Cum îi atrage o profesoară pe copii să înveţe geometrie şi fracţii distrându-se. Minunatul proiect intitulat „Matematica în călătorie“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesoara Mariţa Cucuianu, alături de elevii săi FOTO Ionela Stănilă
Profesoara Mariţa Cucuianu, alături de elevii săi FOTO Ionela Stănilă

La Olteniţa, copiii învaţă matematică din plăcere. Locul calvarului calculelor plictisitoare a fost luat de cursuri interactive, unde lecţiile sunt parcurse relaxat, iar rezultatele vin firesc. Profesoara Mariţa Cucuianu, iniţiatoarea orelor, predă matematică de peste trei decenii, iar creativitatea şi implicarea sa au transformat orele în adevărate cluburi de joacă.

„Matematica în călătorie“ este un amplu proiect pe care l-a gândit profesoara Mariţa Cucuianu dornică de a ieşi din tipare şi de a-i determina pe copii să înveţe uşor şi cu drag. Organizează tot felul de ateliere în care copiii sunt familiarizaţi cu formulele matematice, dar învaţă să se şi descurce în viaţa reală. Au ateliere de făcut prăjituri, de curs valutar, de realizat piese de faianţă din piese de tangram, de mers la cumpărături în supermarket şi chiar de citit facturi. Astfel, copiii pot înţelege importanţa fracţiilor zecimale, a unităţilor de măsură, iar la final ştiu de ce  şi cum să aleagă un produs. Teoria se recapitulează folosind fluturaşi origami, totul ca noţiunile să fie asimilate fără efort.

Mariţa Cucuianu, de 55 de ani, absolventă a Facultăţii de Matematică, Universitatea Alexandru Ioan Cuza Iaşi, face parte din corpul de metodişti al Inspectoralui Şcolar Judeţean Călăraşi şi predă matematică la Olteniţa din  anul 1988. Din 2010 este profesor la clasele de gimnaziu de la Colegiul Naţional „Neagoe Basarab“ din Olteniţa, mai întâi fiind profesor la Şcoala Gimnazială nr.4 Olteniţa. Este creativă şi aduce tot timpul idei noi, abordări diferite pentru a face matematica cea mai îndrăgită materie. Pasionată de meseria pe care şi-a ales-o şi ataşată de copii, Mariţa Cucuianu găseşte zilnic resurse pentru a aduce ineditul în clasă.

calarasi scoala

„Am încercat ca elevii să nu fie stresaţi că urmează ora de matematică, deoarece am urât orele la care ca elevă tremuram în bancă din cauza profesorului, eu fiind o fire mai emotivă, şi de aceea am încercat să mă apropii de ei pentru că atunci şi ei reţin mult mai multe lucruri, dacă nu sunt stresaţi“, povesteşte dascălul. 

Curs de schimb valutar

La clasa a-V-a un proiect important este ,,Rulada Magică“ care se desfăşoară pe un interval de trei luni. Mariţa Cucuianu povesteşte cum decurge aceste proiect: „Încep prin a creea în spaţiul clasei câteva ateliere de lucru: bănci cu tablou de schimb valutar şi încerc să-i fac să înţeleagă unde să se uite dacă merg să schimbe valuta la bancă şi invers, magazine cu diferite produse pentru realizarea unei prăjituri şi ce au de cumpărat pentru a realiza prăjitura cea mai ieftină, atelier pentru plata facturilor să îi obişnuiesc să citească o factura, să vadă termenul scadent etc. După discuţiile pe temele din ateliere mergem şi pe teren.

calarasi  scoala

Mergem împreună la una din băncille din oraş să vadă şi apoi fiecare echipă are timp o săptămână să urmărească cursul de schimb valutar pentru două valute. Mă bucur de fiecare dată când sunt inventivi, mereu le sugerez câte o idee, dar le cer să fie cât mai originali. La final, mergem la magazin împreună pentru a cumpăra ingredientele pentru realizarea ruladei.

calarasi scoala

La final două echipe de cofetari, în fiecare existând câte un elev de la echipele iniţiale, realizează prăjitura. În funcţie de clasă,  cerinţele se mai schimbă. Toate acestea pentru a înţelege importanţa fracţiilor zecimale, a unităţilor de măsură şi a înţelege de ce şi cum alegem un produs“.

Tangram-ul, o frumuseţe de proiect

Un alt proiect drag elevilor este ,,Designul plăcilor de faianţă“, pus în practică la acalsa a-VII-a. Acest proiect se desfăşoară pe platforma www.didactic.ro, unde profesoara de matematică le dă elevilor săptămânal teme, cu termene de realizare şi postare, cu linkuri unde le sunt postate cerinţele: să creeze rebusuri online, logo folosind diferite platforme, apoi creaţiilor lor să fie urcate pe o platformă pentru a fi votate.

calarasi scoala

Frumuseţea proiectului e la final când trebuie să prezinte plăcuţa de gresie făcută din piese de tangram (n.r - Tangram-ul este un joc foarte vechi de puzzle, de origine chineză, cunoscut sub denumiri ca „pătratul magic“ sau „placheta celor şapte şiretlicuri“. Tangramul stimuleaza imaginaţia şi logica cucerind prin simplitatea sa deopotrivă copiii şi adulţii, pe cei pasionaţi de matematică şi pe cei cu înclinaţii artistice). Copiii trebuie să respecte anumite cerinţe: cum să obţină plăcuţa, din câte piese de tangram şi sub ce figură geometrică să le asambleze.

calarasi scoala

 „Astfel le dezvolt şi simţul estetic în fiecare an, fiind plăcuţe diferite şi deosebit de frumoase. Cu aceste plăcuţe apoi căutăm să placăm holul liceului, clasa făcând măsurători, calculând. Căutăm să facem şi reclamă să vedem care model poate fi vândut repede. Pe acelaşi principiu am cu clasa a-VIII-a proiectul ,,De la proiect la construcţie“, la final copiii având de creat o machetă. În toţi aceşti ani am încercat să îmbin matematica cu călătoria organizând excursii, tabere, expoziţii precum «Matematica prin artă» , «Jurnal de Mate în călătorie-vara 2016»,  «Matematica....punte între culturi" etc.“, spune profesoara de matematică.

„Am invăţat că matematica nu e ceva science fiction“

Mariţa Cucuianu consideră că atunci când copilul participă cu plăcere la activităţi, rezultatele sunt mult mai bune şi rămân mult mai mult timp în mintea copilului. Elevii sunt încântaţi de metodele altfel folosite la clasă. Sunt receptivi, interesaţi şi iau parte cu drag la toate activităţile. „Niciodată nu aş fi crezut că un cadru didactic poate deţine această multitudine de calităţi: dedicaţie, creativitate, originalitate, cât şi ambiţie. Aceasta este doamna Dirigintă.

calarasi scoala

Până în clasa a V-a, matematica nu reprezenta unul dintre punctele mele forte, părea chiar un labirint infinit, însă prin metodele autentice pe care dânsa le aplica şi facilitatea cu care ne explica fiecare detaliu, aceasta materie se identifică printre orele mele preferate şi ca dovadă sunt rezultatele mele excepţionale“, povesteşte Erika-Andreea Cipleu,  elevă în clasa a IX-a, Colegiul Naţional  „Neagoe Basarab“ Olteniţa.

calarasi scoala

Nici foştii elevii nu au uitat-o pe profesoara de matematică, dedicată meseriei.  Erica Nae, 19 ani, studentă la Facutatea de Ştiinţe Aplicate, Universitatea Politehnica Bucureşti, povesteşte despre profa de mate: „A spune că am învăţat matematică de la doamna Cucuianu ar însemna să spun mult prea puţin pentru a fi măcar relevant. Ce am învăţat de fapt?

calarasi scoala

Am învăţat matematica lucrurilor lumeşti, am învăţat să calculez de cată gresie am nevoie dacă vreau să renovez, să calculez volumul bucătăriei pentru a-mi lua o hotă, am învăţat să plătesc facturi şi să fac cumpărături calculand mai întâi cel mai avantajos preţ. Am învăţat că matematica nu e ceva science fiction, ci o parte a vieţii cotidiene. Doamna Cucuianu mi-a arătat o matematică practică, i-a oferit un sens şi m-a facut să înţeleg cat de necesara îmi e de fapt. Eu am facut o matematică «conştientă» şi aşa am dobandit şi o bază puternică pentru tot ce înseamnă acum Politehnică“.

calarasi scoala
Am încercat ca elevii să nu fie stresaţi că urmează ora de matematică, deoarece am urât orele la care ca elevă tremuram în bancă din cauza profesorului, eu fiind o fire mai emotivă, şi de aceea am încercat să mă apropii de ei pentru că atunci şi ei reţin mult mai multe lucruri, dacă nu sunt stresaţi. Mariţa Cucuianu, profesoară
Călăraşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite