Controversata carieră a lui Dorin Ivaşcu, patronul Aerodromului Tuzla. Cum a ajuns director la TAROM un fost ghid BTT
0Dorin Ivaşcu, patronul Regional Air Services, societate care deţinea aeronava prăbuşită joi, 21 februarie, la Tuzla, este un personaj foarte influent în domeniul aeronautic, cu o ascensiune controversată.
Un accident aviatic grav s-a petrecut joi, 22 februarie, în apropierea Aerodromului din Tuzla. Un avion de mici dimensiuni a fost distrus în urma unei aterizări forţate, iar unul dintre cei doi ocupanţi ai aparatului de zbor şi-a pierdut viaţa. Pilotul avionului a supravieţuit şi este internat în stare gravă.
Activitatea Aerodromului din Tuzla este controlată de Dorin Ivaşcu (65 de ani), un om de afaceri a cărui activitate a fost mediatizată de-a lungul anilor preponderent în mod negativ.
Dorin Ivaşcu şi-a început cariera în 1972 ca ghid turist la Biroul de Turism pentru Tineret (BTT), fosta structura a statului care a funcţionat în perioada regimului comunist. În 1978 a început să lucreze ca economist la TAROM, urcând ulterior treptele ierarhice până la funcţia de director de sucursală TAROM în mai multe ţări: Marea Britanie, Libia sau ţări din America de Nord. Potrivit CV-ului personal, din 2006 este acţionar şi managing partener al Regional Air Services SRL – Aerodrom Tuzla.
Potrivit unei anchete jurnalistice din 2014, Ivaşcu ar fi „rechin din transporturi“, care şi-ar fi condus afacerea pe modelul patentat de omul de afaceri Gruia Stoica, acuzat de devalizarea societăţii CFR Marfă. „Regăsim un scenariu similar la aeroportul de stat Mihail Kogălniceanu (AIMK). Compania de stat se confruntă cu o situaţie financiară dezastruoasă favorabilă companiei private a lui Dorin Ivaşcu care, la doar 100 de km depărtare de acesta, face profit în defavoarea aeroportului de stat. RAS Tuzla a raportat pentru 2013 profit brut de peste 1 milion de lei, la o cifră de afaceri de 37,6 milioane de lei“, notează sursa citată.
„La fel ca şi în cazul Gruia Stoica-CFR Marfă, Ivaşcu acţionează de ani buni împotriva intereselor AIMK pentru a-şi creşte propriul business. De mai bine de doi ani, încearcă să obţină printr-o Hotârâre de Guvern statutul de aeroport internaţional pentru Tuzla şi să acceseze fonduri europene pentru modernizare. De asemenea, cu sprijinul Consiliilor Judeţene din Constanţa şi Tuzla şi a unei agenţii a statului – ARSVOM, a primit prin atribuire directă, fără licitaţie cum s-ar fi cuvenit conform legii, trei servicii de interes general. S-a asigurat că asediul exterior al aeroportului de stat este susţinut şi din interior. Astfel, din 2013, director general este Cristian Carsium Moldovanu, omul de casă al preşedintelui suspendat al CJ Constanţa şi un manager ostil intereselor de business ale aeroportului de stat, dacă ne uităm la contractele semnate şi la bilanţul primul an de mandat. Două exemple de anul acesta: contract de închiriere cu firma de transport cargo, Aviation Services CND şi cu firma de catering TD MACI Trading. A doua firmă duce, printr-unul dintre proprietari, direct la Dorin Ivaşcu şi la firma de handling a acestuia, Romanian Airport Services“, se mai arată în ancheta jurnalistică.
Jurnaliştii de la epochtimes-romania scriu că „fostul ofiţer al Direcţiei de Informaţii Externe şi director al TAROM de pe vremea comunismului, Dorin Ivaşcu, a reuşit, fără mare tam-tam, să strecoare pe ordinea de zi a Guvernului Ponta un proiect de lege privind deschiderea unui punct de frontieră privat la Tuzla, unde deţine şi un aeroport privat“.
„După ce a căzut regimul comunist, Dorin Ivaşcu a fondat LAR (Liniile Aeriene Române), prima companie aeriană privată din ţară care opera iniţial aeronavele lui Ceauşescu şi ale serviciilor de securitate din subordine. În 1998, a făcut un parteneriat cu Regional Air Services din Tanzania şi a preluat Aeroportul Tuzla de la Aviaţia Utilitară Română.
Deşi aerodromul Tuzla are doar două piste înierbate şi pe deasupra este situat în mijlocul câmpului, conducerea companiei vrea certificarea acestuia ca Aeroport Internaţional de mărfuri şi pasageri, aici incluzând şi un punct de trecere a frontierei. Printr-o lege iniţiată în 2012, Ivaşcu, care fusese acuzat în scandalul „Ţigareta 2” din 1997 de trafic de armament către ţări africane, vrea să-şi deschidă punct vamal la doar 150 km distanţă de conflictul din Ucraina“, mai arată sursa citată.
CV Dorin Ivaşcu
2008 – prezent – Membru al Consiliului Director al APG , Air Promotion Group – asociaţie internaţionala a reprezentanţilor comerciali ai companiilor aeriene ( GSA) cu sediul la Paris
2006 – prezent – Acţionar si Managing Partener al Regional Air Services srl – Aerodrom Tuzla
1999 – 2007 Preşedinte şi acţionar majoritar al societăţilor LAR- Tours , Regional Air Support şi Romanian Airport Services
2002 - prezent - Presedinte AROPA – Asociatia Romana a Operatorilor Privati din Aviatie
1998 – prezent - Administrator şi acţionar al Regional Air Suport – reprezentanta in Romania pentru 9 companii aeriene, centru de pregătire autorizat IATA
1997 – 1999 – Director General şi acţionar majoritar român al OGDEN – Romanian Aviation Services ( astăzi Menzies Aviation – Otopeni )
1993 – 1996 - Director LARTOURS
1990 – 1996 – Director General al LAR – Liniile Aeriene Romane – prima companie aeriană independentă din Romania
1986 – 1990 – Sef Serviciu Relaţii Internaţionale – Departamentul Aviaţiei Civile – Romania
1988 – TAROM – Director pentru America de Nord cu sediul la New York
1985 – 1986 - Director Tarom UK cu sediul la Londra
1983 – 1985 – Director Tarom Asia de Sud Est cu sediul la Singapore
1981 – 1983 - Director Tarom Libia – cu sediul la Tripoli
1978 – 1988 - economist la Tarom - serv curse charter
1974 – 1978 – ghid internaţional in timpul vacantelor studenţeşti
1972 - 1973 - ghid BTT.