Marele baraj clădit la poalele munților Retezat. Un munte a fost excavat pentru construcția lui VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Barajul lacului Valea de Pești din Hunedoara are o poveste aparte. A fost ridicat în timp record, după ce un munte a fost excavat pentru a fi folosit ca material de construcție. Locul se numără printre atracțiile Văii Jiului.

S-au împlinit cinci decenii de la inaugurarea barajului Valea de Pești (video), cea mai întinsă amenajarea hidrotehnică din Valea Jiului, construită într-un timp record.

Lucrările la acumularea Valea de Pești au fost finalizate în 1973, iar de atunci, barajul și lacul său au rămas cea mai întinsă amenajare hidrotehnică din Valea Jiului, Hunedoara.

Lacul Valea de Pești din hunedoara. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Lacul Valea de Pești din hunedoara. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

„La Valea de Peşti, din Valea Jiului, s-a terminat construcţia unui mare baraj. El are 50 de metri înălţime şi 240 metri lungime. Lacul de acumulare pe care-l formează va depozita circa cinci milioane metri cubi de apă. Pentru acest baraj s-a folosit peste 1.200 000 metri cubi de anrocamente. Scopul principal al noului obiectiv este îmbunătăţirea alimentării cu apă a unor localităţi minereşti din Valea Jiului. Pentru acelaşi scop s-a construit o staţie de tratare, apei cu o capacitate, de 760 litri pe secundă şi s-au montat conducte de aducţiune de la Valea de Peşti până la Vulcan. La ora actuală, continuă lucrările pentru montarea conductelor de aducţiune până la Petroşani. Având în vedere că spre zona barajului se vor îndrepta mulţi turişti, proiectanţii şi constructorii au realizat acolo şi un frumos hotel turistic”, informa ziarul România Liberă, în 1973.

Barajul Valea de Pești în șantier. 1972. Foto: Revista Flacăra, 1972.
Barajul Valea de Pești în șantier. 1972. Foto: Revista Flacăra, 1972.

Motelul Valea de Pești, aflat pe un deal deasupra lacului de acumulare, la cota 900 de metri, a fost finalizat în anul următor, fiind construit din fonduri alocate pentru construcția barajului, și era prezentat ca unul dintre locurile de agrement atractive din zonă. Excursioniștii erau invitați să se cazeze aici și să pornească pe traseele din Munții Vâlcan și Retezatul Mic, de la motel.

Barajul din stânci și bolovani, din Valea Jiului

Construcția barajului Valea de Pești a început în 1967, iar amenajarea hidrotehnică aflată la circa 10 kilometri de Uricani – cel mai izolat oraș din Hunedoara - a fost proiectată pentru a asigura aprovizionarea cu apă a orașelor și minelor din Valea Jiului.

Pentru construcția barajului au fost folosite anrocamente (piatră și stânci) aduse de la o carieră de munte aflată în apropiere. O soluție tehnică asemănătoare a fost folosită și pentru Barajul Gura Apelor din Retezat. La construcția „colosului” din Retezat au fost folosiți peste nouă milioane de metri cubi de rocă scoasă din munte, argilă folosită la etanșare și bolovani de râu – materialele ecologice menite să înlocuiască pe cât posibil utilizarea betonului.

Pe șantierul de la Valea de Pești, șoferii camioanelor lucrau de la cinci dimineaţa până noaptea, pentru a contribui la finalizarea lucrărilor mai devreme decât termenul stabilit iniţial, de cinci ani. Făceau câte 20 de curse pe zi, pentru a descărca bucăţile de stâncă şi bolovanii care compuneau barajul, informa ziarul local, în anul inaugurării barajului.

„90 la sută din lucrările la baraj s-au executat mecanizat: încărcatul rocii din carieră cu excavatorul, transport cu basculante de 27 de tone, împrăştiere cu buldozerul, compactare cu vibrocompresoare dezvoltând 30 tone forţă/mp pentru a da stâncii rezistenţa care o avea în masiv”, relata inginerul Nicolae Băncilă, şeful de şantier de la Valea de Peşti, în iulie 1972, potrivit ziarului local „Steagul Roşu”.

Zilnic erau aduse peste 3.500 de tone de rocă pentru a fi așezate în corpul barajului. Un munte din apropiere a fost măcinat și transformat în digul uriaș de pe valea de Pești, afluent al Jiului de Vest.

„Milionul de tone de rocă al barajului e tocmai muntele Păroasa, retezat de încărcăturile de 25.000 kilograme de amestec exploziv declanşate la fiecare puşcătură de mineri, cu concursul compresoriştilor şi forezorilor”, relata inginerul Gheorghe Ciobanu, în iulie 1972.

Barajul din munți, zonă turistică

Barajul Valea de Pești, vechi de cinci decenii atinge înălțimea maximă de 56 de metri, este construit din anrocamente și etanșat în amonte cu o mască din beton asfaltic. Lungimea coronamentului său este de 240 de metri, iar lacul său de acumulare se întinde pe circa 25 de hectare, având o adâncime maximă de peste 50 de metri și o lungime de doi kilometri.

Satul Valea de Pești se află în componența orașului Uricani, din sudul județului Hunedoara și este străbătut de șoseaua de pe valea Jiului de Vest (DN 66A), care traversează orașele Aninoasa, Vulcan, Lupeni și Uricani și se oprește în sălbăticie.

Capătul șoselei este zona Câmpușel de la poalele Retezatului, aflată la limita județelor Hunedoara și Gorj și la circa 20 de kilometri de centrul orașului Uricani (video).

Recent, Consiliul Județean Hunedoara a scos la licitație publică construcția a cinci kilometri de șosea montană, care începe din imediata vecinătate a barajului, de pe DN 66A, va ocoli lacul Valea de Pești și va continua prin munți, până la intrarea în județul Gorj, spre Cheile Sohodolului. Investiția se ridică la peste 35 de milioane de lei și ar putea fi realizată în următorii doi ani.

Vechiul motel de pe malul lacului a fost achiziționat la începutul anilor ‘90 de omul de afaceri Constantin Mândruleanu, din Craiova, iar activitățile turistice s-au restrâns cu timpul. În schimb, pe valea de Vest, de-a lungul șoselei care se strecoară la poalele munților Retezat și Vâlcan, în ultimii ani au fost înființate mai multe cabane și campinguri.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite