Misterul avionului „prăbuşit“ în apropierea unui tabere din judeţul Bacău: „A fost realizat în Cehoslovacia, sub licenţa Uniunii Sovietice“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În spatele Taberei de la Valea Budului din judeţul Bacău se află o aeronavă militară, despre care unii cred că ar avea o vechime considerabilă şi că ar fi căzut în război. Atât tabăra, cât şi epava sunt într-o stare avansată de degradare.

Tabăra de la Valea Budului, aflată la 12 kilometri de municipiul Bacău, în comuna Mărgineni, a luat naştere în anii 1974-1975, afirmă profesorul Mitică Pricopie, unul dintre cei mai longevivi directori ai Direcţiei de Tabere din Bacău. Ideea creării acestei tabere a apărut printre profesorii care se aflau în ierarhia Partidului Comunist Român, iar susţinerea financiară a venit de la „oamenii  municii“, prin intermediul fabricilor şi uzinelor din Bacău.

„Această tabără a fost construită prin 1974 spre 1975, prin contribuţia întreprinderilor din Bacău. Un aport deosebit a adus prim-secretarul PCR Ion Ichim dar şi Ana Marchiş, preşedintele Consiliului Judeţean al Pionerilor. Ei au fost, să spunem aşa, sufletul  acestei iniţiative. Banii au venit de la Ape, CPL, de la firma de construcţii a Bacăului. Mai târziu a fost adus avionul, care un timp a stat defect. Nu este căzut, nu are nimic. Când l-au adus avea toate piesele pe el, copiii l-au rupt, l-au pictat“, ne-a spus profesorul Mitică Pricopie, care a condus Direcţia Taberelor din Bacău în perioada 1979-1997.

Puţinii vizitatori care ajung până la porţile taberei cred că avionul ar fi din al Doilea Război Mondial. „E un avion cum nu mai vezi acum. Cel mai probabil, a fost doborât în al Doilea Război Mondial“, afirmă Andrei, un băcăuan aflat în trecere. Şi paznicul taberei crede că avionul „prăbuşit“ este foarte vechi, din Război. „E de zeci de ani acolo. Cine ştie cum s-a prăbuşit“, spune acesta.

MIG-ul 15 CS102, realizat în Cehoslovacia, cu licenţa URSS

Povestea avionului depus la Valea Budului este spusă atât de istoricul Eugen Şendrea, cât şi de profesorul universitar Radu Ababei, viceprimar al Bacăului, al cărui tată, militar de carieră în Craiova, a avut grijă de siguranţa avionului şi asigurarea tehnică a acestuia. „Este un avion care a fost în dotarea Armatei Române câteva zeci de ani. Cei tineri nu mai ştiu asta. Avionul a fost realizat în mii de exemplare în Uniunea Sovietică şi în ţările satelit, a ajuns în multe câmpuri de luptă iar modelul, din câte ştiu, a fost furat de la germani, după celebrul Messerschmitt“, afirmă Eugen Şendrea.

Profesorul Radu Ababei a trăit în copilărie în Craiova, unde tatăl său era ofiţer de aviaţie. Unul dintre avioanele care zburau atunci era chiar cel, care a ajuns în anii 80 la Baza Aeriană 95 din Bacău. „Este un avion făcut în Cehoslovacia, în anii 50. Ca model este CS 102. Au fost câteva zeci de aparate care au fost livrate la Craiova. El a avenit cu steaua sovietică, iar în interior a fost desenat drapelul aviaţiei româneşti“, a spus Radu Ababei.
Avionul (foto) se află acum într-o stare de degradare accentuată. Tabla, din aluminiu, este străpunsă şi desenată iar o bună parte din piesele de la bord au dispărut.

Avionul de vânătoare MIG15, realizat de URSS şi în ţările comuniste în peste 18 mii de exemplare

Potrivit site-ului aripi-argintii.ro, dedicat Aviaţiei Militare Moderne Române, care face o largă descriere aparatului de zbor MIG 15 dar şi variantelor derivate, primul zbor al acestui avion a avut loc pe 30 decembrie 1947. Avionul, foarte robust, a avut succes. URSS a produs 12 mii de astfel de aparate, iar sub licenţă, în Polonia, Cehoslovacia şi China, încă 6000 de exemplare. MIG 15 a fost vândut în peste 40 de ţări, aflate sub influenţă comunist-sovietică.

„Gândit pentru viteză şi intenţionat a fi un vânător agil şi dotat cu armament puternic şi eficient, MiG-ul 15 dispunea de un fuselaj fusiform tip semicocă, având o lungime de 8,08 metri şi un diametru de 1,45 metri. Scheletul longitudinal al lui era alcătuit din 4 lonjeroane, în timp ce scheletul transversal consta din 28 de cadre. Fuselajul era împărţit în trei secţiuni, fuselaj anterior, principal şi posterior, cu fuselajul posterior demontabil pentru a permite accesul pentru lucrări la motorul turboreactor. Cele două părţi ale fuselajului se asamblau între cadrele 13 şi 14 prin intermediul a 10 buloane, dintre care 6 erau buloane rabatabile, montate pe cadrul 13, iar celelalte 4 erau fixe, montate pe grinda principală a cadrului 14, având rol de ghidare a fuselajului posterior la culisarea sa pe cărucior“, se arată pe siteul aripi-argintii.ro.

Avionul putea atinge un plafon maxim de înălţime de 15 mii de metri, o viteză de 1050 de kilometri la oră, putea parcurge cu încărcătură (200 de kilograme de bombe sub aripi) peste 1200 de kilometri.

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite