Cum să alegem corect anvelopele de iarnă şi ce reprezintă simbolurile de pe cauciucuri
0Sezonul rece este pe cale să îşi intre în depline drepturi. Mulţi automobilişti însă nu au reuşit să îşi procure anvelope de iarnă, fie din motive personale, fie din neştiinţă. Astfel, vrem să vă ajutăm să descifraţi simbolurile pe care le putem găsi pe anvelope, dar şi alegerea corectă a acestora.
Pentru a vă facilita alegerea anvelopelor pentru sezonul respectiv, întrebaţi-vă în ce condiţii vor fi mai des utilizate, zăpadă, asfalt îngheţat sau undeva în suburbii? Căutaţi indicile fulgului alături de prezenţa M+S (Mud plus Snow) adică noroi plus zăpadă!
Viteza de rulare, nu trebuie să fie un factor decisiv
E foarte important să alegeţi corect dimensiunile anvelopelor, aşa cum recomadă producătorul. Aceste mărimi le puteţi găsi în manualul de utilizare al automobilului sau la unele modele pe marginea interioară a uşii şoferului. Vânzătorii vor încerca să vă convingă că au un set foarte performant care îţi permite să rulezi cu viteză mare în orice condiţii, dar acestea sunt mult mai scumpe. Chiar veţi conduce cu peste 140 km/h pe timp de iarnă?
Acordaţi o atenţie sporită indicilor de sarcină şi a celor de temperatură, pentru a nu arunca bani în vânt, aşa cum în Moldova sunt slabe şanse că vor fi temperaturi de -40 grade Celsius. Construcţia anvelopelor este deasemenea foarte importantă, chiar dacă vizual toate sunt la fel. În 1946 compania Michelin a prezentat un tip revoluţionar de anvelope, RADIAL. Cea mai importantă deosebire între anvelopele RADIAL şi cele diagonale este construcţia scheletului, care se ascunde adânc sub nivelul protector. Rigiditatea anvelopelor Radial este mult mai mare şi indiferent de calitatea suprafeţei, acestea nu se vor deforma atât de rapid pe drumurile noastre pline de surprize.
Ce sunt de fapt cifrele de pe cauciucuri
Cum puteţi descifra simbolurile ce le găsiţi pe orice anvelopă. Iată un exemplu 235/70R16 105H:
235 – Lăţimea anvelopei
70 – Raportul înălţimii anvelopei faţă de lăţime exprimat în %. O confuzie des întâlnită în rândul şoferilor începători, care sunt de părerea că înălţimea este de 70 mm. Greşit! Sunt 70% din lăţimea de 235 de mm, ce ar însemna 164.5 mm, care mai apoi divizaţi la 2 veţi obţine 82.25 de milimetri, aceasta este înălţimea!
R – este tipul construcţiei, în acest caz Radial
16 – este diamterul anvelopei exprimată în inch, dimensiunea internă care va „îmbrăţişa” janta.
Atenţie la anul de fabricaţie
Data producerii este foarte importantă mai ales atunci când procuraţi anvelope uzate. Veţi nota un cod format din 4 cifre, exemplu 3706, ce ar însemna că anvelopa este produsă în a 37-a săptămînă a anului 2006.
Următorii indici sunt cei pentru sarcină, care se măsoară de la 0 la 279, şi exprimă greutatea care o poate suporta anvelopa. Există un tabel special după care poate fi calculată sarcina, în cazul nostru „105” corespund celor 925 de kilograme. Vânzătorii autorizaţi se orientează după un catalog dedicat şi nu vor sta să facă socoteli, ci vă vor propune un model corespunzător automobilului Dvs. La fel stă treaba şi cu indicile de viteză. Pentru exemplul adus mai sus, 235/70R16 105H, H este egalat cu viteza maximă de 210 km/h.
Profilul cauciuclui, foarte important
Profilul anvelopelor de vară au o înălţime de 6-8 mm atunci când sunt noi, iar cele de iarnă 9-11 mm. În anotimpurile calde, cel mai important factor pentru o anvelopă este înălţimea profilului, pentru a evita acvaplanarea şi a beneficia de o stabilitate sporită. Pentru anvelopele de iarnă însă, cel mai important criteriu, sunt micile benzi proeminente din profilul cauciucului, adică adâncimea lor (circa 4-5 mm). Aşadar, anvelopele de iarnă uzate, a căror înălţime a profilului constituie circa 6 mm (în loc de 9-11), vor avea nu mai mult de 2 mm în adâncimea benzilor, ceea ce ar însemna că aceste anvelope practic nu sunt bine venite în exploatare!
La ce trebuie să fim atenţi în cazul anvelopelor vechi
Urmăriţi anul producerii, pentru că anvelopele au un termen de valabilitate, cel mult 5 ani. Să presupunem că aţi identificat o pereche-două de anvelope la mâna a doua şi v-ar interesa să ştiţi dacă merită sau nu. Ce e de făcut în continuare?
Dacă veţi procura anvelopele de la o persoană fizică e bine să întrebaţi motivul vânzării, chiar de pare lipsită de sens abordarea. Proprietarul unei maşini scumpe nu va economisi pe anvelope uzate şi, la procurarea unui nou set, le va scoate în vânzare pe cele vechi. În acest caz pare raţional motivul vânzării, dar dacă proprietarul nu face parte din cei înstăriţi, atunci anvelopele vândute ar putea avea un defect ascuns. E bine să urmăriţi cordul întărit, din partea interioară a anvelopei, cel care se îmbracă pe jantă. Cel mai mic defect în scurt timp va distruge anvelopa la viteze mari, iar asta nu e ce v-aţi dori!
Citeşte şi:
VIDEO Tăiatul cauciucurilor la maşini, noua „fiţă” nocturnă la Braşov
De ce sunt utile cauciucurile de iarnă şi de ce în România nu sunt recomandate anvelopele all season