Regulile spovedaniei, jocul de imagine al BOR. „Este doar o reconfirmare, nimic nu e nou”

0
0

Pe fondul scandalului provocat de Visarion Alexa, Patriarhia Română anunța că Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române (BOR) a adoptat o serie de propuneri cu privire la spovedanie și duhovnicie.

Sinodul Bisericii Ortodoxe Române FOTO: Basilica/Mircea Florescu
Sinodul Bisericii Ortodoxe Române FOTO: Basilica/Mircea Florescu

Printre altele, aceste reguli privesc oficierea mărturisirii în locașurile de cult, necesitatea ca preotul să aibă, la rândul său un duhovnic, să aibă o viață duhovnicească matură și să evite orice gest de familiaritate nepotrivit cu penitentul. Decizia vine pe fondul scandalului provocat în jurul abuzurilor sexuale de care este acuzat Visarion Alexa.

Precizările aprobate de Sfântul Sinod cu privire la Taina Spovedaniei sunt, de fapt, regulile predate în cadrul facultăților de profil, ele regăsindu-se și în cărțile de cult utilizate de preoți atunci când oficiază slujbele religioase.

„Este doar o reconfirmare a acestor reguli. Nimic nou. Mai mult un joc de imagine cauzat de scandalul Visarion Alexa”, spune un preot din Arhiepiscopia Tomisului.

Manualul de Liturgică Teoretică (realizat de profesorul Ene Braniște - 1978), predat de zeci de ani în seminariile teologice, arată clar că preotul nu este scutit de obligația de a se spovedi. Tot în acest manual se spune că mărturisirea păcatelor se face în biserică, în fața unei icoane a Mântuitorului, doar în cazuri rare (cazuri de boală) spovedania se poate face acasă la penitent.

„Desigur, precizările sinodale sunt binevenite, dar ele nu depășesc nivelul «clarificator» al sfatului de a ne spăla cu apă și săpun”, spune teologul Radu Preda.

El arată că preoții cu inteligență emoțională și discernământ pastoral știu cum și cât să fie apropiați (familiari) cu penitentul. Cu toate acestea, surprize pot apărea oricând, dar aceste „eșecuri” nu înseamnă că trebuie să ne îndepărtăm de Biserică.

O reactualizare binevenită

Preotul Cezar Marksteiner-Ungureanu, doctor în filosofie al Universității Viena și preot paroh al comunității ortodoxe din Krems an der Donau (Austria), consideră că mass-media au prezentat și creat impresia unor „reguli noi” instituite de Sfântul Sinod, deși ele existau și înainte și sunt respectate în proporție covârșitoare de către duhovnicii ortodocși.

„Altminteri, ar însemnă că, până la adoptarea prevederilor din data de 29 septembrie 2022, anumite «glume inadecvate sau gesturi indecente» ar fi fost permise, ceea ce, firește, nu poate fi adevărat”, arată părintele, care este și profesor de religie în școlile de stat și private din Viena și Austria inferioară (ciclul gimnazial).

Solicitarea Sinodului ca în fiecare protopopiat să se organizeze periodic consfătuiri cu preoții, referitoare la săvârșirea corectă a Sfintelor Taine, precum și cateheze cu credincioșii, privind rânduiala și semnificația duhovnicească a acestora este singurul element de noutate, explică părintele Cezar Marksteiner-Ungureanu.

Așadar, hotărârile Sfântului Sinod nu reprezintă neapărat un novum, ci, mai degrabă, o reactualizare binevenită a modului în care Taina Mărturisirii se săvârșește corect”, subliniază acesta.

Preocupat de etica socială și în calitate de cleric, părintele și-ar fi dorit o precizare (nu neapărat sinodală) referitoare și la victimele unor astfel de (posibile) abuzuri, mai ales când ele sunt recunoscute și/sau dovedite în instanță.

„Ar fi important ca Biserica, spital duhovnicesc, să comunice modul în care își înțelege angajamentul de a-i susține pe cei afectați în procesul de reabilitare medicală, știut fiind că adeseori trauma rezultată dintr-o astfel de experiență este o afecțiune care necesită tratament, uneori îndelungat și costisitor. Perspectiva poate fi lărgită și la pastorația victimelor indirecte (familia, ori chiar comunitatea parohială), dar nu în cele din urmă chiar și a celui ce a căzut în păcat și căruia trebuie să i se dea șansa pocăinței”, concluzionează părintele Cezar Marksteiner-Ungureanu.

Cele șapte propuneri ale Comisiei pastorale, monahale și sociale aprobate de Sinodul BOR:

1. Sfânta Spovedanie se săvârșește în biserică, în fața unei icoane a Mântuitorului Hristos, pentru ca persoana care se mărturisește să aibă conștiința cât mai vie a prezenței lui Dumnezeu alături de ea și de duhovnic în timpul mărturisirii;

2. Preotul duhovnic are în primul rând datoria să asculte și apoi să întrebe cu delicatețe, doar pentru a-l ajuta pe penitent să fie cât mai sincer în mărturisirea sa;

3. Taina Spovedaniei nu poate fi condiționată de vreun interes material sau de altă natură;

4. Orice duhovnic trebuie să aibă și el un părinte duhovnic la care să se spovedească în mod constant;

5. Preotul duhovnic trebuie să fie un cleric cu viaţă duhovnicească matură, care s-a eliberat de robia patimilor trupeşti şi cultivă virtutea sfinţeniei;

6. Respectarea cu strictețe a cadrului adecvat Spovedaniei, adică săvârșirea ei în lăcașul de cult, sau, în mod excepțional, într-un spațiu deschis și vizibil, adiacent bisericii;

7. Evitarea oricărui gest sau cuvânt interpretabile ca familiaritate nepotrivită cu penitentul (glume inadecvate sau gesturi indecente). 

Societate


Ultimele știri
Cele mai citite