Autostrada A1 şi dilema nodului rutier: primăriile Devei şi Hunedoarei au cerut ca judeţul să nu rămână izolat faţă de cea mai importantă rută din vestul ţării

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autorităţile publice din Hunedoara vor să fie sigure că va fi construit nodul de intrare pe A1. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.
Autorităţile publice din Hunedoara vor să fie sigure că va fi construit nodul de intrare pe A1. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

Autorităţile din judeţul Hunedoara au trimis o scrisoare deschisă prin care cer preşedintelui României şi mai multor instituţii ale statului român să se implice în realizarea unui nod rutier care să lege municipiile Deva şi Hunedoara la Autostrada A1. Conexiunea s-ar putea face la Sântuhalm sau la Şoimuş, potrivit iniţiatorilor scrisorii, însă cei care trebuie să decidă asupra soluţiei tehnice vor fi specialiştii.

Proiectul unui viitor nod rutier prin care municipiul Deva să fie conectat la autostrada Deva – Sibiu a fost readus în actualitate. Reprezentanţii administraţiilor locale din Deva şi Hunedoara şi ai Consiliului Judeţean au trimis marţi o scrisoare deschisă, adresată preşedintelui Klaus Iohannis, prim-ministrului Victor Ponta, ministrului Ioan Rus, directorului general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Narcis Neaga, şi prefectului Sorin Vasilescu, în care arată necesitatea realizării unui nod de acces pe Autostrada A1, în zona Devei şi a Hunedoarei.

„Având în vedere proiectele în derulare, privind realizarea Coridorului IV Pan - European, secţiunea Nădlac – Arad – Timişoara – Lugoj – Deva, ce realizează legătura de transport european între Vest şi Est, considerăm că este de strictă necesitate realizarea unui nod rutier de acces şi descărcare a traficului aferent autostrăzii în zona localităţii Sântuhalm, pentru a evita izolarea unor importante comunităţi şi zone de importanţă regională, atât din punct de vedere economic, cât şi al turismului de masă”, a informat Primăria Deva, în scrisoarea adresată autorităţilor statului român.

Iniţiatorii demersului susţin că judeţul Hunedoara, fiind cel mai urbanizat din România, are nevoie de acces la infrastructura de transport europeană, iar strategiile de dezvoltare durabilă pentru perioada 2014 – 2020 se bazează pe existenţa acestui nod rutier. Cei de la primărie susţin că nodul rutier va avea un impact major în realizarea proiectelor viitoare pe fonduri de la Uniunea Europeană.

Nod rutier pe fonduri UE
„Acest nod rutier poate fi finanţat prin intermediul unui proiect din fonduri nerambursabile, în cadrul Programului Operaţional Infrastructura Mare – Creşterea accesibilităţii Regionaleprin corectarea la TEN – T, Stimularea mobilităţii regionale, prin conectarea nodurilor secundare şi terţiale, la infrastructura TEN – T, inclusiv a nodurilor multimodale. Vă rugăm să ne sprijiniţi în iniţierea unui asemenea proiect şi depunerea lui spre finanţare în cadrul viitorului program de finanţare, în cadrul exerciţiului 2014 – 2020”, se arată în scrisoarea deschisă, semnată de reprezentanţii Primăriei Deva, Primăriei Huendoara şi ai Consiliului Judeţean Hunedoara.

Primarul Devei, Petru Mărginean, susţine că soluţii tehnice pentru conexiunea rutieră dintre municipiul Deva şi Autostrada A1 vor trebui găsite de specialişti şi de către cei care lucrează la proiectele de infrastructură. „Este de datoria proiectantului, a constructorului să găsească soluţii. Din punctul meu de vedere nu cred că se mai poate interveni pentru o legătură pe autostrada care este realizată pe tronsonul Şoimuş – Simeria Veche. Se poate face doar la Şoimuş sau de la Şoimuş spre Lugoj. Există posibilitatea normală, cu costuri mici ca să se restaureze acest pod, care se poate consolida şi mări cu două benzi, ca traficul să se poată desfăşura în condiţii normale”, a declarat primarul Devei, Petru Mărginean.

image

În urmă cu un an, fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, preciza că realizarea unui nod rutier la Şoimuş este un proiect inclus în planurile de investiţii, pentru anii următori, ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Investiţia era estimată la cinci milioane de euro şi, potrivit declaraţiilor fostului ministru, urma să demareze, după finalizarea construcţiei tronsonului IV Şoimuş – Gurasada, din Autostrada Lugoj – Deva. În ce priveşte realizarea unui nod rutier la Sântuhalm, dorită de comunitatea din Hunedoara, nu există un plan pentru acest proiect.


Vă recomandăm şi:

FOTO Şantierul autostrăzii Deva - Lugoj: cât au lucrat constructorii în proiectul care trebuie finalizat peste un an

Cel mai mare şantier din vestul ţării, al autostăzii Lugoj – Deva, a fost deschis în primăvara anului trecut, iar până în luna mai a anului viitor constructorii trebuie să finalizeze lucrările. Pe circa o treime din traseul de peste 70 de kilometri lucrările încă nu au demarat.

Reabilitarea podului de peste Mureş a început. Traficul va fi restricţionat pe podul aflat la intrarea pe autostradă

Podul peste Mureş, care face legătura între Drumul Naţional 7 şi Autostrada Deva – Sibiu, a intrat de sâmbătă în reabilitare. Şoferii maşinilor de mare tonaj nu mai au acces pe pod, iar ceilalţi şoferi sunt invitaţi să respecte restricţiile impuse de drumari.

VIDEO Autostrada Deva - Lugoj văzută din avion. Filmările aeriene care arată cât au lucrat constructorii în ultimul an

Filmările aeriene realizate pe cele trei tronsoane nefinalizate din autostrada Deva – Lugoj prezintă un şantier întins zeci de kilometri, presărat cu câteva porţiuni de asfalt. Gradul de filanizare al proiectului de infrastructură este mai mic de 25 la sută.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite