„Bijuteriile” căilor ferate din România ruginesc într-un depou. Cum arată vechile locomotive cu abur VIDEO

0
Publicat:

Două locomotive de epocă ruginite au mai rămas într-unul dintre cele mai vechi depouri din România (video), aflat în vecinătatea stației CFR din Petroșani.

Două locomotive de epocă ruginite au mai rămas într-unul dintre cele mai vechi depouri din România, aflat în vecinătatea stației CFR din Petroșani. Clădirile depoului feroviar, cele mai multe aflate în prezent într-o stare avansată de degradare, au fost construite în jurul anului 1912.

Depoul CFR Petroșani a fost înființat atunci pentru deservi traseul căii ferate a cărbunelui Simeria – Petroșani, înființată în 1870 și apoi liniile de cale ferată Petroșani – Petrila și Petroșani – Lupeni. Zeci de locomotive cu abur erau îngrijite și manevrate în fostul mare depou, înconjurat de clădiri miniere și feroviare, iar remiza de formă circulară a acestuia avea 22 de linii.

Locomotivă cu abur, veche de peste un secol. Foto: Daniel Guță
Locomotivă cu abur, veche de peste un secol. Foto: Daniel Guță

Tot aici funcționau atelierele de reparații a materialului rulant, aducțiuni și turnuri de apă pentru alimentarea locomotivelor și un castel de apă construit în 1912, aflat în apropiere de locul unde pârâul Bănița se revarsă în Jiul de Est.

Cartier pentru ceferiști, lângă depoul CFR Petroșani

„În trecut, fostul şef al depoului avea grijă de fiecare dintre locomotivele de epocă aflate aici. Spunea că sunt locomotivele care puteau funcţiona cu cărbune şi chiar cu lemne sunt bunuri strategice şi trebuie menţinute în starea în care pot fi folosite la nevoie”, relata Ioan, un fost ceferist din Petroșani.

Locomotivă de epocă. Foto: Daniel Guță
Locomotivă de epocă. Foto: Daniel Guță

În vecinătatea depoului și a stației feroviare Petroșani a fost înființat unul dintre primele cartiere din Valea Jiului, „Colonia”, locuit la început de familiile numeroșilor ceferiști.

Traficul feroviar din Valea Jiului, aflat la apogeu în anul 1989, s-a redus treptat după 1990, odată cu închiderea minelor, a mai multor căi ferate din zonă și cu depopularea celor șase orașe ale regiunii.

Locomotive de epocă dispărute

Numărul locomotivelor și vagoanelor rămase în fostul depou a scăzut și el, treptat, iar unele, spun localnicii, au ajuns la fier vechi după 1990.

În urmă cu trei ani, ultima locomotivă de patrimoniu care a părăsit depoul CFR Petroșani a fost recondiționată și expusă în Brad, în apropiere de gara municipiului, pe fosta cale ferată Deva – Brad (video). Locomotiva cu abur din seria 230.000 adusă la Brad datează are o vechime de peste opt decenii.

În depou au mai rămas două locomotive de patrimoniu, una construită în anii ’40 și cealaltă, datată în anul 1913. În ultimii ani, mai mulți localnici din Petroșani au cerut autorităților ca vechile clădiri feroviare din Petroșani, împreună cu Castelul de apă și cu locomotive cu abur să fie îngrijite și promovate ca atracții turistice.

Locomotiva de la Petroșani, expusă în Brad. Foto: Daniel Guță
Locomotiva de la Petroșani, expusă în Brad. Foto: Daniel Guță

„Locomotivele au fost lăsate să ruginească, iar din turnul de apă se desprind uneori țigle și cărămizi. Este degradat și poate fi un pericol pentru cei care trec prin preajma lui”, spune o localnică din Petroșani.  

În ultimii ani, puține lucruri s-au schimbat în privința vechiului depou din Valea Jiului.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite