Ce a primit de Crăciun Primăria Clujului: un memoriu prin care 1.600 de ciclişti cer „descurajarea utilizării maşinilor“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cicliştii clujeni au depus, în Ajunul Crăciunului, un memoriu cu 1.600 de semnături prin care cer promovarea utilizării bicicletei în oraş şi crearea unei reţele de piste pentru biciclete în tot oraşul.

„Pe post de cadou atipic de Crăciun, Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) a depus în 24 decembrie 2013, la Primăria Cluj-Napoca, un memoriu pe tema promovării utilizării bicicletei ca mijloc de transport în oraş, însoţit de un teanc de tabele cuprinzând peste 1600 de clujeni care şi-au oferit semnătura olografă (n.-r. scris de mână) şi datele de identificare şi contact pentru susţinerea acestui demers“, scrie directorul executiv al Clubului de Cicloturism Napoca, Radu Mititean, pe site-ul CCN.

Apelul are rol de scrisoare deschisă şi a fost lansat de CCN în septembrie 2013 cu ocazia celei de-a 72-a ediţii a Marşului Bicicliştilor Clujeni. Memoriu este expresia nemulţumirii faţă de modul cum Primăria tratează problema mobilităţii urbane durabile în general şi cea a circulaţiei cu bicicleta în oraş, în special.

Scrisoarea cicliştilor mai jos:

„Noi, cetăţeni ai municipiului Cluj-Napoca,

Dorind să avem un oraş cu un sistem modern de mobilitate urbană, axată cât mai puţin pe autoturisme şi cât mai mult pe transport public, deplasare pietonală şi circulaţie biciclistică,

Văzând că, în ultimii ani, Primăria clujeană a realizat concret pe linie de infrastructuri biciclistice extrem de puţin din ce a promis (noi piste de calitate adecvată, proiectul de bike-sharing), ba chiar s-au şi desfiinţat câteva amenajări făcute mai demult, iar puţinul realizat a fost foarte prost calitativ (de exemplu netezirea bordurilor la trecerile de biciclete de pe aşa-zisa pistă de pe Calea Dorobanţilor, menţinerea de piste de biciclete pe trotuare, necombaterea ocupării pistelor de către pietoni şi maşini, nerefacerea marcajelor reprezentând unele spaţii de acumulare sau treceri pentru biciclete, păstrarea unor semnalizări rutiere greşite),

Constatând că proiectele elaborate par inadecvate, dar Primăria refuză în continuare să facă publice detaliile tehnice (de exemplu, componenţa de piste de biciclete din proiectul de bike-sharing) şi implementarea lor este mereu tergiversată (de exemplu adoptarea noului PUG, punerea în practică a proiectului de bike-sharing şi noi piste);

Remarcând că, în continuare, autorităţile locale manifestă insuficientă transparenţă şi nu respectă integral legislaţia de acces public la informaţii şi participare publică la luarea deciziilor,

Reiterând că bicicleta este o parte a soluţiei, fiind un vehicul ecologic, eficient energetic, suficient de comod şi rapid, care ocupă puţin spaţiu, nu face zgomot, nu emite noxe şi are un efect benefic asupra sănătaţii celor care îl folosesc în mod regulat,

Solicităm din nou autorităţilor locale clujene:

1. Realizarea unei reţele coerente de piste şi alte căi de comunicaţie specifice pentru biciclete în întregul oraş.
Dar nu oricum, ci:
- de calitate adecvată (de exemplu respectând lăţimea de minim 1,50 metri pe sens plus spaţii de siguranţă, marcare şi semaforizare corespunzătoare, ridicarea maşinilor care le blochează etc.)
- care să nu ia din puţinul spaţiu ce a mai rămas pietonilor sau din spaţiile verzi (ci din cele folosite acum de maşini sau ocupate cu panouri publicitare, tonete etc.)
- care să se realizeze acolo unde este cea mai mare nevoie de ele, nu unde e mai uşor sau ieftin (trebuind să se înceapa prin interconectarea zonelor de maxim interes, cum sunt zona centrală, principalele cartiere, zonele comerciale şi de agrement, marile unităţi de învăţământ şi industriale).

2. Realizarea de rastele şi alte facilităţi adecvate de parcare în siguranţa a bicicletelor (în toate zonele de interes public, precum şi în cartierele de blocuri, campusurile universitare şi alte zone unde parcarea lor în siguranţă este acum o mare problemă);

3. Deschiderea pentru traficul bicicletelor în ambele sensuri a străzilor care au la ora actuală regim de sens unic şi exceptarea bicicletelor de la diverse restricţii impuse autovehiculelor.

4. Descurajarea utilizării autoturismelor, extinderea zonelor pietonale, implementarea adecvată a regulilor de aprovizionare şi acces pentru traficul greu, degajarea trotuarelor şi spatiilor verzi de autovehicule şi constructii şi redarea, către cetăţeni, a spaţiului public“.

Mai puteţi citi:

Maghiarii ajung cu “autostrada” bicicliştilor la graniţa cu România

FOTO VIDEO Turul României cu ochii închişi. Un nevăzător şi un irlandez încearcă să schimbe mentalitatea românilor

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite