Cum să faci un logo care să-i convingă pe oameni să nu mai arunce mâncarea. Povestea „cavalerului cu furculiţă“
0„În fiecare dintre noi există câte un cavaler care poate să aducă schimbare pozitivă în lume“, crede Ştefan Asafti, un designer grafic din Cluj. A creat identitatea vizuală pentru Food Waste Combat, proiect care şi-a propus să reducă risipa alimentară.
Ştefan Asafti, un designer grafic din Cluj, a aflat mai multe despre risipa alimentară după ce s-a întâlnit cu oamenii din spatele proiectului Food Waste Combat, o iniţiativă a JCI Cluj.
„De fiecare dată când deschid frigiderul sunt mult mai conştient că asta aici ar trebui să fie, asta ar trebui consumată aşa, asta aşa etc“, mărturiseşte el.
Mai crede că oamenii ar fi bine să fie mult mai responsabili în ceea ce priveşte alimentele pe care le aruncă şi ar fi bune pentru alţii. „Avem şi tendinţa de a arunca în coş (n. r. la cumpărături) chestii care ar putea să ne folosească cândva“, adaugă Ştefan.
Întâlnirea cu cei de la Food Waste Combat a fost una întâmplătoare. Totul a pornit de la un proiect de-al său legat de un un curs online de branding. Iar ca să iasă ca la carte avea nevoie de exemple detaliate, din realitate. A scris un mesaj pe contul de Facebook în care le cerea oamenilor să vină cu idei de proiecte din care urma să aleagă şi să creeze ulterior identitatea vizuală a proiectului câştigător. Numai că nu a fost unul, ci două care au trecut de criteriile lui Ştefan. Printre ele, cel al clujenilor de la Food Waste Combat.
Şi, în timp, lucrând pentru a găsi imaginea potrivită care să exprime ceea ce se dorea în lupta pentru risipa alimentară, a prins drag de proiect. Au fost întâlniri peste întâlniri, s-au făcut şedinţe foto cu membrii proiectului, s-a făcut o mini-strategie de brand în care s-au stabilit valorile echipei de proiect, ceea ce a uşurat ulterior munca pentru găsirea logo-ului potrivit.
Variante de cavaler. Cea aleasă este prima pe fond mov, cu un cavaler turcuoaz FOTO: arhiva Ştefan Asafti
Un altfel de ETC
Pentru cei din Food Waste Combat, prescurtarea „ETC“ nu vine de la „şi altele“, ci înseamnă esenţa echipei: valorile în care aceştia cred – Educaţie, Muncă în Echipă şi Creativitate.
S-a organizat şi un workshop în care au discutat potenţiale idei despre logo. După ce toată lumea şi-a expus ideile s-a ajuns la două concluzii: un pumn strâns ce ţinea un morcov pletos în semn de protest – cea mai votată idee -, respectiv un cavaler cu furculiţa. Fără măr. Ştefan a început să deseneze prima idee. Şi-a dat seama că prima ideea nu va funcţiona. Deşi se potrivea cu ceea ce îşi doreau, din punct de vedere tehnic, în termeni de execuţie – explică Ştefan - , cum era desenat pumnul şi detaliile lui, simbolul respectiv n-ar fi funcţionat într-un format mai mic pentru că nu se distingea exact ce este. A urmat o nouă întâlnire cu cei de la Food Waste Combat, le-a explicat de ce nu funcţionează. S-a concentrat ulterior pe a doua idee.
„Au înţeles că intenţia este să scoatem cavalerul din fiecare dintre noi pentru că fiecare avem o parte foarte bună“, completează designer-ul grafic.
A fost ales movul deoarece e o culoare ce reprezintă creativitatea, valoare importantă pentru cei din proiect, şi e o nuanţă asociată cu regalitatea. „În fiecare dintre noi există câte un cavaler care poate să aducă schimbare pozitivă în lume, să contribuie la minimizarea risipei alimentare şi la conştientizarea ei“, subliniază Ştefan.
După ce a fost creat logo-ul cu cavalerul, simţeau că îi lipseşte ceva, iar ceea ce avea în mână putea aduce şi cu un trident, nu doar cu o furculiţă, Iar atunci ca să evidenţieze şi mai tare ideea de luptă împotriva risipei alimentare au decis să pună ceva legat de mâncare în vârful furculiţei. Cum în multe din fotografiile de la acţiunile lor din şcoli, Ştefan a văzut multe mere s-a gândit să pună un măr. „Odată ce am pus mărul în furculiţă, totul s-a legat“, apreciază el.
„A fost unul dintre cele mai complexe proiecte la care am lucrat“, adaugă Ştefan Asafti.
Logo-ul proiectului pe stickere, insigne, lemn FOTO: arhiva Ştefan Asafti
Mai puteţi citi: