Măsurile luate într-un mare oraș din România pentru a reduce aglomerația din trafic. „A necesitat investiţii majore”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Problema aglomerației din trafic este comună în marile orașe din România, iar autoritățile caută soluții. Autoritățile din Brașov, de exemplu, au implementat un sistem de transport public dedicat elevilor. RATBV operează acum 16 linii care conectează zonele periferice cu centrul orașului.

Roșu la semanfor.
Brașov a introdus 16 linii de transport școlar, asigurate de RATBV. Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Bugetul de investiții al RATBV a atins în acest an un nivel record de 20 de milioane de lei, fonduri care au fost direcționate către renovarea parcului auto și îmbunătățirea infrastructurii aferente. 

 Directorul general al RATBV, Marian Geman declară: „Anul acesta avem cel mai mare buget de investiţii de până acum. Am lărgit flota cu 30 de autobuze articulate. Avem totodată investiţiile conexe, respectiv cele care merg în infrastructura de garaj, cum ar fi alimentarea cu energie electrică“.

În următorii trei ani, consumul de energie al RATBV va crește semnificativ, de la 1,6 MWh la aproximativ 10 MWh. „Acest proiect a necesitat investiţii majore. Am electrificat flota şi continuăm electrificarea ei, aşadar trebuie să pregătim infrastructura. Discutăm de un buget de investiţii care ajunge în 2024 undeva la 20 de milioane de lei.“

Din cele aproximativ 300 de vehicule operate de RATBV, 72 sunt autobuze electrice, iar 51, troleibuze. 

Sunt mai puţine troleibuze pentru că reţeaua noastră şi capacitatea de garare nu a permis să aducem mai multe. De altfel, compania are şi un proiect complementar în următorul exerciţiu de finanţare europeană, care presupune o reabilitare a reţelei de alimentare a troleibuzelor. În următorii ani, probabil că o să operăm mai multe troleibuze, dar la acest moment capacitatea de alimentare nu suportă o extindere.“ 

 Autobuzele electrice din flota RATBV au lungimi variabile, de la 8 la 18 metri, și sunt echipate cu diferite tipuri de baterii. Acestea pot fi încărcate rapid la stațiile din capetele liniilor sau mai lent în depou, în funcție de tehnologia fiecărui vehicul.

Acesta a mai adăugat: „Personal, cred că niciun operator de transport public sau nicio municipalitate nu îşi va permite să aibă o flotă 100% electrică pentru că vorbim totuşi de un risc tehnic. Nu ne putem ascunde de riscul unei pene de curent sau de erori în sistemul de coordonare, în sistemul de management al încărcărilor.“

În cadrul emisiunii „Brașov te inspiră!”, Marian Geman a subliniat că, deși consideră puțin probabil ca un oraș să treacă integral la o flotă de vehicule electrice, este sigur că electrificarea transportului urban va fi o tendință majoră în viitor. 

 Investițiile nu se opresc aici, susține Marian Geman: „Încă de acum şapte ani am intrat într-un proces de modernizare, care a presupus înnoirea întregii flote auto a RATBV. La acest moment mai operăm doar câteva maşini mai vechi, folosite în zona metropolitană, în nişte localităţi mai micuţe. În rest, avem o flotă nouă, cea mai mare flotă de autobuze electrice din România. Proiectele noastre se duc şi către zona de ticketing, unde încercăm să înnoim sistemul. Noi avem astăzi e-tiketing şi plata cu cardul, dar încercăm să facem un upgrade către sistemele de tip ABT. Vom funcţiona similar cu transportul public din Londra sau din alte mari oraşe.“

ABT este o soluție inteligentă de plată pentru transportul public. Prin simpla utilizare a cardului bancar, sistemul calculează automat cel mai avantajos tarif pentru tine, fie că este vorba despre plăți individuale sau abonamente lunare. „Spre exemplu, noi la Braşov avem un preţ de 80 lei pentru un abonament, în timp ce o călătorie este 4 lei. Dacă ai călătorit în decurs de două săptămâni de 20 de ori, asta înseamnă că ai plătit pe bilete 80 lei.“

El a mai adăugat: „Din cunoştinţele mele, un astfel de sistem nu există încă în România. Mai mult, tot la capitolul investiţii, încercăm să dezvoltăm şi comunicarea cu pasagerii. Aici suntem un pic în urmă pentru că am rămas cu nişte echipamente ceva mai vechi, fiind printre primii care am făcut fleet management în România. Cred că suntem al treilea oraş din România care avem fleet management, iar asta de acum opt ani de zile.“

Marian Geman a explicat că, pentru a putea oferi cetățenilor o aplicație de urmărire în timp real a autobuzelor, RATBV a fost nevoit să investească în modernizarea infrastructurii sale IT.„Totodată suntem în proces de proiectare a unui sistem cu panouri de informare în staţii. Acolo vom putea afişa şi alte tipuri de mesaje decât cele clasice de tipul <<vine autobuzul în x minute>>. Vom încerca să dăm informaţii despre traficul urban în timp real.“

În căutarea celor mai bune practici, RATBV a colaborat cu operatori de transport public din diverse orașe europene, printre care Budapesta, orașe italiene și austriece.

Brașovul se distinge printr-un sistem de transport public eficient, dezvoltat în ultimii zece ani prin extinderea rețelei în zona metropolitană. Potrivit executivului RATBV, această realizare, susținută de o planificare strategică pe termen lung, plasează orașul într-o poziție avantajoasă față de alte centre urbane din România, unde problemele de trafic sunt mai acute. 

„Avem câteva ore de vârf când, într-adevăr, se mai creează ambuteiaje, dar în niciun caz nu putem să discutăm despre blocaje cum sunt în Bucureşti, spre exemplu. În Braşov încă se circulă bine. În 2019, alături de Primăria Braşov, am iniţiat un proiect pentru benzi dedicate mijloacelor de transport. De fapt, Primăria a iniţiat acest demers şi noi le-am fost alături. Aşadar, transportul public este prioritizat.“, mai spune acesta. 

Introducerea programului de transport elevi, acum șase ani, a avut un impact pozitiv asupra traficului în centrul Brașovului. Cu 16 linii care deservesc zilnic mii de elevi, s-a observat o scădere a numărului de mașini personale în zona centrală, unde sunt concentrate cele mai prestigioase școli. Această inițiativă a încurajat utilizarea transportului în comun și a contribuit la fluidizarea traficului în orele de vârf. 

Planul nostru a fost să creăm o rețea de transport public care să deservească eficient atât zonele centrale, cât și periferiile Brașovului. Am început cu un număr redus de linii, iar astăzi, datorită cererii tot mai mari, avem 16 linii dedicate transportului elevilor. Privim viitorul cu optimism și ne dorim să ne adaptăm constant la nevoile cetățenilor. De aceea, analizăm posibilitatea de a introduce autobuze articulate și de a optimiza traseele, pentru a oferi un serviciu public de calitate și sustenabil. 

„În Braşov, avem nişte particularităţi de care trebuie să ţinem seama, e vorba de particularităţi geografice, dar şi comportamentale ale utilizatorilor serviciului. Avem un grup de lucru pentru a redesena harta transportului public în Braşov. Vrem să definim magistralele drept principale, secundare şi terţiare, astfel încât să putem să stabilim care sunt liniile majore unde vrem să asigurăm o frecvenţă şi o capacitate corespunzătoare. Vrem să putem preveni supraaglomerarea în timp.“ 

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite