Cum evităm să ne compromitem imaginea chiar de Sărbători. Sfaturile unui expert în marketing personal

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alina Bota este expert în personal branding. FOTO: Arhivă personală
Alina Bota este expert în personal branding. FOTO: Arhivă personală

Perioada Sărbătorilor este o perioadă de relaxare, de distracţie şi socializare în care punem deoparte problemele de la birou, însă lăsăm garda jos în ceea ce priveşte comunicarea publică. Aceste câteva zile de neatenţie ne pot distruge reputaţia construită cu greu şi chiar cariera

Mulţi dintre noi avem impresia că există o delimitare foarte clară între viaţa noastră personală şi cea profesională şi nu realizăm faptul că reputaţia noastră profesională poate creşte sau scădea şi în timpul liber, mai ales dacă vorbim despre persoane cu funcţii importante şi cu vizibilitate. 

Nu de multe ori am avut un şoc atunci când am interacţionat în viaţa reală cu personaje importante din viaţa publică sau cu antreprenori/manageri pe care îi cunoşteam din mass-media şi care erau cu totul diferiţi în realitate. Imaginea noastră ar trebui să fie aceeaşi, autentică şi uşor de recunoscut atât la job, cât şi la supermarket, sedinţele de bloc, nunţi sau petrecerile de Sărbători.

Există o zicală la români: „Afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul”, ceea ce s-ar traduce prin faptul că la birou sau în presă aceste personaje au o imagine impecabilă, însă în viaţa de zi cu zi au comportamente total respingătoare. 

În ziua de azi, oricine are un telefon mobil poate să facă o fotografie, un filmuleţ sau să salveze şi să distribuie un comentariu răutăcios sau o postare nepotrivită. Trebuie să fim conştienţi de modul în care ne comportăm şi ne arătăm lumii inclusiv in timpul nostru liber. 

Este un preţ pe care, din păcate, toţi trebuie să îl plătim în ziua de azi, pentru că nu se ştie niciodată când o remarcă spusă în glumă sau o ipostază indecentă pot să ajungă la angajator, la clienţii noştri sau chiar în presă. 

Ce e de evitat

Iată câteva sfaturi de la Alina Bota – consultant în personal branding care te vor ajuta să îţi menţii o reputaţie excelentă şi în timpul vacanţelor şi chiar să o creşti, fără să fii nevoit să faci eforturi sau să porţi o mască, la figurat.

În primul rând, ce înseamnă personal branding? „Brandingul personal sau marketingul personal înseamnă să preiei controlul asupra modului în care te percep oamenii înainte ca aceştia să te cunoască personal. Prin branding personal îţi construieşti o imagine în mintea publicului tău ţintă care rezonează cu valorile şi viziunile sale şi care înseamnă că într-o competiţie vei fi întotdeauna persoana pe care o vor alege. Prin branding personal creezi senzaţia de familiaritate («e de-al nostru») în mintea publicului-ţintă şi acesta va asocia întotdeauna domeniul în care activezi cu figura ta şi cu numele tău”, explică Alina Bota, care vine cu următoarele sfaturi:

Evită subiectele fierbinţi, care ar putea genera discuţii în contradictoriu şi nu intra în conflicte verbale în timpul meselor de Sărbători. Fii tu înţeleptul care schimbă subiectul şi îndreaptă discuţia înspre subiecte generale şi mult mai plăcute decât politica, religia, moştenirile sau vaccinul. Iar dacă discuţiile sunt inevitabile, rămâi neutru sau retrage-te discret, fără să pui paie pe foc, indiferent de partea cui eşti. Într-o discuţie profund emoţională în contradictoriu nu există câştigători şi ne plac tare mult persoanele mature care reuşesc să pună capăt acestor momente jenante şi obositoare.

Evită limbajul şi comportamentul indecent când eşti în restaurant, în club sau ai alături oameni pe care nu ii cunoşti. Un pahar de vin în plus te poate face să te simţi bine şi să scapi de inhibiţii, însă nu e indicat să existe fotografii sau filmări cu tine din aceste momente de exuberanţă. Nu se ştie niciodată când vei fi propus pentru avansare sau, de ce nu, pentru o poziţie importantă în politică şi aceste fotografii pot apărea de nicăieri peste ani şi pot fi interpretate greşit. 

Tot ceea ce postezi poate fi folosit la un moment dat împotriva ta. Ca urmare, priveşte fiecare postare, fotografie, comentariu, articol, declaraţie cu ochi critici. Îţi recomand să îţi setezi audienţa pentru postările pe Facebook şi astfel poţi avea postări doar pentru familie, prieteni, colegi de muncă, parteneri de afaceri sau postări publice pentru toată lumea.

Evită urările impersonale, copiate de pe internet sau transmise în masă pe messenger sau email. Nu îţi fac cinste, nimănui nu îi place să fie tratat impersonal, oamenii vor să simtă că te gândeşti la ei în mod autentic şi toată lumea preferă un mesaj scris de tine, personalizat în locul unei felicitări perfecte, impersonale pe care să o transmiţi tuturor. Arată că îţi pasă cu adevărat şi acordă măcar un minut din viaţa ta fiecărei persoane pe care o apreciezi cu adevărat. Nu recomand transmiterea de mesaje private necunoscuţilor pe platformele de socializare, nu ieşi pe stradă să feliciţi pe toată lumea, aşa că rămâi la persoanele cunoscute. Poţi transmite mesaje generale ca postări, însă nu are sens să abordezi persoane necunoscute pe messenger sau prin sms. 

Nu profita de Sărbători ca să îţi faci reclamă şi să obţii vânzări. Poţi atrage atenţia cu un mesaj de Sărbători sau oferind un cadou şi să revii apoi cu o propunere de colaborare, însă nu le amesteca dacă nu vrei să pari disperat(ă) şi să îţi diminuezi şansele de a avea un potenţial colaborator/client. 

Sărbătorile sunt deci un prilej de a ne reconecta la nivel uman cu toţi cei din jurul nostru, de a ne arăta o latură mai puţin cunoscută a personalităţii noastre şi de a atrage atenţia cu mesaje calde şi pozitive. 

Vă mai recomandăm şi:

 

Cum ar arăta concediul ideal pentru nostalgicii „Epocii de Aur“. „Ziua ar fi completată cu cozi la pâine şi gheare de pui, dacă vor să mănânce ceva“

 

Politicienii români, puşi sub lupă de un expert în marketing personal. Unde punctează Iohannis, Cioloş sau Şoşoacă

 

 

 

 

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite