În loc de scuze, tăieri de panglici!
0>> Infrastructura a devenit principalul obstacol în calea investiţiilor". Premierul Tăriceanu, liderul PSD Mircea Geoană şi alţi politicieni de frunte au dat ieri vârtos din coate, ca să
>> Infrastructura a devenit principalul obstacol în calea investiţiilor".
Premierul Tăriceanu, liderul PSD Mircea Geoană şi alţi politicieni de frunte au dat ieri vârtos din coate, ca să se vadă mai bine în poză, la inaugurarea şoselei de centutră a Piteştiului. Degeaba! România rămâne la fel de izolată de Uniunea Europeană cu toţi cei 15 kilometri de şosea cu profil de autostradă deschişi ieri. Principala legătură rutieră a României cu Occidentul - renumitul Coridor IV - este tot motiv de jenă, pentru orice român. Şi unul de oroare pentru orice străin.
Pentru şoseaua de centură a Sibiului, la finele anului 2007, de-abia ar urma să se finalizeze exproprierile de terenuri. Variantele ocolitoare ale municipiilor Râmnicu Vâlcea şi Arad, existente în forme primitive, trebuie urgent reabilitate - dar, în afară de intenţii, nu mai există nimic. În ianuarie 2006, responsabilii din Ministerul Transporturilor promiteau că autostrada de pe Coridorul IV va fi gata în 2011. Intrăm în 2008 şi pe "culoarul morţii" Deva-Arad nu s-a mişcat nimic. În schimb, crucile continuă să răsară, aproape lună de lună, pe marginea acestei şosele şerpuite, extrem de aglomerată.
Calitatea proastă a infrastructurii a devenit, între timp, principalul obstacol în calea investiţiilor. Cu birocraţia şi corupţia tot te mai descurci, până în cele din urmă. Dar, dacă marfa ţi se blochează undeva pe o şosea, nu mai ai cu cine să aranjezi, nici ce "mecanisme" să ungi! Şi atunci cum să nu priveşti înapoi cu mânie?
Din 1990 până la reformele din 1997-1998, România a îngropat vreo 4 miliarde de dolari pentru susţinerea unei industrii miniere supradimensionate. Până la privatizarea din 2001, statul susţinea combinatul SIDEX Galaţi cu un milion de dolari zilnic.
Dar Ion Iliescu şi Nicolae Văcăroiu (nici el n-a putut lipsi, ieri, de la inaugurarea centurii Piteştiului!) ne-au risipit banii pentru a ţine prizonier un electorat industrial speriat de capitalism. Şi când te gândeşti că toate centurile marilor oraşe ar costa 2,5 miliarde de euro!
Traian Băsescu, pe când era ministru al Transporturilor (1996-2000), ne spunea că România nu are nevoie de autostrăzi. Apoi, guvernul Năstase a dat prioritate Autostrăzii Bechtel (Braşov-Oradea-Borş), construită de americani pe bani româneşti, în locul Coridorului IV, finanţat de UE.În fine, Guvernul Tăriceanu a inversat priorităţile.
Rezultatul? O călătorie cu maşina prin România anului 2007 rămâne un adevărat test de anduranţă. Iar în acest timp, Tăriceanu, Geoană, Văcăroiu şi ceilalţi îşi imaginează că vor puncta electoral tăind panglici. În loc ca ei, împreună cu ceilalţi vinovaţi, să iasă în faţa naţiunii şi să spună: "Iertaţi-ne pentru lipsa noastră de simţ practic şi de viziune!"