Povestea unui fake-news românesc care a înfierbântat Europa în 1931: sarcofagul uriaş în care ar fi fost îngropat Ovidius

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sarcofagul cu simboluri                                                                          FOTO Călin Gavrilaş
Sarcofagul cu simboluri                                                                          FOTO Călin Gavrilaş

O descoperire făcută în vara anului 1931 a trezit în imaginaţia constănţenilor şi în condeiele unor ziarişti speranţa că, în sfârşit, mormântul poetului Ovidius a fost scos la iveală. Teorii peste teorii au fost scrise în presa vremii, iar istoricilor le-a trebuit mult timp pentru a convinge publicul "înfierbântat" că a fost doar o ştire falsă.

În vara anului 1931, muncitorii care săpau fundaţia unei construcţii pe strada Avram Iancu din Constanţa au descoperit un sarcofag uriaş de marmură, greu de peste 8 tone, lung de 2,70 metri, lat de 1,5 metri şi înalt de 2,40 metri, expus astăzi în exteriorul Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie din Constanţa.

Sarcofagul cu simboluri

Pe sarcofag sunt sculptate 7 simboluri: în partea dreaptă a faţadei, sus, se găseşte o balanţă cu 2 talere; chiar între aceste talere este un cap de taur, de bour, legat pe frunte cu o panglică; alte două simboluri se găsesc mai jos, o secure şi o suliţă; în stânga faţadei sunt alte trei simboluri, un bici şerpuit şi un clopot iar sub ele, dispus orizontal, un cleşte. Un alt element foarte interesant este reprezentarea pe lateralul sarcofagului a Medusei Gorgona, fiinţa legendară a cărei privire împietrea orice muritor şi care a fost decapitată de eroul Perseu.

Când a fost descoperit sarcofagul, acesta prezenta o crăpătură în capac şi o gaură prin care a fost introdus un obiect metalic, semn că sarcofagul a fost cândva jefuit. De aceea, arheologii nu au găsit în interiorul lui nicio monedă sau vreun alt obiect care să ofere indicii legate de persoana celui îngropat acolo.


                Momentul descoperirii sarcofagului Sursa: Revista Analele Dobrogei - 1931

Sarcofagul cu simboluri descoperit în 1931 FOTO Revista Analele Dobrogei 1931

În interior, a fost descoperit un strat de aproape o jumătate de metru de pământ care s-a infiltrat prin acea gaură şi crăpătură. În pământ a fost descoperit scheletul unui bărbat. „Oasele sunt foarte fragmentate, aşa că cu greu se pot reconstitui. Din craniu, numai bucăţi…Dinţii sunt ai unei persoane mature. Măsurători antropologice după aceste fragmente de craniu nu se pot face. În nici un caz indicele cefalic nu se poate stabili”, precizează istoricul Constantin Brătescu în revista „Analele Dobrogei” (1931), unul dintre cei care s-au ocupat de ridicarea sarcofagului, transportarea lui la Muzeul de Istorie şi studierea acestuia.

Sarcofagul cu simboluri de la Muzeul de Istorie din Constanţa FOTO Călin Gavrilaş

                                                                   Simboluri pe sarcofag FOTO Călin Gavrilaş
 

Mormântul lui Ovidius , un fake news istoric

„Toate aceste elemente au servit de minune entuziaştilor care de mult timp aşteptau descoperirea mormântului lui Ovidius. Nu se ştie cine a fost primul care a vehiculat ipoteza: poate un anonim de la faţa locului, poate ziariştii sau poate chiar vreun politician al urbei. Cert este că ideea a prins din prima clipă şi a fost îmbrăţişată cu mare entuziasm de multă lume”, spune istoricul Cristian Cealera, autorul volumelor „Poveştile Mării Negre”.

Ştirile despre Sarcofagul cu simboluri unde ar fi fost înmormântat poetul Ovidius s-au răspândit rapid în presa locală („Marea Neagră”, „Dobrogea Jună”, „Dacia”) care a fost preluată de ziarele naţionale („Universul”, „Dimineaţa”, „Adevărul”, „România Ilustrată”), iar ştirea a ajuns chiar şi în presa internaţională („Corriere della Sera”, „Le Temps”, „Il Messaggero”).

„Mai temeinic se poate susţine că sarcofagul şi osemintele sunt ale nemuritorului Ovidiu sau ale altui fruntaş demnitar roman, care a trăit în Dobrogea în epoca metalică, decât ale unui muritor de rând, oricât de bogat şi din orice epocă”, scria în ziarul „Dacia” din 15 octombrie 1931 avocatul din Bacău, M. Văgăunescu, care singur recunoaşte că nu are studii istorice, doar o pasiune pentru acest domeniu.


           Ziarul „Dacia” (octombrie 1931) în care apare unul dintre articolele referitoare la sarcofag

Revista Dacia 1931-Articol despre Sarcofagul cu Simboluri FOTO Călin Gavrilaş

Pentru a-şi susţine ideea, M. Văgăunescu îl aminteşte şi pe criptograful D. M. Grigoraş care publicase în ziarul „Adevărul” numărul 14646/1931 un articol în care arăta că numele „Ovidius” se „citeşte pe sarcofag prin împreunarea de la dreapta la stânga a iniţialelor celor 7 semne, care reprezintă 7 verbe”: Balanţa-Oscilare, Capul de Zimbru-Venerare, Securea-Defindere, Lancea-Ioculari, Clopotul-Insonare, Biciul şerpuitor-Undare şi Cleştele-Serere.  

Constantin Brătescu notează că „entuziaştii”, încă din prima zi a descoperirii spuneau: „Ovidius! Am descoperit mormântul lui Ovidius! De la public numele a trecut apoi în presă şi a răsunat până la Sulmona şi Paris”.


                                                      Simboluri pe sarcofag  FOTO Călin Gavrilaş

Sarcofagul cu simboluri de la Muzeul de Istorie din Constanţa FOTO Călin Gavrilaş

Pentru a pune capăt extazului general, arheologii români, ajutaţi de specialişti din ţări vestice, au început să cerceteze cu atenţie monumentul. Prin măreţia construcţiei, era evident că el a aparţinut unui bărbat bogat, unele opinii înclinând către un crescător de vite, altele către o persoană care avea contact cu sistemul juridic.

„Treptat, devine tot mai clar că sarcofagul cu simboluri trebuie datat cu cel puţin un veac mai târziu după Ovidius (secolul II). Mai nou, arheologii au stabilit că defunctul înhumat în acest uriaş monument de marmură a trăit chiar undeva în perioada secolelor III-IV d.H.”, conchide Cristian Cealera.

Cristian Cealera în faţa Sarcofagului cu simboluri FOTO Călin Gavrilaş

   Cristian Cealera, în faţa sarcofagului expus în exteriorul Muzeului de Istorie şi Arheologie Constanţa

Pe aceeaşi temă:

Povestea directorului Muzeului de Arheologie din Kiev, ajuns să locuiască într-o garsonieră din Neptun

Comuna din România care are o aplicaţie pentru telefonul mobil făcută de un tânăr din sat. „Este darul meu pentru comunitate“








 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite