Voucherele de vacanţă şi rezervările timpurii au salvat litoralul românesc în miezul unei veri ploioase
0Vremea schimbătoare din iulie a afectat afacerile de pe litoralul românesc. Numai voucherele de vacanţă au salvat situaţia, spun specialiştii în turism.
Deşi luna iulie a fost capricioasă din punct de vedere meteorologic, aversele de ploaie fiind foarte dese pe litoral, hotelierii susţin că gradul de ocupare la mare a fost în jur de 75-80% dintre cele 120.000 de locuri de cazare înregistrate oficial.
Specialiştii spun că voucherele de vacanţă primite de bugetari şi „early booking“ (n.r. - rezervările făcute din timp, mai ieftine, dar care nu se mai pot anula) au salvat prima jumătate a sezonului estival pe litoralul românesc. În schimb, cei care au afaceri pe litoral, altele decât cazarea, spun că au înregistrat scăderi ale încasărilor chiar şi cu 20-25% la închirierea de şezlonguri, terase sau alimentaţie publică pe plajă.
Conform Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), în iunie 2018 au fost emise 11,3 milioane de vouchere de vacanţă pe hârtie, care valorează peste 117 milioane de euro, şi 274.000 de vouchere pe suport electronic (card), în valoare de aproximativ 7,8 milioane de euro.
Cine câştigă dacă vremea e capricioasă
Nicolae Bucovală, preşedinte al Asociaţiei Patronale Mamaia, spune că „vremea nu a influenţat foarte mult numărul turiştilor pe litoral, deoarece noi am avut vânzări multe pe zona de «early booking». Hotelierii au înţeles să-şi scoată camerele la vânzare încă din octombrie sau noiembrie 2017. Ne-au mai salvat pe ultima sută de metri şi voucherele de vacanţă. Acestea revigorează turismul românesc şi asta este foarte bine.“ Specialistul în turism mai afirmă că Mamaia s-a păstrat în topul preferinţelor turiştilor şi anul acesta, iar Eforie Nord în momentul de faţă nu are nici un loc liber pentru cazare.
Aurelian Marin, directorul agenţiei de turism „Paradis Vacanţe de Vis“, unul dintre cei mai importanţi turoperatori de pe litoralul românesc, susţine că gradul de ocupare pe litoral în luna iulie 2018 a ajuns chiar la 85%. „În ceea ce priveşte hotelurile, nu sunt perturbări prea mari, pentru că majoritatea rezervărilor sunt făcute din timp. Dacă nu erau aceste rezervări din timp făcute, probabil că oamenii pe ultima sută de metri nu ar mai fi fost tentaţi să vină. În anii trecuţi două ore dacă ploua, turiştii intrau imediat într-o stare de nervozitate, iar dacă ploua două zile la rând unii deja se gândeau să plece. Surprinzător, anul acesta, sunt mult mai relaxaţi, mai liniştiţi. Nu avem solicitări de anulare a vacanţei.“
În schimb, Aurelian Marin spune că sunt şi „câştigători“ ai vremii ploioase de pe litoral: mall-urile, furnizorii de excursii de o zi, parcurile acvatice, muzeele, parcuri de aventură. Există şi cazuri de hotelieri care au mizat pe încasări mai mari în vârf de sezon şi au ţinut locuri de cazare mai multe pentru ei, evitând să le ofere agenţiilor sau să le includă în oferte timpurii. „Acei hotelieri care au mers pe o astfel de strategie anul acesta nu au fost chiar câştigători. Chiar şi rezervările la hoteluri făcute prin Booking au avut de suferit, pentru că oamenii şi-au anulat rezervările în ultimul moment, din cauza vremii“, mai spune Aurelian Marin.
Plaje mai goale cu 20%
Dacă hotelierii nu se plâng de o scădere a numărului de turişti cazaţi în iulie 2018, faţă de iulie 2017, în schimb cei care oferă diferite servicii pe plajă sau în alimentaţie spun că se vede o scădere faţă de anul trecut.
Marius este proprietarul unei terase situate în Mamaia, al unui fast-food şi a închiriat o porţiune de plajă unde are peste 200 de şezlonguri. El consideră că nu doar vremea capricioasă a dus la o scădere a încasărilor în domeniul său de activitate, ci şi o slabă promovare a staţiunii Mamaia. „Sunt încasările mai mici cu 20-25% faţă de anul trecut. Părerea mea este că aşa va fi tot timpul de acum în Mamaia, pentru că nu se mai promovează această staţiune. Când era fostul primar, Mazăre, ne promova şi ne mergea mai bine la toţi. Mulţi veneau pentru distracţie, pentru show-uri. Acum vine lumea normală, mai puţin dornică să se distreze. Cam asta a devenit Mamaia, o staţiune de relaxare, nu una de distracţie. Şi anul trecut s-a resimţit scăderea. Înainte erau spectacole în Mamaia tot timpul, mai ales în weekend-uri, în zona Piaţeta Cazinou.“
„Luna august va fi foarte bună“
Luna august va fi o lună în care „litoralul va dudui“, este de părere Aurelian Marin, deoarece există o presiune foarte mare pe vânzări pentru această perioadă, iar cererea este mai mare decât numărul de locuri care mai sunt disponibile. „Luna august va fi foarte bună. Va fi la capacitate, indiferent de vreme, pentru că rezervările sunt deja făcute şi vin în continuare noi cereri. Din momentul acesta, până în 7 sau 8 septembrie, când se termină vacanţa, litoralul va dudui.“
Şi furnizorii de servicii pe plajă au aceleaşi speranţe în ceea ce priveşte încasările din luna august. Ei spun că, de fapt, pentru ei sezonul estival ţine doar o lună. „Mereu ne-am bazat pe luna august. Sezonul începe pentru noi pe 20 iulie şi se termină pe 20 august“, spune Marius.
Ceea ce face ca luna care începe acum să fie cea mai bună pentru operatorii de turism de pe litoral este şi faptul că mulţi români din străinătate vin acasă şi unii aleg să-şi petreacă un sejur la mare alături de familie, iar companiile multinaţionale aleg luna august pentru a oferi angajaţilor concediile de odihnă.
Ce sunt voucherele de vacanţă
Voucherele de vacanţă sunt acordate începând cu 2018 angajaţilor din sistemul bugetar, însă de acestea pot beneficia şi salariaţii unor companii private. Acestea se pot cheltui doar pe teritoriul României. În cazul angajaţilor la stat, pot beneficia de vouchere de vacanţă salariaţii din instituţiile şi autorităţile publice, cei ai primăriilor şi consiliilor judeţene, respectiv ai instituţiilor subordonate acestora. Valoarea lor este de 1.450 de lei/salariat la stat, iar în cazul angajaţilor din sistemul privat se poate ajunge la 11.400 de lei. Emis pe suport de hârtie sau electronic, acesta poate fi folosit pentru plata pe teritoriul României a serviciilor de cazare, masă, transport, tratament balnear, servicii de agrement.
Pe aceeaşi temă:
VIDEO Cum arată o zonă pietonală din staţiunea Mamaia după ploaie. „Concurează cu Veneţia”