"Socul intrarii in clasa intai, a V-a sau a IX-a poate fi depasit prin negociere"
0afirma consilierul psihopedagog Ani Raducu
Neclara inca, pana spre ora inchiderii editiei, deschiderea oficiala a anului de invatamant preuniversitar 2004-2005 ramane o chestiune de decizie personala atat a profesorilor, invatatorilor si educatorilor, fie sindicalisti, fie nesindicalisti, cat si a elevilor. In toate scolile vor fi prezenti insa, cu certitudine, directorii si cei din conducerea unitatii de invatamant. Federatiile sindicale inca negociaza, dar punctul de vedere oficial abia astazi va fi public. (M. M. Vergu) "Un copil care paseste in clasa intai are mai multe sanse de reusita daca este pregatit socio-afectiv decat daca poseda un bagaj de cunostinte solid. Parintii trebuie sa le spuna copiilor sub forma de poveste care sunt avantajele mersului la scoala, care sunt sansele de reusita", ne-a spus doamna psihopedagog. Este interzis ca bobocul de clasa intai sa fie trezit brusc pentru a merge la scoala. Desteptarea trebuie facuta cu cel putin o ora inainte de plecarea la scoala. E bine ca imbracatul si mancatul sa se faca sub forma de joc. Alimentatia trebuie sa fie bogata in calciu. In cazul prichindeilor de clasa intai care stiu sa scrie, sa citeasca sau sa socoteasca inca din gradinita, "invatatoarea trebuie sa le dea sarcini diferentiate si numai dupa o evaluare la inceputul anului scolar", spune doamna psihopedagog. In primele luni de scoala, toate temele trebuie rezolvate sub forma de joc. Este interzis ca parintii sa le spuna copiilor "daca nu iei foarte bine, vei fi pedepsit". Succesul scolar depinde de dobandirea increderii in fortele proprii, care se poate realiza prin exemple date de parinti din viata de zi cu zi: "Vezi, daca te-ai odihnit, o sa poti invata mai bine!" Intrarea in clasa a V-a inseamna o noua schimbare. De la o invatatoare cu care copilul s-a obisnuit, acum el trebuie sa faca fata diverselor stiluri de predare. Psihopedagogul spune ca "pentru a face fata cu mai multa usurinta acestei schimbari, parintii trebuie sa le explice diferenta dintre ciclul primar si gimnaziu, sa-i faca sa fie increzatori in fortele proprii. Copiii au acum un volum de munca mult mai mare, dar ca si in clasa intai, parintii trebuie sa negocieze cu copilul: "Daca iti faci tema dupa o ora de odihna, vei putea intelege mai bine"". In clasa a IX-a se produce o alta schimbare. Copilul are si profesori, si colegi noi. Principala problema este de a fi "la moda", de a se evidentia si de a fi apreciat de colegi. "Si aici totul se face prin negociere. Daca un copil va cere sa aiba haine la moda, sa poarte cercei in nas, tatuaje, nu i se va interzice categoric, ci i se va explica ce e bine si ce e rau. Daca i se spune adolescentului "Nu faci asa pentru ca nu e voie!", el va face fix invers", a mai spus consilierul psihopedagog Ani Raducu.