Șoselele din România ar putea fi construite cu asfalt amestecat cu plastic reciclat. Durata de viață va crește cu 25-30%

0
Publicat:

Șoselele din România ar putea fi construite cu asfalt amestecat cu plastic, un produs inventat de cercetătorii Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi. Invenția a fost brevetată și recunoscută la nivel internaţional de European Patent Office-Oficiul de Invenții al Uniunii Europene.

asfalt udj3   Copy jpeg

Mixtura asfaltică realizată de cercetătorii universității gălățene FOTO: UDJ Galați

După o muncă de cercetare care a durat aproximativ cinci ani, specialiştii Universității „Dunărea de Jos” Galaţi au inventat o compoziţie obţinută din reciclarea materialelor din plastic, care poate fi adăugată în asfalt, dându-i astfel elasticitate și rezistență la diferențele de temperatură iarnă-vară. În plus, va fi protejat mediul, costul nu va fi mai mare decât cel pentru asfaltul clasic, iar durata de viaţă a şoselei va crește cu 25-30%. 

„Invenţia se referă la o mixtură asfaltică îmbunătăţită cu grit, deşeu provenit din procesul de sablare a corpurilor de navă, şi cu microplastice de polipropilenă, mixtura asfaltică astfel obţinută având îmbunătăţite rezistenţa mecanică la uzură, la acţiunea apei sau a altor agenţi exogeni, faţă de mixtura asfaltică clasică. Noi am găsit o metodă în care o anumită granulație adăugată în asfalturi, împreună cu alți aditivi, cresc rezistența și elasticitatea asfaltului cu până la 30%”, a explicat Puiu Lucian Georgescu, rectorul Universităţii „Dunărea de Jos” Galaţi.

Invenţia ar putea fi pusă cu succes în practică de către firmele care se ocupă cu asfaltarea și de către autoritățile locale, susţin reprezentanţii UDJ Galaţi. 

Testele pe teren încep în luna august

Echipa din cadrul Universității „Dunărea de Jos”, împreună cu un operator economic, va face un experiment care va consta în asfaltarea unei porțiuni de 100 de metri. Pe porțiunea cu asfalt cu plastic vor circula mașini, iar cercetătorii vor lua probe pentru a vedea dacă stratul rezistă la condițiile de trafic greu. Experimentul va avea loc în luna august a acestui an.

„Vom face experimentul la intrarea în oraș, pe o suprafața de circa 100 de metri pătrați. Vom asfalta cu trei tipuri de asfalt: unul normal, unul care va fi prevăzut cu o structură specială de antifonare și al nostru care este rezistent la ciclu cald /frig, iarnă/vară. Vom face o zonă în care se va desfășura un trafic, controlat, cu senzori pe toate părțile. Observațiile vor fi făcute pe cel puțin două sezoane diferite vară/ iarnă și vom avea rezultatele anul viitor. Începem testele în august, iar pe 1 septembrie vom începe măsurătorile în teren. Sunt șanse mari ca la nivel de CNAIR să se adopte acest tip de asfalt. Are un preț absolut comparabil cu ceea ce este acum, dar va avea caracteristici de rezistență și fiabilitate mult mai mari. De exemplu, lucrările de mentenanță vor fi la patru ani ani, în loc de trei ani. Asta înseamnă 25 la sută câștig pe cheltuieli de mentenanță. Este o economie mare”, susține rectorul Puiu Lucian Georgescu. 

Invenția „asfaltul cu plastic reciclat” a primit brevetul OSIM

Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) a emis în martie 2023  brevetul pentru mixtura de asfalt, fabricată din plastic reciclat și deșeuri navale (grit). Invenţia aparţine cercetătorilor Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi.

Tehnologia se numește „Asphalt mixtures improvement with waste grit and microplastics” (Îmbunătățirea mixturilor asfaltice cu grit deșeu și microplastice) și  a fost brevetată internațional de către „European Patent Office” –EPO, Oficiul de Invenții a Uniunii Europene.

Cercetătorii au reușit să elaboreze tehnologia de includere a plasticului în mixturi asfaltice cu performanțe mai bune decât în „rețetele” clasice, crescând elasticitatea și rezistența asfaltului la diferențele de temperatură iarnă- vară.

brevet osim jpeg

Brevetul de invenție emis de OSIM FOTO: profesor Daniela Buruiană/UDJ Galați

Va crește durata de viață a asfaltului

Potrivit specialiștilor, acest tip de asfalt nu doar că nu costă mai mult decât cel clasic, dar aduce o creştere a duratei de viaţă a şoselei cu 25-30%. În plus, ar putea fi realizat un asfalt mai pregătit să suporte diferenţele de temperatură între iarnă şi vară.

Echipa de cercetători a propus o îmbunătățire a rețetei amestecului asfaltic prin adăugarea de particule microplastice pe bază de polipropilenă la rețeta optimizată, în vederea îmbunătățirii rezistenței mecanice și la uzură, la apă și alți agenți exogeni (lumină, îngheț-dezgheț, uzură mecanică).

Nouă avantaje ale asfaltului cu plastic

Tot de pe site-ul „European Patent Office” aflăm că, prin aplicarea rețetei inovatoare de la Universitatea din Galați, se obțin nouă avantajereducerea costului mixturilor asfaltice, cantități mai mici de bitum; reducerea riscurilor de apariție a microfisurilor în mixturile asfaltice datorate variațiilor de temperatură; reducerea vâscozității liantului asfaltic (bitum), economisind energie reducem emisiile de dioxid de carbon (CO2); creșterea proprietăților fizice; îmbunătățirea rezistenței la uzură a mixturilor asfaltice (amestec de deșeuri de pietriș - microplastice);  înlocuirea parțială a nisipului natural de cuarț cu deșeuri de nisip rezultate din operațiunile de sablare a corpului navelor; îmbunătățirea considerabilă a caracteristicilor amestecului asfaltic; utilizarea deșeurilor de nisip ca subprodus industrial dăunător mediului; recuperarea micro-plasticelor pentru a reduce efectul negativ asupra mediului și a sănătății populației.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite