FOTO Bijuterii pe patru roţi din perioada interbelică, desprinse parcă din filme, fac turul României în opt zile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

6 autoturisme istorice vechi şcutreieră România într-un raid care a fost făcut ultima dată în urmă cu 28 de ani, în 1987. Deşi cea mai veche dintre cele 6 bijuterii pe patru roţi a fost fabricată în anul 1931, aceasta s-a comportat exemplar şi nu a dat bătăi de cap proprietarului.

În perioada 8 mai -16 mai, Retromobil Club România, asociaţia naţională care reuneşte colecţionarii şi restauratorii de vehicule istorice, au pornit într-un tur al ţării menit să le facă cunoştinţă iubitorilor de bijuterii pe patru roţi cu câteva modele spectaculoase,  care au ieşit pe poarta fabricii în perioada interbelică.

Şase autoturisme istorice au pornit într-o aventură de peste 2200 de kilometri pe ruta: Bucureşti -  Constanţa-  Buzău- Bacău- Piatra Neamţ – Bistriţa- Dej – Baia Mare- Satu Mare – Carei – Oradea – Arad – Timişoara – Drobeta Turnu Severin – Craiova – Alexandria, urmând ca raidul să se încheie tot în Bucureşti unde a şi început.

Scopul acestui raid este ca românii să facă cunoştinţă cu aceste autoturisme istorice, care ies în public doar de câteva ori pe an, asta deşi Retromobil Club România are filiale în aproape toate judeţele din ţară, exceptând Bistriţa-Năsăud şi Sălaj, şi numără peste 850 de membri.

De asemenea, Bogdan Coconoiu, preşedintele Retromobil Club, ne dezvăluie faptul că acesta nu este primul tur al României de acest fel. În urmă cu 28 de ani, în 1987, trei autoturisme, două din anii `30 şi una din anii `40, au parcurs  exact acest traseu.

image

Dacă raidul din acest an se întinde doar pe 8 zile, cel parcurs în 1987 s-a întins pe aproape trei săptămâni, asta pentru că, ne explică Bogdan Coconoiu, participanţii au fost nevoiţi să se oprească şi să se roage de autorităţile comuniste să le ofere combustibilul necesar finalizării rutei.

„Noi încercăm să refacem acest traseu în doar opt zile, din care numai două sunt de odihnă”, spune Bogdan Coconoiu, un economist de 41 de ani din Bucureşti, care s-a îndrăgostit de maşinile istorice după ce le-a admirat când era copil, la cinema, în filmele de acţiune ale lui Sergiu Nicolaescu. 

Propunerea de a participa la acest raid a fost primită cu braţele deschide de către 6 posesori de maşini istorice, care au avut ocazia astfel să admire frumuseţile României de la volanul unor adevărate monumente.

La acest raid participă şase autoturisme fabricate între anii 1931 şi 1954, aflate în stare perfectă de funcţionare, fiind proaspăt recondiţionate. La Turul României participă un Dodge DG 8 din 1931, un Rolls Royce Silver Dawn din 1954, un Buick Sedan din 1947, un Plymouth P6 din 1938, un Plymouth P2 şi un Buick 40 Special din 1938.

O maşină istorică ajunge să consume şi 25 de litri la suta de kilometri

Printre pasionaţii de automobile istorice care s-au încumetat să bată România în lung şi în lat se numără şi neamţul Axel Kohnen, care a fost însoţit în acest raid de soţia sa Stela Kohnen.

Neamţul, trecut bine de 60 de ani, a condus un Buick Sedan, care a fost proaspăt adus din America în urmă cu câteva săptămâni. Acesta s-a stabilit la Sinaia şi are în garaj opt astfel de minunăţii.

Întrebat despre preţ, Axel Kohnen nu vrea să sufle o vorbă, susţinând doar că „ieftin şi scump sunt concepte care diferă de la un om la altul”. Cât despre consum, neamţul spune că maşina americană proaspăt achiziţionată „mănâncă” în jur de 25 de litri de combustibil la suta de kilometri.

Lipsa ABS-ului, a centurii şi a airbag-ului necesită mai multă atenţie pe şosele

Deşi merg ca unse şi îşi trădează vârsta, şoferii celor şase maşini trebuie să fie de două ori mai atenţi decât cei care conduc autoturisme relativ noi. Asta pentru că maşinilor fabricate în `30- `40 le lipsesc unele dotări considerate de mulţi esenţiale în zilele noastre.

