Cum arătau primele trenuri şi ce viteze aveau

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Istoria transportului pe calea ferată începe în vestul Europei, în secolul al XIX-lea şi este strâns legată de apariţia primelor locomotive cu aburi. Totuşi, vagoanele au apărut mult mai devreme, iar într-o primă fază era utilizată tracţiunea animală.

Acestea erau folosite în minerit, în ţări ca Germania, Franţa şi Anglia încă din secolul XVII. După mai multe tentative, prima locomotivă cu aburi a apărut abia trei secole mai târziu şi a fost inventată de James Watt, care a realizat un motor special cu aburi, în 1774. Un deceniu mai târziu, locomotiva patentată de William Murdoch atingea viteza de 10 kilometri pe oră.

Pe lista inventatorilor apare un alt britanic, Matthew Murray, considerat de către unii adevăratul inventator al locomotivei cu aburi. Locomotiva lui Murray era ceva mai complexă şi a fost testată în 1804. Pe aceeaşi listă se regăsesc peronalităţi ca Richard Trevithick, creatorul primului motor de locomotivă de înaltă presiune, Merthyr Tydfil şi George Stephenson. 

Imagine indisponibilă

Performanţele locomotivelor cu aburi au continuat să crească pe măsură ce companiile de transport pe calea ferată au investit tot mai mult în dezvoltare. Astfel, într-un timp relativ scurt s-a ajuns ca acestea să depăşească 100 de kilometri pe oră şi să transporte cantităţi tot mai mari de marfă. Aşa s-a ajuns ca locomotivele Mallet, produse în Statele Unite ale Americii, să atingă 130 de kilometri la oră, iar cele fabricate în Marea Britanie să depăşească, în perioada interbelică, graniţa celor 200 de kilometri la oră. 

Imagine indisponibilă

Apariţia locomotivelor electrice şi diesel a marcat o nouă etapă şi au dus în timp la dispariţia celor cu aburi. În 1842, o locomotivă cu motoare electrice inventată de Robert Davidson atingea o viteză de 6,5 kilometri la oră, puţin mai rapidă decât un om, iar în 1879 Werner von Siemens îşi prezenta la Berlin propria locomotivă electrică. 

Imagine indisponibilă

Abia la începutul secolul XX, în Elveţia, a fost fabricată prima locomotivă diesel, care a marcat practic intrarea într-o nouă eră. Chiar şi aşa, locomotivele cu aburi au continuat să fie utilizate până la sfârşitul anilor 60, iar în unele ţări chiar şi mai mult. 

În România, primele locomotive cu aburi au fost introduse la uzina din Reşiţa, în prima jumătate a secolului XIX, iar prima cale ferată a fost construită de austrieci între localităţile Baziaş şi Oraviţa, în 1854.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite