Cine a doborât elicopterul numărul 89. Misterul morţii a patru piloţi şi trăgători trimişi după terorişti la Revoluţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un elicopter de la UM 02010 Tuzla a fost doborât în zilele tulburi ale Revoluţiei din Decembrie 1989, trimis într-o misiune de căutare a unor terorişti. Patru militari de aviaţie au murit carbonizaţi în accidentul niciodată elucidat.

În dimineaţa zilei de 24 decembrie 1989, regimentul de elicoptere de la Tuzla a fost alertat de Comandamentul Aviaţiei Militare din Bucureşti că în zona împădurită din sudul Dobrogei - Adamclisi, Băneasa, Oltina - zboară elicoptere aparţinând forţelor speciale ale regimului ceauşist, care lansează terorişti.

Două elicoptere au decolat de urgenţă din unitatea de la Tuzla, cu misiunea de a identifica grupurile de terorişti care vor să împiedice Revoluţia. Unul dintre ele a fost doborât, însă, de la sol. Elicopterul în care se afla comandantul lt.col. Serghei Eftime, alături de echipajul său format din căpitan Mihai Enache, maiştrii militari Gheorghe Deleanu şi Ştefan Petrea, s-a prăbuşit fiind cuprins de flăcări şi mistuit de incendiu. 

Toţi cei patru militari de aviaţie au pierit în accident. În urma lor, 7 copii au rămas orfani de tată.

În Raportul SRI făcut pentru ceea ce s-a întâmplat în acele zile la Constanţa, securiştii informează că ordinul de ridicare a elicopterelor de la sol a venit personal de la comandantul Aviaţiei Militare. „Acesta a transmis personal comandantului UM 02010 Tuzla ordinul ca două elicoptere să se deplaseze în zona Adamclisi, unde se semnalaseră aeronave străine“, se specifică în raportul SRI. Ce este şocant este că echipajelor de pe cele două aparate de zbor li se ordonase clar să nu folosească legătura radio, pentru a nu fi interceptaţi de terorişti.

Două elicoptere au plecat urgent în misiunea de recunoaştere: elicopterul nr. 82 şi elicopterul nr. 89. În primul aparat de zbor urcaseră maiorul Dumitru Toma (comandant şi pilot principal), cpt. Aleodor Rusu (pilot secund) şi trăgătorii Nicolae Popa şi Stroe Donosa (maiştri militari) şi un al cincilea membru al echipajului, tot maistru militar - Vladimir Bădeliţă, care pregătise armamentul şi muniţia de bord. În al doilea aparat de zbor luaseră loc comandantul lt.col. Serghei Eftime (pilot principal), căpitan Mihai Enache (pilot secund), maiştrii militari Gheorghe Deleanu şi Ştefan Petrea.

După ce a survolat zona indicată ca fiind suspectă, timp de jumătate de oră, fără a găsi vreo urmă de terorişti, elicopterul nr. 89 comandat şi pilotat de lt.col. Serghei Eftime a cârmit spre bază, în urma deciziei echipajului de a reveni la baza de la Tuzla. Aceeaşi decizie o luase şi echipajul de pe elicopterul nr. 82, care a pornit în faţă. Nu era prima misiune pe care o efectuaseră zilele acelea, când haosul îi condusese pe militari la un pas de a trage asupra unui elicopter nr. 76, în care se aflau colegi de-ai lor de la Tuzla.

„După ce au trecut de creasta unui deal, dintre Viile (comuna Ion Corvin) şi Oltina, echipajul de la elicopterul nr. 82 a auzit o explozie puternică având impresia că se trage asupra sa. Au luat legătura imediat cu elicopterul nr. 89 încălcând interdicţia radio. Dar nimeni nu le-a răspuns. Întorcându-se în zonă, aviatorii au mai văzut cum elicopterul nr. 89 era prăbuşit la sol şi ardea violent. Coada aparatului de zbor se rupsese şi se afla la 10 metri distanţă. În câteva momente, a început să explodeze şi muniţia rămasă la bord...“, relatează Constantin Cumpănă, ziarist şi documentarist al acelor zile. Cei patru aviatori din elicopterul nr. 89 au murit carbonizaţi. 

Echipajul elicopterul 89 Tuzla doborât la Revoluţie Sursa foto cartea Ioan Maliciuc
Echipajul elicopterul 89 Tuzla doborât la Revoluţie Sursa foto cartea Ioan Maliciuc

„În urma cercetărilor întreprinse s-a stabilit că elicopterul nu a fost lovit de vreo altă aeronavă sau de forţe armate terestre, inexistente în zonă“, au concluzionat securiştii. Ei au adăugat că nu există dubii privind cauzele prăbuşirii aparatului de zbor. „Elicopterul nr. 89 nu a fost lovit nici de membrii echipajului de pe elicopterul nr. 82, care s-a întors cu toată muniţia la bază. Aparatul de zbor s-a prăbuşit ca urmare a defecţiunilor tehnice“, a conchis raportul SRI, declarând cazul închis.

În urma acestui verdict, cei patru membri ai echipajului, comandantul lt.col. Serghei Eftime (43 ani), căpitanul Mihai Enache (37 ani), maiştrii militari Gheorghe Deleanu (38 ani) şi Ştefan Petrea (35 ani), au fost declaraţi eroi martiri ai Revoluţiei din Decembrie 1989.

„Ne-am întors din acea misiune mai bătrâni cu decenii, scăpaţi de sub valul morţii, trecuţi în câteva minute printr-un război perfid şi crud regizat diabolic. Şi astăzi îmi răsună în urechi zgomotele cumplite de motoare în zbor, de explozii şi şuiere de proiectile şi gloanţe şi parcă văd flăcări imense ce mistuie elicopterul cu echipaj cu tot. Orfani, bocet şi jale... “, scria maistrul militar Vladimir Bădeliţă în mărturia sa strânsă de col. (r) Ioan Maliciuc în cartea „Preţul libertăţii la Constanţa“ (editura Muntenia, 2006). 

Pe aceeaşi temă: 

Primii „terorişti“ de la Revoluţie. Păţania securiştilor care aveau trei rânduri de numere de înmatriculare la maşină

Preotul care l-a creştinat pe Steinhardt, băgat la închisoare înainte de Revoluţie pentru că l-a înfuriat pe Ceauşescu, făcându-l „păcătos“

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite