S-au spălat pentru prima dată în baie la grădiniţă. Programul prin care copii aflaţi la limita sărăciei sunt reintegraţi social

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Organizaţia "Salvaţi Copiii" coordonează în mai multe oraşe din ţară grădiniţe estivale destinate câtorva sute de copii proveniţi din medii extrem de defavorizate.

Parte a proiectului mai amplu „Şanse egale pentru toţi copiii, într-o societate fără discriminare”, finanţat de către Fundaţia Ikea, iniţiativa "Grădiniţele estivale" a luat naştere în cadrul Organizaţiei „Salvaţi Copiii” în urmă cu doi ani, în 2012, şi are ca punct de pornire nevoile unor copii care îşi doresc să se integreze social, să studieze şi să fie pregătiţi pentru a urma o şcoala, dar nu au posibilitatea pentru că părinţii nu îşi pot permite să îi susţină financiar sau nu înţeleg consecinţele lipsei de educaţie asupra unui destin.

Cele zece grădiniţe implicate în acest an sunt în Bucureşti şi în judeţele Argeş, Constanţa, Dâmboviţa, Iaşi, Dolj şi Tulcea şi oferă unui număr de 20 de copii, în fiecare oraş selectat, acces la activităţi preşcolare de joc, de învăţare, de motricitate.

Uitatul la desene animate şi mersul la toaletă, două dintre activităţile preferate ale celor care beneficiază de programul "Gradiniţele estivale" la Iaşi

În Iaşi, Alina Nica, educator şi psihopedagog şi Pricop Adrian, mediator şcolar se ocupă de copiii care vin să se pregătescă pentru şcoală la gradiniţa deschisă de “Salvaţi Copiii”, în cartierul Dacia, în una dintre sălile de clasă ale Şcolii “Al. Vlahuţă”. În 2014, sunt 20 de învăţăcei cu vârstele cuprinse între 4 şi 11 ani, în mare parte de etnie rromă, proveniţi din cartierul Dallas, de pe şes Bahlui.

Venind la cursurile unei astfel de grădiniţe, copiii ies din universul lor închis, îşi testeză potenţialul de învăţare, leagă prietenii şi îşi descoperă anumite înclinaţii, spre partea reală sau umană. Astfel, unii dintre ei ştiu să deseneze, să cânte şi să spună poezii cu pasiune, alţii să numere, să recompună puzzle-uri sau să practice exerciţii fizice.

Dezavantajul cel mai mare de la care pleacă aceşti copii este că provin dintr-un mediu social defavorizat. Părinţii lor, în general, au abandonat şcoala sau nu au făcut deloc şcoală, unii au 3-4 clase, până la 8 clase şi nu înţeleg, neapărat, necesitatea educaţiei preşcolare. Au început să o înţeleagă de câţiva ani încoace, având în vedere că fraţii acestor copii care vin la grădiniţă au întâmpinat dificultăţi de integrare şcolară. Şi, îi aduc la noi, pentru că ei nu reuşesc să îi ducă la grădiniţele obişnuite, din cauza dificultăţilor materiale. Într-o grădiniţă obişnuită, chiar dacă este învăţământ gratuit, de fapt sunt foarte multe nevoi de acoperit: rechizite, haine, a declarat Alina Nica pentru Adevarul.

Laura-Ştefania (6 ani), Denis-Gabriel (7 ani), Mihai (5 ani), Ştefan (6 ani), Ana (8 ani), 5 din cei 20 de micuţi prezenţi la orele Alinei Nica şi ale lui Adrian Pricop, îşi construiesc, în timpul orelor petrecute la grădiniţa estivală de la Iaşi, o cu totul altă lume faţă de cea pe care o au acasă. Se joacă, desenează, numără, spun poezii, cântă, se uită la desene animate. Pentru unii dintre ei, este singurul loc unde se pot uita la desene animate.

De aceea, dacă sunt întrebaţi ce preferă să facă când vin la grădiniţă răspund în cor “să mă uit la desene”. Pentru că nu au posibilităţi materiale şi trăiesc, de multe ori, în case desprinse de civilizaţie, aceşti copii văd şi mersul la toaletă ca pe o activitate care îi fascinează. Când li se dă liber la baie se îngrămădesc la uşă şi, uneori, stau acolo minute în şir, uită să se mai întoarcă.

Din experienţa mea, am observat că o parte din cei de care mă ocup nu au acces la grupuri sanitare de interior, nu cunosc reguli, nu respectă reguli, chiar dacă le ştiu sau le-au mai auzit, se obişnuiesc greu cu un program, au dificultăţi de autonomie personală (nu ştiu să se spele singuri pe mâini, nu ştiu când să meargă să se spele pe mâini), a mai adaugat psihopedagogul Alina Nica.

Copiii selectaţi pentru a merge la "Grădiniţele estivale", indiferent de oraş, beneficiază, pe lângă rechizite, de câte o gustare zilnică, alimente pentru familie şi o serie de produse igienico-sanitare. Ulterior, după data de 15 septembrie, copiii care au participat la cursuri sunt înscrişi la grădiniţă sau şcoală şi sunt monitorizaţi pe tot parcursul anului şcolar.

Din statitistile făcute la nivel naţional, reiese că, până în prezent, 94% din copiii participanţi la programul „Şanse egale pentru toţi copiii, într-o societate fără discriminare” au continuat o formă de învăţământ. Astfel, dintre cei înscrişi la şcoală, 85% au finalizat clasa I, iar dintre cei înscrişi la grădiniţă, 90% au continuat în anul şcolar următor.

Iaşi

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite