței actualei inflații, iar pensiile le sunt de ajuns doar pentru un trai ultramodest”, adaugă medicul Cozmin Mihai.
Aristotel, filosoful Greciei Antice, ne făcea atenți la acest subiect încă înaintea erei noastre: ,,Rădăcinile educației sunt amare, dar fructele sunt dulci”.
„De aici poate să fie și o parte din lipsa respectului elevilor. De ce? Pentru că astăzi se apreciază mai mult partea financiară. Și la întrebarea de ce să te faci învățător sau profesor? răspunsul ar putea fi: pentru că este o meserie frumoasă, cu multe satisfacții și este bine plătită. Ar fi frumos și de apreciat ca această meserie să întrunească toate cele trei calități. Tratamentul final este aprecierea și consolidarea educației în România. Doar investind în educație, dascăli și profesori vom reuși să fim mai buni decât suntem”, conchide dr. Cozmin Mihai, medic specialist psihiatru.
Așadar, eroii responsabili sunt părinții care au obligația de a-și monitoriza atent copiii și de a fi atenți la comportamentul pe care îl au în familie, profesorii prin atenția asupra comportamentului și psihologul școlar care poate modela trăirile copilului aflat în suferință.