Dezvoltarea personalitatii = puterea de a asimila schimbarile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Sistem Educational Informatizat - program al Guvernului, coordonat de MEC

- Ce este SEI si de ce ar trebui sa folosim si in invatamantul romanesc noile tehnologii? - Ministerul Educatiei si Cercetarii a definit ca prioritara una din componentele reformei, introducerea in Romania a sistemului complementar de educatie bazat pe educatia asistata de calculator. SEI este denumirea noului program lansat de guvernul Romaniei si coordonat de MEC: Sistem Educational Informatizat. SEI trebuie sa fie integrata pe deplin in procesul educativ din invatamantul preuniversitar. Nu exista tehnologii bune sau rele; exista doar buna sau proasta utilizare a tehnologiilor. Nu este de prea mare folos sa discutam despre avantajele SEI fara sa mentionam pericolele si avantajele care pot interveni cand aceleasi tehnologii sunt folosite in anumite imprejurari. Tehnologia are un potential imens pentru invatare. - Ce schimbari majore au adus in plan international noile tehnologii de educatie bazate pe SEI? - Societatea nu mai este o entitate stabila. Ea se schimba rapid datorita exploziei de cunostinte si revolutiilor tehnologice. Acest proces se combina cu o puternica tendinta de internationalizare. Carierele si dezvoltarea personala a indivizilor vor depinde de modul in care oamenii sunt capabili sa faca fata acestor schimbari. Si aceasta abilitate de asimilare a schimbarilor incepe cu educatia. Adaptarea educatiei si perfectionarii la noile nevoi sociale implica cel putin cateva schimbari. Complexitatea societatii informationale genereaza nevoia unei investitii masive in procese de invatare continua. Educatia nu mai este un proces izolat, temporar, desfasurat de la 6 la 25 de ani. De aceea, de-a lungul intregului program, conceptul de "invatare pentru a invata" va fi puternic accentuat. Directia in care se indreapta societatea solicita noi perspective asupra invatarii. Noile cerinte referitoare la inovatie continua si adaptarea cere o abordare a invataturii care il pune pe cel ce studiaza in centrul procesului de invatare continua si ii da posibilitatea sa devina independent, creativ si autoadaptabil. Aceasta abordare a invataturii presupune o implicare activa a elevului intr-o serie de activitati pentru atingerea unor performante intr-un timp cat mai scurt. - Ce asteapta MEC prin implementarea noului sistem SEI in invatamantul romanesc? - Romania nu poate sa ramana in afara tendintelor mondiale de retehnologizare a metodelor pedagogice noi care vor reforma societatea romaneasca prin educatie. Pot remarca o serie de schimbari pe care le va aduce introducerea noului sistem SEI. In primul rand, SEI va imbunatati accesul la informatie atat pentru elevi, cat si pentru profesori prin folosirea Internetului. Va extinde materialul accesibil si va da profesorilor noi posibilitati in pregatirea si desfasurarea predarii. SEI ofera posibilitatea accesului direct la un volum imens de informatie pentru elevi - informatie mai multa si sisteme mai bune de cautare. Creeaza insa problema selectarii informatiei si nevoia precizarii calitatii acesteia. Exista deci o nevoie clara de indrumare. In al doilea rand, comunicarea. Posibilitatile de comunicare ofera dimensiuni noi predarii si introduce noi modele pentru invatare. Networking-ul a devenit un cuvant cheie. SEI va oferi si ceva revolutionar: invatarea in retea si la distanta. In al treilea rand, SEI determina o organizare alternativa, flexibila si centrata pe rezultat a programei, care ia in calcul intr-o mare masura nevoile individuale ale elevilor. Exista acum posibilitati sporite de alegere si selectare a informatiei in functie de dezvoltarea personala, ceea ce necesita o motivatie puternica si disciplina. In al patrulea rand, activitatile de predare si invatare nou aparute, cum ar fi invatarea orientata spre probleme, invatarea inter-disciplinara, predarea/invatarea diferentiata si predarea/invatarea experimentala, unde experienta proprie a elevului este folosita ca punct de plecare. SEI va aduce cu sine o trecere de la abordarea orientata spre predare la cea orientata spre invatare. Ar fi insa o greseala sa credem ca aceasta se intampla automat. Simpla introducere a tehnologiei nu garanteaza aceasta schimbare. Capitalul uman joaca din nou un rol important, pentru ca acesta schimbare poate fi obtinuta numai prin introducerea unor metode de predare/invatare reinnoite. - Care vor fi efectele asupra elevilor? - Elevii de astazi trebuie sa fie capabili sa proceseze informatii complexe, sa rezolve probleme, sa ia decizii si sa se adapteze situatiilor in continua schimbare. De aceea, invatarea trebuie sa fie activa, constructiva, creativa si orientata spre rezultat. SEI este un mijloc care poate ajuta in acest sens; elevii vor invata facand si descoperind si vor obtine abilitatile necesare progresiv, de-a lungul procesului de invatare. Este insa clar ca SEI nu este singurul mijloc prin care se obtin aceste rezultate si ca nu se ajunge imediat la acestea. SEI ofera posibilitatea studentilor sa-si extraga cunostintele din surse noi si variate si in mod special sa schimbe informatii/cunostinte cu altii. Trebuie sa se evite riscul izolarii elevului si sa se prevada oportunitati pentru invatarea in grup si colaborarea in cadrul proiectelor. Cu SEI invatarea se poate face oricand, oriunde si chiar la orice varsta. Conceptul de motivatie devine mai important si mai relevant. - Ce rol va mai juca profesorul in noul sistem? - Cred ca este important sa precizam ca tehnologia nu va inlocui niciodata rolul central al profesorului in procesul de invatare. Tehnologia poate prelua o parte din sarcinile profesorului, dar ceea ce face in principal este schimbarea rolului dascalului. Profesorul nu mai este singura (sau chiar principala) sursa de informatie. El sau ea devine mai mult un "ghid" pentru elev. Profesorul va asista si ajuta elevul in conceperea proiectelor sale individuale. SEI va da profesorilor posibilitatea de a petrece mai mult timp pentru evaluare, pregatire individuala, conceperea lectiilor, decat pentru activitati de rutina si va incuraja munca de echipa a profesorilor. Echipele de predare pot functiona intr-o singura scoala sau pot fi repartizate in mai multe scoli.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite