10 reparaţii pe care le poţi face singur la maşină pentru a economisi bani. De ce nu se aprind luminile din bord şi maşina nu porneşte

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Orice şofer poate realiza o serie de reparaţii la propria maşină, astfel încât să economisească bani şi timp. Tot ce vă trebuie este un minim de unelte, al căror preţ este modic şi pe care le puteţi folosi apoi toată viaţa, şi să ţineţi cont de sfaturile specialistului, pentru a nu vă accidenta.

Pentru a putea începe o reparaţie la maşină aveţi nevoie de o serie de unelte, de cartea tehnică a autoturismului şi de echipament de protecţie.

”Este important să ştiţi că nu este indicat să lucraţi la maşină imediat după ce aţi oprit-o sau în timpul funcţionării motorului, deoarece conductele sunt foarte fierbinţi şi în vasele cu lichide se creează o presiune foarte mare, aşa că va puteţi răni destul de grav sau chiar vă puteţi prinde mâna în piesele aflate în mişcare. De aceea, se recomandă să lăsaţi masina în jur de o oră, o oră şi jumătate  de la oprire pentru a se răci şi pentru a citi valorile corecte ale nivelului de ulei”, explică Marcel Boghian, inginer auto.

Minimul de scule necesar pentru a efectua verificări sau reparaţii la propria maşină include un multimetru, un redresor şi un cititor cu OBD-OBD, pentru citirea erorilor şi a parametrilor de funcţionare a motorului. Uneltele amintite vă costă în jur de 250 de lei şi le puteţi utiliza atât pe maşina dumneavoastră, cât şi pe alte maşini, iar avantajul este că le puteţi folosi pe întreaga durată de viaţă a maşinii, dacă le utilizaţi corespunzător.

1. Pană sau roţi umflate insuficient . Preţul în service este de aproximativ 15 lei

Prima reparaţie şi cea mai uşoară este pana sau un cauciuc umflat insuficient. Se poate rezolva foarte uşor folosind un kit de reparaţie care costă în jur de 15 lei şi este suficient pentru reparaţia a patru pene de cauciuc. Mai întâi, se curăţă zona afectată şi se aplică şnurul cu gel prin tragere rapidă din anvelopă. Dacă aveţi roţile umflate insuficient, trebuie să ştiţi că influenţează serios manevrabilitatea maşinii şi produce creşterea consumului de combustibil datorită amprentei la sol mărite. Anvelopele nu trebuie umflate peste presiunea recomandată de producător, deoarece se pierde aderenţa ;

 2. Becuri arse. Preţ în service- 20 de lei

O altă problemă des întâlnită la autoturisme o reprezintă becurile arse. Problema se remediază la fel de uşor prin înlocuirea becurilor de la faruri. Astfel, se desface capacul din spatele farului şi se scoate becul cu atenţie din soclu. Este important să vă uitaţi cu atenţie la modelul marcat pe becul ars pentru a-l înlocui cu unul identic. În cazul în care semnalizarea nu funcţionează chiar şi după înlocuirea becului, cauza poate fi o siguranţă arsă sau în cel mai nefericit caz un releu, ambele fiind foarte ieftine şi uşor de înlocuit. Astfel, se desface panoul de siguranţe şi se extrage piesa defectă, urmând ca ea să fie înlocuită cu una nouă;

 3. Baterie “moartă”. Preţ în service- 60 de lei

Dacă maşina refuză să pornească, cel mai probabil acest lucru se datorează bateriei.  Asta se întâmplă mai des în sezonul rece sau când durata de viaţă a bateriei  se apropie de final. ”Mai întâi, se examinează nivelul de electrolit din baterie, după care se procedează la demontarea acesteia de pe maşină prin desprinderea bornei negative şi a celei pozitive în ordinea menţionată. Vom pune apoi bacteria la încărcat folosind redresorul, iar montarea acesteia pe maşină se va face tot prin fixarea bornei negative şi ulterior a celei pozitive”, explică inginerul Marcel Boghian;

4. Bujii defecte. Preţ în service- între 100 şi 200 de lei

Dacă maşina funcţionează cu intermitenţe sau nu porneşte din prima, una dintre cauzele cele mai comune o reprezintă bujiile, deoarece ele sunt responsabile cu aprinderea amestecului de carburant. Problema se remediază uşor prin demontarea bobinelor de inducţie poziţionate deasupra bujiilor, care sunt fixate de cele mai multe ori cu trei sau patru şuruburi. Veţi demonta apoi bujiile, iar când le veţi monta înapoi, le veţi pune în ordine inversă. Important de reţinut este că, în cazul în care aveţi bobine cu alimentare separate, să nu uitaţi ordinea cilindrilor atunci când le demontaţi;

 5. Oglinzi electrice defecte. Preţ în service- între 50 şi 600 de lei

Un semn care ne indică că oglinda retrovizoare s-a stricat este faptul că nu mai rămâne reglată în poziţia dorită de noi. Acest lucru se poate remedia relativ uşor. Astfel, se demontează capacul de protecţie, se desface şurubul de fixare şi cuplare electrică, iar pasul final este demontarea oglinzii de pe portieră. Cea mai frecventă cauză a nefuncţionării oglinzii electrice este scurtcircuitarea motoraşului care reglează poziţia oglinzii. Puteţi cumpăra şi înlocui singuri motoraşul defect, ţinând cont că în service vi se va recomanda achiziţionarea unei oglinzi noi. După ce aţi înlocuit motoraşul defect şi aţi montat la loc oglinda, e musai să faceţi o probă pentru a verifica funcţionarea acesteia;

 6. Schimbul de ulei.  Preţul în service-între 180 şi 300 de lei

Schimbul de ulei trebuie realizat după ce aţi parcurs în jur de 10.000-15.000 de kilometri, iar operaţiunea o puteţi face şi dumneavoastră într-un timp relativ scurt, respectiv 30 de minute. În primul rând, veţi verifica în cartea maşinii tipul de ulei recomandat de producător şi cantitatea necesară, iar tot atunci veţi schimba şi filtrul. La cantitatea de ulei recomandată în carte adăugaţi aproximativ 300 de mililitri, care va pătrunde în filtru. Primul pas este desfacerea buşonului de ulei, urmat de desfiletarea buşonul din baia de ulei pentru a nu produce vacuum. Uleiul uzat va fi lăsat să curgă într-un recipient adecvat şi se va schimba apoi filtrul.  Operaţiunea se va finaliza cu completarea uleiului, aşa cum menţionam anterior;

 7. Curea de distribuţie sau accesorii uzate prematur. Preţ în service-între 50 şi 150 de lei

Pe perioada unui an, în interiorul maşinii se produc modificări care pot afecta bună funcţionare a motorului, iar una dintre acestea este uzura prematură a curelelor, care conduce la funcţionarea defectuoasă a motorului. Un semn vizibil îl reprezintă crăpăturile acestora şi zgomotul ascuţit care se aude în timpul funcţionării motorului. Înlocuirea curelelor este uşor de realizat urmărind schiţa mecanismului de distribuţie prezentată în cartea tehnică a maşinii. Mai întâi, trebuie detensionată cureaua prin acţionarea rolei întinzătoare, urmând apoi să fie înlocuită cu o curea nouă;

 8. Alternator ars sau defect. Preţ în service-între 100 şi 800 de lei

Semnele care indică un alternator defect sau ars sunt: luminile din bord nu se aprind şi maşina nu porneşte când punem contactul. Reparaţia este una extrem de simplă. Astfel, se slăbesc şuruburile de susţinere a alternatorului, se desface cupla electrică şi se scoate cu atenţie din compartimentul motor. Vom verifica vizual dacă bobinajul alternatorului nu este ars sau nu miroase a ars. ”Mai există o posibilă problemă, aceasta putând fi puntea de diode care s-a ars. În acest caz, este necesară înlocuirea diodelor, urmând apoi să asamblăm alaternatorul şi să îl montăm pe maşină. În cazul în care alternatorul este ars, nu vă grăbiţi să cumpăraţi unul nou fără să va interesaţi dacă îl puteţi da la schimb pe cel defect, astfel încât să obţineţi o reducere semnificativă la cel nou”, precizează inginerul Marcel Boghian. Comercianţii de piese auto au această practică pentru a reduce poluarea, dar şi pentru a recondiţiona piesele uzate;

 9. Plăcute de frână uzate. Preţ service-între 100 şi 200 de lei

Dacă auziţi un sunet ascuţit atunci când frânaţi, este cel mai evident semn că trebuie să schimbaţi plăcuţele de frână. Operaţiunea poate fi realizată chiar şi în parcare. Mai întâi, veţi demonta roata şi apoi etrierul prin desfacerea celor două suruburi de susţinere. Veţi înlocui apoi plăcuţele uzate cu plăcuţele noi şi veşi repeta operaţiunile amintite anterior pentru finalizarea operaţiunii;

 10. Radiator fisurat. Preţ service-între 300 şi 600 de lei

Radiatorul este una din cele mai importante piese ale maşinii, pentru că asigură răcirea motorului şi menţinerea unei temperaturi optime în interiorul acestuia. Un radiator fisurat poate avea consecinţe catastrofale, ce pot culmina cu calarea motorului. Puteţi remedia problema pe termen scurt folosind o soluţie care se toarnă în radiator şi care închide porii acestuia. Cum spuneam, soluţia este doar pe termen scurt şi nu este recomandat să folosiţi maşina în această stare pe o perioadă îndelungată pentru că, din nou, riscaţi să calaţi motorul. Recomandarea specialistului este să reparaţi radiatorul la un service prin sudarea fisurii, dacă nu aveţi bani pentru achiziţionarea unuia nou. Sudarea radiatorului vă va costa în jur de 15-20 de lei, comparativ cu achiziţionarea unui radiator nou, pentru care trebuie să scoateţi din buzunar între 300 şi 600 de lei.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite