Video Cum s-a lucrat la magistrala feroviară din vest. Tunelurile de pe valea Mureșului, cel mai întârziat sector al căii ferate Simeria - Arad
0Primul sector al noii magistrale feroviare din vestul României, Simeria - Arad, ar putea fi deschis circulației la începutul anului 2025, însă pe tronsonul cu tuneluri de pe valea Mureșului (video - Adevărul) după aproape șapte ani de șantier, doar trei sferturi din lucrări au fost realizate.
Până la sfârșitul anului 2025, lucrările la noua magistrală feroviară Simeria - Arad, în lungime totală de 141 de kilometri vor fi finalizate, arată cel mai recent raport publicat de societatea de stat Căile Ferate Române, privind stadiul execuției lucrărilor.
Lucrările pe cele patru tronsoane feroviare care traversează județele Hunedoara și Arad, pe valea Mureșului, au demarat la sfârșitul anului 2017 și începutul anului 2018. Până în prezent, niciunul dintre tronsoane nu a fost încă finalizat, deși contractele semnate între statul român și constructori, cu o valoare totală de peste nouă miliarde de lei, fără TVA, vizau finalizarea lucrărilor în trei ani.
Raportul CFR cu privire „Reabilitarea liniei CF frontieră Curtici - Simeria parte componenta a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h, Tronsonul 2 KM 614-Gurasada şi Tronsonul 3: Gurasada- Simeria - Faza II” arată că la finalul lunii septembrie stadiul lucrărilor este următorul: Subtronsonul 2a: Km 614 - Bârzava (41,9 kilometri) - 96,5 la sută; Subtronsonul 2b: Bârzava - Ilteu (36 kilometri) - 92,5 la sută; Subtronsonul 2c: Ilteu - Gurasada (22,3 kilometri) - 73,3 la sută, Tronsonul 3: Gurasada - Simeria (41 kilometri) - Tronsonul 3: Gurasada - Simeria.
Unele secțiuni de pe lotul KM 614 - Bârzava sunt în curs de recepționare, informează CFR. „Au demarat acțiuni de efectuare a recepțiilor pe părți de obiective din luna august, conform legislației în vigoare. Acestea vor continua până la finalul anului. Ulterior se va face recepția la terminare”, arată raportul publicat de CFR.
La acest subtronson finalizarea lucrărilor este estimată pentru primul trimestru al anului viitor, iar la celelalte trei - lunile octombrie - decembrie 2025.
În schimb, pe tronsonul Ilteu - Gurasada, în aproape șapte ani de la începutul investiției constructorii abia au ajuns la trei sferturi din proiect.
Întârzieri la tunelurile de pe valea Mureșului
Pe acest sector, care trece din județul Arad în Hunedoara, întârzierile sunt cauzate în special de secțiunea de circa doi kilometri de tuneluri de pe valea Mureșului, între satele Tisa și Sălciva din Hunedoara.
Proiectul vizează construcția unui tunel, în lungime de 268 de metri, a unei polate (tunel la zid), și a unui tunel în lungime de 678 de metri, distanța dintre cele două tuneluri fiind de 431 de metri.
Tronsonul cu tuneluri este încă departe de a fi realizat, reclama recent, Asociația Pro Infrastructură, niciuna dintre componentele sale nefiind finalizată.
Tunelurile de pe valea Mureșului sunt realizate prin noua metodă austriacă de construire a tunelurilor (NATM), bolta lor fiind acoperită cu beton toncretat, capabil să susțină greutatea acesteia și să reducă încovoierea galeriilor.
Noua magistrală feroviară Simeria - Arad (până la KM 614) traversează județele Hunedoara și Arad, pe valea Mureșului, înlocuind parțial ruta primei căi ferate din Transilvania, Arad – Simeria – Alba Iulia, inaugurată în 1868.
Investiția a vizat modernizarea infrastructurii feroviare și reconfigurarea traseului, astfel încât viteza de circulație a trenurilor să poată crește până la 160 de kilometri pe oră. Proiectul a impus construcția a 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, a unor tuneluri, dar și ridicarea a nouă poduri peste Mureş, în timp ce singurul pod peste Mureș, aflat pe vechiul traseu, la Brănișca, nu va mai fi folosit, pe noua rută.