Video Nod feroviar important, modernizat în șase ani. Cum arată acum gara de epocă, complet schimbată după 120 de ani
0Stația CFR Simeria, una dintre cele mai vechi gări din România, a fost modernizată, iar lucrările la clădirea de epocă a nodului feroviar, construită în jurul anului 1900, au ajuns la final.
Orașul Simeria din județul Hunedoara , unul dintre orașele feroviare ale României, se poate mândri cu o gară - monument, construită în jurul anului 1900 și reabilitată aproape complet în ultimii doi ani. Clădirea de epocă a fost cuprinsă în investiția de modernizare a infrastructurii pe magistrala Simeria - Arad (km 614), în lungime de 141 de kilometri.
Lucrările de modernizare a stației CFR Simeria (video) au început în 2018 și au cuprins opt linii de cale ferată, peroanele, construcția unei noi pasarele pietonale care leagă cartierele din vecinătatea gării, construcția unui tunel pietonal pe sub liniile ferate, cu acces la peroane și reabilitarea unor clădiri și spații din stația CFR.
În 2022, clădirea de călători a stației CFR a intrat în șantier, după ce în ultimele decenii atât gara, cât și costrucțiile adiacente acesteia, folosite de angajații nodului feroviar au ajuns treptat într-o stare avansată de degradare. Gara - monument din Simeria a putut fi salvată după lucrări ample de reabilitare.
Cea mai mare parte a lucrărilor la cele cinci corpuri ale sale a fost realizată, iar odată cu redeschiderea sa, un lift modern va fi pus în funcțiune în incinta ei și va face legătura între sălile gării și tunelul subteran care facilitează accesul la peroanele stației CFR.
„Clădirea de călători Simeria - monument istoric - va avea spații moderne destinate publicului călător - parcare auto, sală de așteptare, case de bilete, grupuri sanitare, spațiu pentru bagaje şi birou de informaţii; spații destinate exclusiv persoanelor cu dizabilități - zone speciale de acces, casă de bilete și grupuri sanitare; zone comerciale și de exploatare feroviară”, arăta CFR Infrastructură.
În prezent, călătorii care ajung în stația CFR Simeria au la dispoziție câteva containere modulare unde au fost amenajate case de bilete și un spațiu folosit ca săli de așteptare. Vor scăpa de acest disconfort, în anul următor, când spațiile destinate călătorilor din gară vor putea fi redeschise.
Stația CFR, o istorie de un secol și jumătate
Stația CFR Simeria a fost inaugurată în jurul anului 1868, odată cu deschiderea căii ferate Arad – Alba Iulia. Clădirea ei de călători a fost înființată în aceeași perioadă, însă în jurul anului 1900 a fost refăcută, datorită traficului feroviar tot mai mare din stația CFR Simeria.
Până la sfârșitul anului 2025 vor trebui finalizate lucrările la magistrala feroviară Simeria - Arad, (până la KM 614) care traversează județele Hunedoara și Arad, pe valea Mureșului, înlocuind parțial ruta primei căi ferate din Transilvania, Arad – Simeria – Alba Iulia, inaugurată în 1868.
Investiția a vizat modernizarea infrastructurii feroviare și reconfigurarea traseului, astfel încât viteza de circulație a trenurilor să poată crește până la 160 de kilometri pe oră.
Proiectul a impus construcția a 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, a unor tuneluri, dar și ridicarea a nouă poduri peste Mureş, în timp ce singurul pod peste Mureș, aflat pe vechiul traseu, la Brănișca, nu va mai fi folosit, pe noua rută. De asemenea, stațiile feroviare de pe traseu sunt și ele reabilitate.