Celule umane implantate la șoareci, în SUA. Reușita aparține savantului român Sergiu Pașca de la Universitatea Stanford

Oamenii de ştiinţă din Statele Unite, coordonaţi de cercetătorul român Sergiu Pașca din Aiud, au reuşit să implanteze un tip de celule cerebrale umane, denumite organoide, în exemplare tinere de şoareci.

Cercetătorul român Sergiu Pașca FOTO arhiva personală

Scopul demersului științific este acela de a studia tulburări psihiatrice complexe, precum schizofrenia, şi pentru a experimenta o serie de tratamente, potrivit unui studiu publicat miercuri. Cercetătorii practică deja tehnica plasării în cultură, a unor ţesuturi de creier uman obţinute din celule stem.

Dar, în laborator, „neuronii nu ajung la mărimea pe care ar avea-o într-un creier uman adevărat”, a explicat Sergiu Paşca, profesor de psihiatrie şi ştiinţe comportamentale la Universitatea Stanford din Statele Unite şi principal autor al studiului publicat în revista Nature.

În plus, aceste ţesuturi plasate în cultură în afara corpului uman nu permit studierea simptomelor pe care le generează un defect apărut în funcţionarea lor. Transplantându-le într-un animal tânăr, „am constatat că organoidele pot să devină destul de mari şi vascularizate” şi, deci, să fie alimentate de reţeaua sangvină a şoarecelui, ajungând să ocupe până la aproximativ o treime din emisfera creierului” animalului, a detaliat cercetătorul Sergiu Paşca.

Se vor putea testa medicamente noi

Echipa de la Universitatea Stanford a utilizat într-un final noua sa tehnică folosind organoide prelevate de la pacienţi diagnosticaţi cu o boală genetică - sindromul Timothy.

Cercetătorii au observat că în creierul acelui şoarece organoidele creşteau mai puţin repede şi aveau o activitate mai redusă în comparaţie cu organoidele provenite de la pacienţi sănătoşi. Pe termen lung, noua tehnică ar putea fi utilizată pentru a testa o serie de medicamente noi, au declarat doi oameni de ştiinţă care nu au participat la acest studiu, dar care au comentat concluziile sale în revista Nature.

„Tulburările psihiatrice umane sunt în foarte mare măsură specifice omului. De aceea noi trebuie să reflectăm cu prudenţă (...) până în ce punct vrem să lucrăm asupra unora dintre aceste modele”, a completat Sergiu Paşca.

Sergiu Paşca, născut pe 30 ianuarie 1982, este un medic şi om de ştiinţă româno-american, care lucrează în prezent ca profesor de psihiatrie şi ştiinţe comportamentale la Universitatea Stanford din Statele Unite. Și-a petrecut copilăria în Aiud în perioada ultimilor ani ai comunismului din România. A studiat Medicina în România, iar din 2009 trăiește în SUA.

Începând din ianuarie 2014, dr. Sergiu Paşca conduce propriul său grup de cercetare în domeniul bolilor neuropsihiatrice în calitate de membru al corpului profesoral al Universităţii Stanford în California. A primit în total aproape 20 de premii şi distincţii din partea unor organizaţii şi societăţi din domeniul medical.

A fost inclus de cotidianul The New York Times pe lista sa de Vizionari în Medicină şi Ştiinţe şi este câştigătorul din 2018 al Premiului Vilcek pentru Promisiune Medicală Creativă, atribuit de Fundaţia Vilcek. În 2022, cercetătorul româno-american a susţinut un discurs în cadrul celebrelor conferinţe TED despre ingineria inversată a creierului uman în condiţii de laborator.

Alba Iulia