Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.

Șantierul noilor tuneluri de pe Valea mureșului, din Hunedoara. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Șantierul noilor tuneluri de pe Valea mureșului, din Hunedoara. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Lucrările la cele patru tronsoane din magistrala feroviară Simeria-Arad (KM 614), în lungime totală de 141 de kilometri, au început în 2018 și au acumulat întârzieri pe fiecare sector al viitoarei căi ferate pe care trenurile vor atinge viteze superioare.

Noua magistrală feroviară din vestul României va traversa județele Hunedoara și Arad, pe valea Mureșului, înlocuind parțial traseul vechi de peste un secol și jumătate al primei căi ferate din Transilvania, Arad – Simeria – Alba Iulia.

Lucrările de modernizare a căii ferate modifică traseul acesteia pe mai multe porțiuni, măresc lungimea și raza curbelor, unele curbe fiind eliminate, cresc stabilitatea terasamentelor și ridică nivelul liniei ferate în zonele inundabile, astfel încât să poată crește viteza de circulație a trenurilor până la 160 de kilometri pe oră.

Termenul de finalizare al investiției finanțate de statul român și Uniunea Europeană a fost estimat pentru luna decembrie 2025, arată Căile Ferate Române, însă unele tronsoane ar putea fi inaugurate mai devreme.

Tunelurile de pe valea Mureșului

Cele mai complicate lucrări au loc pe tronsonul feroviar Ilteu Gurasada (video), în județul Hunedoara, în lungime de 22,3 kilometri, unde lucrările au început în urmă cu șase ani.

Contractul dintre statul român și constructorii de la Aktor – Astaldi – Arcada (Asocierea Railworks) a fost semnat în noiembrie 2017, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în decembrie 2017. Valoarea investiției se ridică la 1,78 miliarde de lei, fără TVA, iar lucrările sunt finanțate de statul român și din fonduri europene alocate prin Programul Operațional de Infrastructură Mare (POIM).

Proiectul cuprinde realizarea lucrărilor de infrastructură și suprastructură feroviară, dar și construcția a 15 poduri, dintre care două peste râul Mureș, și a două tuneluri la Zam (între satele Tisa și Sălciva) pe malul stâng al Mureșului.

Peste două treimi din lucrări au fost executate, inclusiv cele două poduri peste râul Mureș, de la Burjuc și Zam, însă sectorul cu tuneluri (video), în lungime de circa doi kilometri, a pus mari probleme constructorilor.

Unul dintre tuneluri (T2), în lungime de circa 268 de metri, a fost străpuns complet și este amenajat, împreună cu polata sa (tunel la zid).

Lucrările de străpungere a celui de-al doilea tunel (T1), în lungime de 678 metri, sunt la început, la fel și la polata sa. Distanța între cele două tuneluri este de 431 de metri.

Tot pe noua magistrală feroviară Simeria Arad, un alt tunel, în lungime de peste 600 de metri, este construit la Bătuța, în județul Arad.

Cum sunt construite tunelurile de pe valea Mureșului

Tunelurile de pe valea Mureșului sunt realizate prin noua metodă austriacă de construire a tunelurilor (NATM), considerată mai adaptabilă pentru solul în care sunt săpate tunelurile. Bolta tunelurilor va fi acoperită cu o membrană de beton torcretat, armat, capabil să susțină greutatea acesteia și să reducă încovoierea pereților galeriei de-a lungul timpului.

Betonul torcretat este un beton special, folosit la structuri care trebuie să reziste unor condiții extreme, cum sunt tunelurile, digurile și fundațiile. Este realizat prin pulverizarea unui amestec de ciment, apă și agregate pe o suprafață pregătită.

„În interacțiunea cu subsolul, funcția primară a membranei de beton torcretat este de a forma o boltă în jurul tunelului, care este capabilă să susțină. Cu o formă favorabilă a secțiunii transversale a tunelului și cu o secvență adecvată a etapelor de construcție, este posibilă evitarea sau cel puțin minimizarea momentelor de încovoiere și a forțelor de forfecare în membrana de beton torcretat. Astfel, mari deschideri din subsol pot fi suportate prin membrane de beton torcretat relativ subțiri. Un profil în formă de gură cu o lățime excavată de 13,2 metri și o lungime de 11 metri a fost construit pentru tunelul cu cale dublă. Acesta este profilul standard pentru tunelurile cu cale dublă ale noii linii de cale ferată”, se arată în proiectul tehnic de realizare a tunelurilor.

Tunelurile de pe malul stâng al Mureşului și celelalte lucrări de artă de pe noul traseu vor elimina curbele cu rază mică şi mai multe treceri la nivel cu drumuri, pentru a putea permite ca trenurile să atingă viteze superioare de circulaţie (de până la 160 de kilometri pe oră – trenurile de călători şi de până la 120 de kilometri pe oră – marfarele).

În prezent, circulația trenurilor între Burjuc și Ilteu se desfășoară pe vechea rută de pe malul drept al râului Mureș, construită în urmă cu peste un secol și jumătate.

Stadiul lucrărilor la magistrala feroviară Simeria Arad

Lucrările la tronsonul feroviar Ilteu - Gurasada au ajuns la stadiul fizic de 69%, potrivit celui mai recent raport al CFR, pentru luna ianuarie 2024, și au termen estimat de finalizare luna decembrie 2025.

Magistrala feroviară Simeria - Arad (Km 614) va fi modernizată pe o lungime de 141 de kilometri. Pe celelalte trei tronsoane din magistrala feroviară Simeria-Arad, lucrările sunt în stadiu mai avansat față de tronsonul feroviar Ilteu Gurasada, ajuns la stadiul fizic de execuție

Pe Subtronsonul 2a Km 614 - Bârzava, în lungime de 42 de kilometri, stadiul execuției lucrărilor a ajuns la 91 la sută. Sectorul este construit de Asocierea Astaldi-FCC-Salcef-Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, șantierul a fost deschis în iulie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este august 2024. Valoarea lucrărilor se ridică la aproximativ două miliarde de lei, fără TVA.

Pe Subtronsonul 2b Bârzava - Ilteu, în lungime de 36 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 88 la sută. Acesta este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iulie 2017, iar termenul de finalizare al investiției estimat este luna octombrie 2025. Valoarea contractului aflat în derulare este de peste două miliarde de lei, fără TVA. Pe acest tronson este construit un tunel de circa 600 de metri, la Bătuța.

Pe Tronsonul Gurasada – Simeria, în lungime de 40,9 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 83 la sută. Este construit de Asocierea FCC-Astaldi-Contratas y Ventas. Contractul a fost semnat la 30 august 2017, ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în octombrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este ianuarie 2024. Valoarea investiției se ridică la 3,1 miliarde de lei, fără TVA.

Trei poduri peste Mureș (video) sunt construite pe acest tronson, în zona Brănișca, pe un sector de circa doi kilometri. De asemenea, gările Deva și Simeria sunt în curs de modernizare.

Noua magistrală feroviară se suprapune în cea mai mare parte cu traseul vechii căi ferate Simeria – Arad, inaugurată în 1868. Proiectul a vizat 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, dar și construcţia a nouă poduri peste Mureş, față de doar unul aflat de pe vechiul traseu, în Brănișca, și a unor tuneluri feroviare pe valea Mureşului.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite