Ziua Mocăniţei a fost inventată în Hunedoara. Ce îşi doresc iniţiatorii ei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Până în 2009, traseul de cale ferată îngustă a fost folosit.
Până în 2009, traseul de cale ferată îngustă a fost folosit.

Un grup de voluntari din Hunedoara a lansat o campanie prin care îşi doreşte să atragă atenţia autorităţilor locale asupra Furnalului de la Govâjdia şi a zonei străbătută în trecut de vagoanele trenrilor care circulau pe linia de cale ferată îngustă Hunedoara – Lelese.

„Ziua mocăniţei” a fost inventată în Hunedoara. Astfel se numeşte campania derulată de un grup de voluntari, care îi invită pe hunedoreni la o acţiune de ecologizare a vechiului traseu de cale ferată îngustă Hunedoara – Lelese, al cărui punct principal de atracţie este clădirea Furnalului de la Govâjdia, vechi din secolul al nouăsprezecelea.

„Îi invităm pe localnici să ni se alăture în acţiunile de ecologizare care vor avea loc sâmbătă, pe traseul „mocăniţei” şi la Furnalul din Govâjdia. Vrem astfel să popularizăm această zonă care are un potenţial turistic imens, ce trebuie valorificat”, spune Dan, unul dintre iniţiatorii acţiunilor civice.
 

Ecologizare şi promovare
Acţiunile de ecologizare pe vechiul traseu de cale ferată îngustă, care lega Castelul Corvinilor de Furnalul de la Govâjdia şi Hunedoara de Ţinutul Pădurenilor, au început în anii trecuţi, când mai mulţi tineri din Hunedoara au decis să ia atitudine faţă de distrugerea căii ferate înguste.

Calea ferată fusese construită în urmă cu un secol pentru un scop industrial (pe ea erau transportate talcul şi dolomita de la carierele din zona Lelese). Traversa o zonă pitorească, însă după declinul economic al Hunedoarei, a fost dezafectată la sfârşitul anilor 2000. 

Eforturile celor care au dorit ca traseul „trenului mic” să fie inclus în circuitul turistic nu au dat deocamdată rezultate, însă oamenii continuă să spere că vor fi ajutaţi de autorităţi pentru a găsi soluţii de revitalizare a zonei, prin turism.


Vă recomandăm şi:

Supravieţuitoarele blocului fantomă construit în munţi           Două femei locuiesc într-o fostă zonă industrială de lângă Hunedoara, în apropierea carierei de dolomită din cătunul Crăciuneasa. Bătrânele au rămas unicele locatare ale unui bloc ridicat de comunişti în mijlocul sălbăticiei.

Simbolul „Târgului de fier” se dărâmă sub ochii hunedorenilor. Cum poate fi salvat Furnalul din Govăjdia           Furnalul din Govăjdia a intrat în ultimii ani în categoria monumentelor istorice cu care autorităţile se mândresc, însă nu fac mai nimic pentru a le schimba soarta pecetluită de trecerea timpului. Lăsat în paragină de ani buni, monumentul istoric se prăbuşeşte cu zile, spun cei care încă îl consideră un simbol al oraşului, din vremurile în care Hunedoara era cunoscută în lume ca „Târgul de fier”.

FOTO Hunedoara anilor 1880 în imagini rare. Cum se mândreau austro-ungarii cu Uzinele de fier şi minele din Hunedoara         Angajaţii Castelului Corvinilor au făcut o descoperire impresionantă. Recent, în tmpul unui inventar realizat în arhivele muzeului, au dat peste un album de fotografii vechi, de la sfârşitul XIX, în care sunt prezentate Uzinele de fier ale Hunedoarei şi minele din împrejurimi. Albumul a fost publicat la Expoziţia Universală din 1889 de la Paris, ca o imagine a celor mai importante realizări industriale ale Imperiului Austro-Ungar.

FOTO Amintiri din „cetatea oţelului”: povestea celor mai interesanţi ani din istoria combinatului de la Hunedoara          O serie de imagini rare, vechi de peste o jumătate de secol, a fost păstrată în arhivele combinatului din Hunedoara şi recuperate ulterior dintre construcţiile părăsite ale acestuia de mai mulţi tineri pasionaţi de istorie, din localitate. Fotografiile dezvăluie frânturi din poate cea mai importată perioadă a complexului industrial: anii 1950, în care au fost construite marile furnale şi a fost pusă în funcţiune o oţelărie.

Hunedoara

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite