Ministrul Ecaterina Andronescu schimba toti inspectorii si directorii de scoli
0In ziarul "Adevarul" de saptamana trecuta, in cadrul rubricii "locuri de munca", in judetul Calarasi apareau 16 posturi de inspectori scolari. Cum inspector scolar nu reprezinta o meserie, ci o
In ziarul "Adevarul" de saptamana trecuta, in cadrul rubricii "locuri de munca", in judetul Calarasi apareau 16 posturi de inspectori scolari. Cum inspector scolar nu reprezinta o meserie, ci o functie de indrumare si control specifica numai Educatiei, am solicitat inspectorului general scolar sa ne lamureasca ciudatenia. Am aflat astfel ca la Inspectoratul scolar judetean Calarasi dein 18 posturi de indrumare si control, 16 sunt scoase la concurs, deoarece tuturor inspectorilor scolari le-a expirat contractul (n.n. - trebuie mentionat ca insusi inspectorul general, tocmai proaspat numit, si trecut printr-un concurs pentru acest post, nu stia ca functia de inspector scolar nu e o meserie). Din pacate, ciudatenia expirarii in masa a perioadei de incadrare a inspectorilor scolari nu este proprie doar Calarasiului. In toata tara, la toate cele 42 de inspectorate scolare judetene, tuturor inspectorilor le-a expirat, in acelasi timp, contractul de munca. Evident, pentru oricine, o asemenea coincidenta a naibii nu poate fi luata in serios. Substratul acestei majore modificari este altul, si anume acela specific intruziunii politicului in educatie. In 1992, a venit ministru PSDR-istul Liviu Maior - s-a organizat concurs. In 1996, a venit ministru Virgil Petrescu - a purces la schimbarea garzii. In 1997, a venit ministru Andrei Marga. Cum tocmai se inlocuisera locotenentii (inspectorii generali scolari, adjunctii, ba, pe la unele inspectorate, chiar toata echipa), dar erau alesi de Petrescu, nu de Marga, acesta din urma, pentru a-i mai putea schimba (n.n. - in multe cazuri pe buna dreptate, fiindca erau de-o competenta vecina cu ridicolul), a inventat contractul managerial incheiat, de regula, pentru o perioada de 4 ani. S-a elaborat o metodologie de numire. Aceasta prevedea ca la expirarea celor 4 ani, cadrele didactice aflate in functiile de conducere (directorii) si de indrumare si control (inspectorii scolari, ca si cei generali si cei din MEC) sa fie evaluati, existand posibilitatea prelungirii contractului, daca rezultatele evaluarii sunt bune. Doamna ministru Ecaterina Andronescu a gandit ca nu are rost sa mentina aceste prevederi, drept pentru care a emis un ordin (in 2.04.a.c.) ce stabileste ca de acum incolo numim alti directori si inspectori. De fapt, d-na ministru nu s-a mai incurcat, fie si formal, cu respectarea prevederilor legale in vigoare (Statutul personalului didactic, Legea invatamantului). A decis, pur si simplu (aceasta-i intra in competenta) ca da o noua organigrama inspectoratelor scolare. Asa ca vacantarea s-a realizat prin reorganizare, si nu prin evaluarea activitatii. Daca in cazul inspectorilor scolari galusca ar mai putea fi inghitita, in cazul directorilor (si aici a emis un ordin) e mai delicat, intrucat scolile nu lucreaza cu organigrame efemere si schimbatoare, acolo nu putem schimba fisa postului si structura lui, cand ne vine si cum ne vine. In conferinta de presa de ieri, d-na Andronescu a respins ideea ca acest "concurs" extins la nivel national, atat pentru inspectorate, cat si pentru scoli ar avea ca scop politizarea educatiei. Dansa pretinde, asa cum precizam la inceputul textului ca este vorba de expirarea celor 4 ani. In acelasi timp, noul secretar de stat, dl. Corega, vorbeste despre reorganizarea pe programe (?!?) a ministerului. E limpede ca si in minister sunt de asteptat schimbari. Deocamdata, dl. Corega si-a schimbat doar secretara. Datele centralizate la nivelul MEC ilustreaza clar ca la toate inspectoratele scolare se desfasoara, s-au desfasurat si se vor desfasura concursuri pentru ocuparea tuturor posturilor de inspectori, asta dupa ce in 2001 au fost schimbati toti inspectorii scolari generali. Dar d-na Andronescu spune ca aceasta nu-i o sarcina de partid (primita mai cu seama de la prefecturi), ci o etapa fireasca in viata scolii. Am fi crezut asa ceva daca d-na ministru ne-ar fi putut spune de ce nu a destituit oamenii pe baza aceluiasi ordin in care au fost numiti, dupa regulile acelea (e vorba de evaluare, ci a preferat smecheria cu noua organigrama pentru "eficientizarea activitatii". Ca sa nu mai spunem ca, in virtutea Legii 188, inspectorii din judete, ca si cei din minister sunt functionari publici, intrucat articolul 100 al acestei legi precizeaza ca (de mult) prevederile statutului personalului didactic trebuiau corelate cu acelea ale legii generale. Daca ar fi functionari publici, insa, ar trebui platiti ca atare si nici n-ar mai putea fi schimbati asa usor, la orice comanda politica.