Povestea puştilor-minune pasionaţi de roboţi, care au ajutat la atragerea a 100 de milioane de euro pentru drumuri
0
Un grup de elevi de liceu uimea o ţară întreagă, după ce, cu ajutorul cunoştinţelor lor în domeniul informaticii au reuşit să ajute Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud să atragă 100 de milioane de euro din fonduri europene, pentru drumurile din judeţ. În spatele acestor copii geniali, care nu au mai mult de 18 ani, se află părinţi profesori universitari sau fraţi care au colaborat cu giganţii Google sau Amazon.
Îi găsim trebăluind de zor într-unul din hub-urile dedicate roboticii puse la punct la Colegiul Naţional „Petru Rareş” din Beclean, unde şi învaţă. Sunt 5 puşti geniali, care au ajuns cunoscuţi în întreaga ţară, după ce şi-au pus la dispoziţie, gratuit, pentru Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud, cunoştinţele lor în domeniul informaticii.
Ce a ieşit de aici? Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a reuşit să atragă mai bine de 100 de milioane de euro din fonduri europene, pentru drumurile din judeţ. Contribuţia puştilor a fost cu atât mai importantă, cu cât programul a funcţionat pe principiul primul venit, primul servit. Astfel că, rapiditatea cu care au fost încărcate pe platformă toate documentele proiectului a jucat un rol crucial.
Elevii au reuşit să urce cele 5 proiecte în doar 5 ore, pe platforma pe care o cunoşteau deja ca în palmă, întrucât au ajutat şi Primăria Oraşului Beclean la mai multe proiecte. Toate cele 5 proiecte au prins finanţare. Acestea însumează 31 de sectoare de drum şi totalizează 242 de kilometri de drum reabilitaţi.
Directorul şcolii, în spatele echipelor de robotică
Colegiul Naţional „Petru Rareş”, din Beclean are nu mai puţin de trei echipe de robotică. Printre ele se numără şi una de juniori, formată din elevi de generală şi chiar şcoala primară. Cel mai mic membru are doar 10 ani şi este chiar fiul directorului Cristian Nicula, care se află în spatele acestor echipe.
„Ei (n.r.elevii) m-au determinat să pornim la drum. Am primit un kit de robotică de la Asociaţia Naţie prin Educaţie, în valoare de 27.000 de lei, care conţinea un minim de piese cu care să asamblăm robotul, o imprimantă 3 D, teren de joc”, explică Cristian Nicula.
Echipa de liceeni a participat la First Tech Challenge România doi ani la rând şi doi ani la rând au ajuns în finală. Anul viitor, elevii de la „Petru Rareş” se vor bate cu 145 de echipe din întreaga ţară.
Juniorii construiesc roboţi din LEGO, care însă se comportă ca şi ceilalţi, fiind programaţi să realizeze anumite sarcini. În liceu au fost amenajate două mini-huburi dotate cu tot ce trebuie, care sunt disponibile zilnic pentru elevi. Directorul unităţii de învăţământ mărturiseşte că elevii stau uneori şi până la miezul nopţii construind roboţi.

Parte din echipa de robotică a liceului, alături de directorul Cristian Nicula
Grupurile de robotică, alături de alţi elevi voluntari ai liceului au organizat alături de autorităţile locale prima tabără de robotică, la care au luat parte 54 de licee şi colegii naţionale de top din ţară. În total au fost 350 de elevi şi profesori care au luat parte.
Tabăra a implicat crearea de roboţi, dar şi workshop-uri şi seminarii susţinute de profesori universitari sau reprezentanţi ai unor companii cunoscute. Aceasta va avea o continuare şi anul viitor, existând posibilitatea ca în 2019 să devină internaţională, după ce şi-au anunţat dorinţa de a participa elevi şi profesori din Germania, Mexic, Statele Unite şi chiar China.
În spatele liceenilor se află profesori universitari sau colaboratori Google
Elevii care au ajutat Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud au între 15 şi 18 ani şi fiecare are o poveste care odată cunoscută te ajută să înţelegi de ce au ales robotica şi informatica.
Bogdan are 18 ani, face parte din echipă de doi ani şi a căpătat pasiunea pentru informatică de la sora sa, care este manager la o universitate din Chicago, Statele Unite.
„Am un exemplu în familie, sora mea, care lucrează la Universitatea din Chicago, printre chief managerii la departamentul de Image Processing şi pot să spun că a fost exemplul meu, mă şi motivează să ajung, de ce nu, mai departe decât ea”, povesteşte adolescentul.
Marian are 17 ani şi s-a specializat în proiectarea 3D. Acesta a reuşit să pună pe picioare un model de realitate augmentată, care permite echipei să testeze roboţii, înainte de-ai construi.
„Eu rulez simulările 3D de care are nevoie robotul nostru pentru a ne da seama ce nu ar funcţiona bine, încă dinainte de a-l construi. Am realizat şi un model de realitate augmentată, cu un cod ce se poate citi cu o aplicaţie de mobil. Cu ajutorul unui telefon mobil şi cu codul respectiv poţi să observi piesele şi să îl plasezi pe teren”, explică Marian.

Cu ajutorul acestui model de realitate augmentată, echipa poate vedea şi testa roboţii înainte de-ai construi
Cel mai mic din echipă este Vasile, care este chiar în primul său an de robotică. Acest lucru nu l-a împiedicat însă să se ridice la performanţele şi aşteptările colegilor săi mai mari. Mai mult, acesta i-a uimit pe funcţionarii Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, când a reuşit să manevreze două laptopuri simultan.
Nici nu este de mirare, dacă luăm în calcul, faptul că puştiul a crescut printre calculatorare, iar părinţii săi sunt profesori de informatică, unul dintre ei la Facultatea de Informatică din cadrul Universităţii Babeş Bolyai din Cluj-Napoca.
„Întotdeauna m-a pasionat programarea, părinţii mei sunt chiar profesori de informatică, mama la Colegiul Naţional „Petru Rareş”, iar tatăl la Universitatea Babeş Bolyai, lector universitar. De la ei am învăţat primii paşi”, precizează Vasile.
Întrebat cum a reuşit să manevreze două laptopuri concomitent, puştiul explică: „M-a ajutat experienţa proprie şi legătura mea cu informatica. Am reuşit în timp să pot să mă concentrez în mai multe părţi şi asta a ajutat şi Consiliul Judeţean”.

Elevii petrec în huburile de robotică special făcute pentru ei mai toată ziua
Artista echipei are 16 ani şi se numeşte Raluca. Pasiunea pentru informatică a venit din familie şi în cazul său. Fratele său face masteratul în Elveţia, tot pe Informatică şi deja a avut ocazia să lucreze cu giganţi precum Google sau Amazon.
„Robotica a venit ca şi ceva inedit şi mi-am dorit mult să intru în această familie. Fratele meu e ca un model pentru mine, prin el am început şi eu programarea. El a avut mai multe internship-uri la Google, Amazon sau Kuende şi mă ajută şi e alături de mine, de la distanţă. Momentan este la masterat, în Elveţia şi ţinem legătura prin Skype”, spune Raluca.
Vă mai recomandăm:








