Spitalul din România care a angajat psihologi ca să țină cursuri de empatie. Medicii și asistenții, învățați cum să comunice cu pacienții

0
Publicat:

La Spitalul Județean din Botoșani, personalul medical este învățat cum să se comporte cu pacienții. Sunt cursuri de empatie, ținute intensiv de psihologi și traineri. Deocamdată au participat doar asistenții și medicii de la Urgențe, urmând ca programul să fie extins. 

Unitatea de primire a Urgențelor Botoșani FOTO Cosmin Zamfirache
Unitatea de primire a Urgențelor Botoșani FOTO Cosmin Zamfirache

În spitalele din România, relația dintre personalul medical și pacienți este, de multe ori, deficitară. Experiența poate fi traumatizantǎ în ambele sensuri. Pe de o parte sunt pacienți care devin agresivi în mod nejustificat, cer să fie tratați primii, deși sunt alți oameni în stare mai gravă, sau contestă tratamentele și procedurile medicilor. De cealaltă parte, pacienții pot interacționa cu personal medical total lipsit de empatie, indiferent, chiar brutal cu oamenii aflați în suferință.

Este o realitate constantă a sistemului medical românesc. Sunt spitale, precum Spitalul de Urgență „Mavromati” din Botoșani, cea mai mare unitate sanitară cu paturi din Moldova, unde aceste neajunsuri sunt conștientizate și se încearcă o îmbunătățire a relației cu pacienții. În acest sens, conducerea spitalului, la inițiativa unei asistente șefe, a chemat un psiholog pentru a-i consilia pe infirmieri, asistente și medici. Specialistul, venit de la Iași, i-a învățat pe cei de la Unitatea de Primire a Urgențelor cum să trateze pacienții cu mai multă empatie și cum să comunice eficient, cu un om aflat în suferință. O idee asemănătoare, pentru organizarea unor cursuri de empatie pentru personalul medical, a mai fost lansată acum doi ani, după tragedia și scandalul de la Maternitatea Botoșani. 

„Ne-am dorit un parteneriat cu un psiholog”

Cursurile de comunicare cu pacienții și de empatie au început în urmă cu două luni. Recent, cursul a fost finalizat de ultima serie de infirmieri, asistenți medicali și medici de la Unitatea de Primire a Urgențelor de la Spitalul Județean „Mavromati”. Cursul a durat șase ore, pentru fiecare serie, și au participat în jur de 150 de angajați de la Urgențe. Ideea unui curs pentru o mai bună relaționare cu pacienții i-a venit asistentei șefe de la UPU Camelia Caliniuc.

„Ne-am dorit un parteneriat cu un psiholog care ne ajută să oferim îngrijiri cât mai bune pacienților. UPU este cea mai mare secție a spitalului, cu cel mai mare număr de personal, dar și cea mai mare adresabilitate. De cele mai multe ori lucrăm sub presiune. Este o presiune a omului bolnav pe care-l doare și care are nevoie de ajutor. Încercăm să facem lucrurile bine și atunci sunt momente în care situațiile degenerează. Este un proiect de suflet al nostru. Ne-am dorit un curs de comunicare care să nu fie doar o simplă videoconferință sau un curs online. Ne-am dorit un curs în care toată lumea să interacționeze”, a precizat asistenta șefă Camelia Caliniuc.

La rândul său, șefa Unității de Primiri Urgențe, medicul Ramona Guraliuc, spune că aceste cursuri sunt esențiale pentru a putea lucra eficient cu pacienții. În primul rând fiindcă oamenii în suferință au nevoie de un tratament uman, de empatie, iar personalul medical trebuie să lucreze la acest aspect.

„Clar că trebuie să lucrăm și primii care trebuie să fie implicați în acest proces suntem noi. Și vrem să arătăm că nu suntem indiferenți. De cele mai multe ori pacienții, aparținătorii sunt nemulțumiți de modul cum li se explică un diagnostic sau modul în care sunt abordați, poate pe un ton nepotrivit, un cuvânt nepotrivit, și atunci trebuie să înțelegem că problema pleacă de la noi și să încercăm pe cât se poate să o rezolvăm. Incepând prin aceste cursuri de comunicare”, precizează medicul Ramona Guraliuc. 

„Dacă intrăm pe pilot automat, evident că empatia se diminuează”

Proiectul a fost aprobat de conducerea spitalului,b iar ulterior a fost găsit un trainer. Este vorba despre psihologul specializat și în comunicare Iulian Ghica. Acesta a ținut seminarii de comunicare cu personalul medical pe parcursul a două luni. Angajații au fost împărțiți în serii și au participat la sesiuni interactive, care au inclus consiliere psihologică, lecții de comunicare și empatie.

„Prin acest curs am pus accent pe o călătorie în timp. Să ne readucem aminte, valorile, idealurile, motivația inițială pentru care facem această meserie. Dar am abordat chiar și câteva lucruri practice. Unul dintre ele este gândul cu care te duci dimineața la locul de muncă, la spital. Dacă acel gând rezonează cu acele valori de a fi acolo pentru semenul tău, de a empatiza cu el, atunci avem șansa să depășim toți presiunea, tensiunea și factorii de stres. Realitatea nu o putem schimba. Dacă în schimb, intrăm pe pilot automat și intrăm într-o anumită rutină profesională, evident că empatia se diminuează”, susține Iulian Ghica.

„Nu există petiție care să fie aruncată”

Cursurile au fost organizate, deocamdată, pentru personalul medical de la Unitatea de Primiri Urgențe. Dar proiectul urmează să fie extins către celelalte secții ale spitalului, mai ales că șefii de la spitalul din Botoșani spun că părerea pacienților este foarte importantă. „Toate reclamațiile care intră prin registratura spitalului trec pe la mine și sunt direcționate către comisii pentru soluționare. Să nu credeți că există vreo petiție care să fie aruncată”, precizează Corneliu Prepeluiță, directorul unității medicale.

O idee asemănătoare a fost avansată și în 2023, după incidentul tragic de la Maternitatea Botoșani, când o tânără gravidă a murit pe patul de spital, iar medicul de serviciu a fost acuzat că nu a a intervenit pentru a-i ușura suferința și mai ales pentru a-i salva viața. Incidentul s-a transformat în scandal național. Au fost organizate, la Botoșani, numeroase proteste. Președintele de Consiliu Județean de la aceea dată, Doina Federovici, propunea organizarea unor astfel de cursuri pentru personalul medical. 



Botoşani

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite