Cum vă păstraţi maşina ca nouă ani la rând după cumpărare. Verificări esenţiale recomandate de mecanicii auto
0
Proprietarii de autoturisme au de urmat cu rigurozitate un set de reguli simple dacă doresc să aibă o maşină performantă ani la rând după cumpărare.
Pentru a mări fiabilitatea unui autovehicul, specialiştii recomandă efectuarea al termen a reviziilor periodice recomandate de producători.
Pentru prevenirea defectării accidentale, trebuie executate lucrări de întreţinere la autoturism care constau în:
- Controlul şi îngrijirea zilnică;
- Spălare;
- Revizie tehnică de gradul I;
- Revizie tehnică de gradul II;
- Revizie tehnică sezonieră;
- Reparaţii curente;
Reparaţia capitală
Ţinând cont de importanţa reviziilor, fiecare producător de autovehicule a introdus în computerul de bord un sistem de semnalizare al perioadelor în care se vor executa aceste operaţiuni.
”Cel mai întâlnit caz este aprinderea la bord a lămpii cu inscripţia «Service» sau afişarea unui anunţ cu distanţa necesară de parcurs în kilometri până la revizie. În acest mod, deţinătorul va fi informat în legătură cu ceea ce are de făcut, adică să se prezinte la un service auto autorizat în vederea efectuării lucrărilor necesare”, explică Marcel Boghian, inginer auto.
1. Controlul şi îngrijirea zilnică:
- Verificarea stării caroseriei (degradată prin accidentare şi coroziune);
- Verificarea stării anvelopelor (presiune, deformări sau vătămări);
- Verificarea sistemului de semnalizare al direcţiei de mers şi al mersului înapoi;
- Verificarea sistemului de iluminare (faruri, lămpi de poziţie şi lampa suplimentară de ceaţă);
- Verificarea eventualelor scurgeri de lichide;
- Nivelul de ulei în motor;
- Nivelul de lichid de răcire (antigel);
- Nivelul de ulei în servodirecţie (dacă este hidraulic);
- Nivelul de lichid de frână;
- Nivelul de lichid pentru spălarea parbrizului.
2. Spălarea:
- Caroseria este protejată anticoroziv dacă este dată cu soluţii special create în acest scop;
- Roţile trebuie spălate periodic, în special interiorul jantelor unde se depune noroi, altfel vă veţi trezi cu o dereglare a echilibrului dinamic al roţii. ”Este necesară şi o echilibrare periodică a roţilor, dar şi schimbarea a acestora la intervale regulate de timp pentru a se uza uniform”, precizează inginerul Marcel Boghian;
- Interiorului habitaclului trebuie spălat periodic, urmând să fie dezinfectate părţile care vin în contact cu pielea (mânere, console, butoane).
3. Revizia tehnică de gradul I, recomandată la fiecare 10.000 de kilometri:
Motor
Se execută următoarele lucrări de verificare şi întreţinere:
- Schimbul de ulei de motor, cu respectarea recomandărilor impuse de către producător, adică cantitatea şi tipul de ulei cu caracteristicile acestuia pentru tipul constructiv al motorului;
- Schimbarea filtrului de ulei, element important în prevenirea uzurii motorului şi a defectării compresorului turbo;
-Schimbarea filtrului de aer, foarte important atunci când autovehiculul suportă condiţii grele de exploatare şi medii poluate cu suspensii grele în aerul aspirat;
- Schimbarea filtrului de combustibil, ce este o operaţiune obligatorie, mai ales în cadrul reviziei sezoniere de toamnă;
- Schimbarea filtrului de habitaclu – se ia în considerare felul de exploatare şi condiţiile în care a avut loc aceasta;
Va fi necesar să efectuaţi şi o serie de lucrări de verificare şi remediere la motor, acestea fiind:
- Scurgerile de lichide de la sistemele de ungere, răcire şi direcţie; aici se va executa umplerea la nivel cu lichidele necesare, respectându-se în mod obligatoriu sfaturile recomandate de către producător;
- Etanşeitatea sistemului de admisie, în special tubulaturile ce asigură supraalimentarea sub presiune al acestui sistem (sistem turbo);
- Etanşeitatea sistemului de evacuare şi sistemului EGR;
- Etanşeitatea sistemului de producere al vidului, pompa de vid, furtune, conducte, rezervor de vid şi racorduri, inclusiv electroventile, supape de acţionare ale diferiţilor actuatori şi a pompei servofrână;
- Etanşeitatea sistemului de alimentare cu combustibil, inclusiv etanşeitatea injectoarelor pe chiulasă sau alte corpuri;
- Etanşeitatea sistemului de exhaustare a gazelor de ardere, galeria de evacuare, racord evacuare turbo, racord flexibil, catalizator, filtrul de particule (cu sistemul de supraveghere), tubulaturi şi tobe;
- Starea instalaţiei electrice a motorului şi a protecţiei împotriva frecării, urmând să fie verificate şi clemele de fixare, conexiunile şi mufele de cuplare;
- Starea curelelor de transmisie, a pompei de injecţie şi a curelei de distribuţie sau a lanţului unde e cazul;
- Se măsoară tensiunea de încărcare a bateriei;
- Se verifică nivelurile de ulei din sistemele de transmisie, cutia de viteze, reductoare şi diferenţiale;
- Se citesc şi se şterg codurile de eroare (după o prealabilă arhivare a acestora, dacă sunt) din unitatea de comandă, se verifică parametrii de funcţionare ai motorului şi ale celorlalte sisteme;
- Resetarea funcţiei de afişare ”service”.
Suspensia:
Se execută următoarele lucrări de verificare şi remediere:
- Starea suporţilor pentru arcuri cu elementele elastice aferente;
- Starea elementelor elastice ale braţelor şi ale axei spate;
- Starea amortizoarelor şi a chitului de protecţie;
- Jocurile pivoţilor şi ale articulaţiilor sistemului stabilizator de rulare;
- Starea sistemului de rulare, rulmenţi şi anvelope (presiune, deformări, vătămări, măsurarea uzurii suprafeţei de rulare şi echilibrarea lor după caz).
Direcţia şi sistemul de frânare:
Vor fi urmărite în special:
- Jocurile casetei de direcţie şi ale articulaţiilor de la casetă;
- Jocurile coloanei volan;
- Starea elementelor de protecţie, burdufuri şi ecrane termice de protecţie în zona tubulaturii de evacuare;
- Starea pompei principale de frânare, a pompei ABS, a conductelor, furtunelor de legătură, etrierilor, discurilor de frână, cilindrilor şi a tamburilor de frână;
- Eficacitatea frânei de staţionare;
- Scurgerile de lichid;
- Starea pompei pentru servodirecţie, împreună cu verificarea conexiunilor electrice în funcţie de tipul de asistare al direcţiei (electrică, electrohidraulică sau hidraulică).
Caroseria:
Sunt vizate următoarele lucrări de verificare şi întreţinere:
- Starea caroseriei, deci dacă prezintă deformări şi coroziuni;
- Starea suporţilor pentru sistemul de alimentare cu combustibil, conductelor şi etanşeitatea rezervorului (inclusiv a celui pentru aditiv, în cazul dotării cu filtru de particule);
- Starea suporţilor de fixare a sistemului de evacuare al gazelor arse;
- Starea sistemelor de închidere şi deschidere al uşilor (inclusiv cel de asigurare antiefracţie), balamale, yale, mânere şi dispozitive automate de închidere-deschidere;
- Starea funcţională a geamurilor laterale, trapei şi a pavilionului (pentru decapotabile);
- Starea sistemului de spălare al parbrizului faţă şi al lunetei spate;
- Starea funcţionării sistemului de dezaburire faţă şi spate;
- Starea funcţionării sistemului de semnalizare al direcţiei de mers, al lămpii stop şi al lămpii de mers înapoi;
- Starea sistemului de iluminare, staţionare şi a lămpii suplimentare pentru ceaţă (faţă şi spate);
- Starea sistemului de încălzire şi ventilaţie;
- Curăţarea interiorului şi a portbagajului;
- Starea roţii de rezervă şi a dispozitivelor pentru ridicat;
- Starea triunghiurilor reflectorizante, a extinctorului şi valabilitatea trusei medicale;
- Starea de fixare şi reglare a scaunelor;
- Starea de fixare şi asigurare a centurilor de siguranţă;
- Starea de funcţionare a sistemului audio-video şi de navigaţie;
- Starea prizelor de alimentare cu tensiune pentru alţi consumatori.
”Rezultatele unei revizii de gradul I sunt edificatoare şi reduc foarte mult posibilitatea apariţiei unei defecţiuni neprevăzute. În plus, ajută şi la realizarea unui plan de reparaţii pentru viitoarea revizie, putându-se evalua din timp necesarul de piese şi costuri pentru reparaţii”, concluzionează inginerul Marcel Boghian. Revizia de gradul I duce la creşterea fiabilităţii autovehiculului, astfel încât să fie utilizat în condiţii de maximă siguranţă şi să răspundă eficient la comenzi.