„Maşinile se conduc foarte uşor, cu condiţia să fie drumurile bune, iar şoferii puţin mai atenţi, pentru că nu avem nici ABS, nici centuri, nici airbag şi nici sisteme de navigaţie. Totuşi este vorba despre maşini din alte vremuri”, spune preşedintele Retromobil Club România, Bogdan Coconoiu.

Acesta mai dezvăluie faptul că majoritatea membrilor Retromobil Club România nu sunt oameni bogaţi şi fac adevărate sacrificii pentru a avea asemenea frumuseţi în garaje.

De asemenea, posesorii de maşini istorice trebuie să ştie una alta şi despre mecanică, asta pentru că aceste maşini au secretele lor, care de cele mai multe ori nu pot fi rezolvate în atelierele clasice. Pentru a proteja maşinile de intemperii, dar şi de hoţi, posesorii autoturismelor istorice trebuie să aibă în mod obligatoriu, după cum specifică Bogdan Coconoiu, şi un garaj.

„Nu vă imaginaţi că am cumpărat peste noapte un asemenea exemplar. Am început în urmă cu 10 ani, am luat cu câteva sute de euro una, am recondiţionat-o, am vândut-o şi tot aşa, până să îmi permit una ca asta”, explică Bogdan Coconoiu.

Pentru ca o maşină să fie declarată „istorică” şi să fie scutită de plata taxelor şi impozitelor, aceasta trebuie să fie veche de cel puţin 30 de ani şi să aibă toate piesele originale, mai puţin consumabilele. De asemenea, caroseria trebuie să respecte culorile mate şi „cuminţi” ale modelului original, la fel şi interiorul.

Deşi participanţii la această aventură se cam feresc să vorbească despre preţuri, preşedintele clubului dezvăluie că fiecare dintre exemplarele participante la raid costă câteva zeci de mii de euro, în funcţie de model.



Bogdan Coconoiu se mândreşte cu un Buick 40 Special vişiniu, proaspăt adus din Statele Unite ale Americii. Economistul s-a îndrăgostit de acest model încă din copilărie, astfel că acum la maturitate a făcut tot posibilul să aibă un exemplar în garaj.

Maşina a fost restaurată în anul 1984 de Dave Lewis, proprietarul unui atelier dedicat mărcii Buick şi cel mai mare restaurator al acestui model.

image

Vă mai recomandăm:

FOTO Mocăniţa Transilvaniei renaşte din cenuşă la începutul anului 2015, pe traseul care lega acum 100 de ani Târgu Mureş de Budapesta

După aproape 20 de ani de absenţă, Mocăniţa Transilvaniei va renaşte din cenuşă, pregătindu-se să poarte străinii, dar şi românii, pe un traseu de 35 de kilometri care în urmă cu un secol lega Târgu Mureş de Budapesta. Nu te poartă prin munte precum mai cunoscuta ei soră de pe Vaser din Maramureş, însă îţi arată simplitatea vieţii de la ţară, peisaje sălbatice şi tuneluri de vegetaţie prin pădure.

FOTO Povestea uneia dintre puţinele locomotive Malaxa încă „în viaţă”: a ajutat la fabricarea mobilierului, iar de 18 ani zace la fier vechi

Una dintre puţinele locomotive cu aburi „Malaxa”, construită în uzinele celebrului inginer Nicolae Malaxa în perioada interbelică, se „odihneşte” de mai bine de 18 ani la fier vechi în Bistriţa. Autorităţile locale vor să o salveze, să o transforme în bun de patrimoniu şi să împodobească Gara Bistriţa-Nord cu ea.

Sasul îndrăgostit iremediabil de România şi la un sfert de veac de când a părăsit-o. Volker Wollmann bate mii de kilometri pentru a scrie istoria ţării noastre

Volker Wollmann are 74 de ani şi de decenii bune se dedică istoriei pe care o cercetează, o documentează şi o scrie. Sasul, care a părăsit România în urmă cu mai bine de 25 de ani, se întoarce an de an la locurile natale şi bate aproape 10.000 de kilometri pentru a documenta patrimoniul industrial pe care l-a prezentat până acum în patru volume.

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite