Cum a primit un blogger 500.000 de lei, din bani publici, pentru monitorizarea presei din Bacău, pe hârtii şi CD-uri fără nicio utilitate
0327.000 de lei a plătit Primăria Bacău firmei bloggerului Florin Gheorghe Popescu, zis „Aghiuta“, pentru monitorizarea presei în perioada 2010-2015, iar Consiliul Judeţean, pentru contractele din 2011 până în prezent, aproape 170.000 de lei. Viceprimarul Constantin Scripăţ afirmă că banii s-au cheltuit fără nicio utilitate şi că de fapt bloggerul a fost recompensat astfel pentru susţinerea unor politicieni şi defăimarea opoziţiei.
Peste 110 000 euro din bani publici au intrat în conturile firmei G&P News&Advertising pentru un serviciu de monitorizare a presei făcut în Primăria Bacău şi Consiliul Judeţean Bacău. În ianuarie 2010, bloggerul Florin Popescu, care deţinea atunci doar site-ul aghiuta.com, unde postează frecvent articole cu un limbaj suburban şi defăimător, fondează firma G&P News&Advertising, împreună cu un fost coleg din presa locală. După doar două luni de la înfiinţare primeşte un contract de monitorizare a presei şi blogurilor locale de la Primăria Bacău, printr-un referat asumat de Ionuţ Tomescu, purtătorul de cuvânt al instituţiei şi fost coleg şi prieten cu Florin Popescu.
În referatul de câteva rânduri, aprobat de Executivul Primăriei Bacău, acesta menţiona: „Aceste servicii sunt deosebit de utile pentru menţinerea unei legături permanente cu opinia publică, sprijinirea autorităţii contractante în luarea deciziilor strategice şi pentru măsurarea gradului de satisfacţie al cetăţeanului“, spunea Ionuţ Tomescu. Referatul a fost acceptat de conducerea Primăriei Bacău în martie 2010 iar contractele s-au ţinut lanţ până în 2015, când Primăria Bacău a fost zguduită de mai multe scandaluri de corupţie.
Cifra de afaceri a firmei G&P News &Advertising, potrivit Ministerului Finanţelor, este de 900.000 lei în perioada 2010-2015, aproape toţi bani publici, obţinuţi din contractele cu Primăria Bacău, Consiliul Judeţean dar şi pentru publicitate pe fonduri UE.
Afacerea de monitorizare pe bani publici este deosebit de profitabilă, în unii ani înregistrând şi peste 20 de mii de euro excedent:
2015: cifra de afaceri: 211534, profit: 114271
2014: cifra de afaceri: 258580, profit: 65282
2013: cifra de afaceri: 197982, profit: 35842
2012: cifra de afaceri: 105330, profit: 1511
2011: cifra de afaceri: 89 456, profit: 2366
2010: cifra de afaceri: 42513, profit: 575
Ce monitorizare a făcut bloggerul
În momentul de faţă, în arhivele primăriei se mai găsesc doar o parte din dosarele de monitorizare lunară şi zilnică. Un dosar de monitorizare cuprinde o enumerare zilnică a tilturilor în care era menţionată instituţia şi un grafic în care era prezentat numărul articolelor apărute şi dacă acestea erau pozitive sau negative. Totodată, în dosar mai sunt ataşate câteva CD-uri, care ar trebui să conţină înregistrările emisiunilor făcută automat de bloggerul băcăuan. „La noi venea lunar cu acest dosar pentru factură Ionuţ Tomescu, care se ocupa de urmărirea proiectului. Nu ştim dacă mai vedea cineva aceste hârtii şi nici dacă au folosit la ceva. Aşa era contractul, era impus de sus, nu discutăm noi“, afirmă un angajat de la departamentul contabil. Nimeni nu ştie cum s-a alcătuit grila de plată pentru monitorizarea media, cine a stabilit să se plătească pentru câteva hârtii şi CD-uri 6 mii de lei, lunar.
Mai mult, monitorizarea presei, în fapt o statistică şi o enumerare a articolelor apărute în acea zi, a fost plătită de instituţie deşi era abonată la internet, la ziarele locale şi avea şi angajaţi în Cabinetul Primarului care trebuiau să urmărească apariţiile în presa locală.
„Să nu mai dezgropăm morţii. Ştim cu toţii că monitorizarea a fost de fapt plata pentru defăimarea oponenţilor politici“
Inutilitatea serviciului de monitorizare a media este confirmată de actualii edili ai Primăriei Bacău, care însă preferă să nu ia atitudine şi aşteaptă verificări din partea instituţiilor statului. „Ştim cu toţii pentru ce au fost daţi banii pentru monitorizare. Ce rost are să mai dezgropăm morţii? Ce efect să aibă monitorizarea. Niciun efect. A fost de fapt o plată din bani publici pentru bloggerul pus să calomnieze adversarii politici ai fostei administraţii“, a precizat pentru ziarul Adevărul Constantin Scripăţ, viceprimarul municipiului Bacău.
Spusele viceprimarului băcăuan sunt confirmate şi de portalul instanţelor. Bloggerul „Aghiuţă“ a pierdut două procese pentru defăimarea unui fost jurnalist de investigaţie, Lucian Bogdănel, dar şi cu fostul primar Dumitru Sechelariu, ambii consideraţi oponenţi ai administraţiei liberale condusă de Romeo Stavarache.
Aghiuţă devine, din 2011, blogger USL. Odată cu înfiinţarea Uniunii Social Liberale (PNL-PSD) G&P News &Advertising prinde un contract de monitorizare a presei şi la Consiliul Judeţean Bacău, condus la acea vreme de Dragoş Benea (PSD), acum şef al social democraţilor din judeţul Bacău.
În timp ce la Primăria Bacău bloggerul Florin Popescu era remunerat cu aproximativ 6 mii de lei, lunar, de la Consiliul Judeţean a primit doar jumătate din sumă, undeva între 2500 şi 3 mii de lei, lunar.
Preşedintele Consiliului Judeţean Bacău, Sorin Braşoveanu, instalat în funcţie după alegerile din iunie 2016 nu ştie nimic de monitorizarea media, dacă e bună la ceva sau cum arată, deşi au trecut patru luni de mandat. „Nu ştiu să vă răspund, ce utilitate are. Lăsaţi-mă să mă interesez. Ştiţi că eu sunt mai nou şi nu ştiu toate contractele aflate în derulare“, ne-a declarat Sorin Braşoveanu, preşedintele Consiliului Judeţean Bacău. Instituţia are depusă o cerere, din partea ziarului Adevărul, de aproape trei săptămâni, pe legea 544, prin care se cere concret care este utilitatea monitorizării presei.
Cine este bloggerul Aghiuţă, patronul Ziarului de Bacău, plătit să se monitorizeze singur
Florin Popescu (44 de ani) are o experienţă de aproape 20 de ani în spaţiul public, ca jurnalist şi în ultimii ani blogger şi furnizor de servicii de publicitate. Are ultima şcoală absolvită liceul şi nu are pregătire pe monitorizarea mass-media.
Posesorul blogului aghiuta.com este numit în 2012 director al Ziarului de Bacău, publicaţie liberală, deţinută la acea vreme de Liviu Cenuşă, verişorul primarului liberal Romeo Stavarache. În 2014, după ce patronul Ziarului de Bacău iese din arest preventiv, unde a stat pentru încălcarea măsurilor impuse de judecător într-un dosar Anticorupţie, publicaţia este preluată de G&P News &Advertising, firma administrată de Florin Popescu. Practic, din acest an bloggerul băcăuan primeşte bani şi pentru monitorizarea ziarului său, a blogului pe care-l deţine şi a articolelor sale. Florin Popescu a refuzat să dialogheze pe tema monitorizării făcută în Primăria Bacău şi Consiliul Judeţean Bacău. „Eu nu discut contractele pe care le am cu clienţii mei. Pentru un punct de vedere asupra activităţii mele, dacă este utilă sau nu, luaţi un punct de vedere de la primărie“, a spus Florin Popescu.
Care-i portofoliul real?
Până în 2013, pe site-ul firmei G&P News&Advertising, erau menţionate zeci de titluri în portofoliu, unele dintre ele, de talie internaţională. Portalul https://web.archive.org încă mai păstrează „memoria“ site-ului presabacau.ro de atunci.
Bloggerul cu liceu din Bacău, abonat la banii Primăriei Bacău şi ai Consiliului Judeţean, se lăuda cu următoarele: „Principalele titluri pe care le avem în portofoliu: Trustul Adevărul Holding - Adevărul, Adevărul de weekend, Click!, Click Sănătate!, Click pentru femei!, Click Ghid TV, Click Poofta Bună, Foreign Policy, OK!, Tango, Dilema Veche, Dilemateca şi Historia.Trustul Intact: - Antena 1, Antena 2, Antena 3, Antena Internaţional, Radio ZU, Romantic FM, BBC Good Food, BBC Science Focus, BBC Top Gear, Gazeta Sporturilor, Income Magazine, Jurnalul Naţional, şi The Industry. Trustul Ringier: - Avantaje, Baby, Bravo, Bravo Girl, Deco, Elle, Întâmplări adevărate, Joy, Libertatea, Libertatea pentru femei, Lucru de mână, Lumea femeilor, Povestea mea Întâmplări adevărate, Povestea mea Poveşti de viaţă, Psychologies, TV Mania, TV Satelit, Unica, Viva, Auto Bild.Locale Bacău - Adevărul (ediţia de Moldova), Ziarul de Bacău, Impuls TV, Realitatea TV Bacău, 1TV Bacău, Divanul AdBlog (blogurile din Bacău) FOTO
De aproape doi ani, portofoliul de titluri afişat pe site s-a subţiat brusc şi fără nicio explicaţie: – „Adevărul, Click!, Evenimentul Regional al Moldovei, Adevărul (paginile de Moldova), Ziarul de Bacău, Realitatea TV Bacău, blogurile din Bacău“
Curtea de Conturi promite un control
Într-un răspuns acordat ziarului Adevărul, Camera de Conturi din Bacău a explicat de ce nu a verificat până acum contractele de monitorizare a presei. Acestea sunt de valoare mică, de până în 68 de mii de lei şi astfel sunt sub pragul de semnificaţie în cazul Primăriei Bacău şi a Consiliului Judeţean Bacău. „Urmare a consultării rapoartelor de audit financiar încheiate de Camera de Conturi Bacău la UAT Municipiul Bacău şi UAT Judeţul Bacău, în perioada 2012-2015, a rezultat faptul că, potrivit planului de audit, nu au fost incluse în eşantioanele selectate prestările de servicii, contractate cu firma G&P News&Advertising motivat de faptul că valoarea tranzacţiilor efectuate se situează sub pragul de semnificaţie stabilit pentru execuţia bugetară a celor două unităţi“. În acelaşi răspuns Camera de Conturi Bacău confirmă şi faptul că la următorul audit va fi inclusă şi verificarea acestor contracte. De la începutul lunii septembrie instituţia a început un control amplu la Primăria Bacău, care însă nu este finalizat. Rezultatele vor fi aflate abia spre finalul lunii noiembrie. „Încă nu s-au verificat contractele la care faceţi referire, dar controlul mai durează. Vă vom anunţa rezultatele“,a precizat Alexandru Niţulescu, şeful Camerei de Conturi Bacău.