De la maşini second-hand la saloane de coafură
0Deşi are doar 31 de ani, Alexandru Cotolan a încercat până acum o serie de businessuri pe care le-a abandonat atunci când acestea au devenit neprofitabile sau când a simţit că nu mai sunt atrăgătoare pentru el. În facultate şi-a deschis o firmă de organizare evenimente, apoi a importat maşini second hand, după care a investit în imobiliare. Între timp a mai deschis şi câteva magazine de bijuterii Meli Melo pe litoral.
După ce testat mai multe pieţe, în anul 2006, Cotolan s-a gândit să se oprească la una şi bună: cea a produselor de îngrijire profesională a părului. S-a asociat cu un prieten care lucrase înainte la Wella România şi s-au gândit să importe brandul olandez Keune, unul dintre cel mai cunoscute nume de pe piaţa mondială a produselor de profil.
A mirosit businessul, cu toate că nu ştia absolut nimic despre îngrijirea părului. „Eu ştiam doar trei nuanţe de păr: blond, şaten şi negru. Acum ştiu că sunt 85 de culori permanente, 45 semipermanente şi o multitudine de nuanţatoare şi de produse“, spune Cotolan, care este inginer constructor de profesie.
Pe olandezii de la Keune nu-i cunoştea, însă. „Am trimis zeci de mailuri cu scrisoarea de intrenţie la toate combinaţiile de adrese care mi-au venit în cap şi care aveau terminaţia keune.com. Ne-a răspuns chiar patronul, iar în zece zile eram la ei, în Olanda“, povesteşte managerul. Investiţia iniţială s-a ridicat la 50.000 de euro, bani pe care i-a folosit în crearea stocului de marfă şi în achiziţia de maşini pentru distibuţie. Cel mai greu spune că i-a fost să explice clienţilor ce înseamnă Keune, acesta nefiind foarte cunoscut în România la vremea respectivă.
Este loc pentru toată lumea
În prezent, produsele Keune sunt vândute în 800 de saloane din toată ţara. Principalii competitori sunt L’Oreal, Londa şi Wella Professional. „Mai este loc suficient de dezvoltare pe piaţă. În România sunt 7.000 de saloane de coafură, dintre care aproximativ 1.000 sunt amplasate în Bucureşti. Sunt extrem de puţine, având în vedere că ideal ar fi să fie un salon pentru fiecare o mie de locuitori, dar astea sunt condiţiile. Româncele câştigă puţin şi preferă să se îngrijească acasă“, spune Alexandru.
Criza nu l-a afectat foarte tare şi estimează afaceri cu 10% mai mari faţă de 2008, când a înregistrat un milion de euro, în condiţiile în care piaţa de profil a scăzut cu 25%. Totodată, în plină criză, pentru a spori renumele firmei, dar şi pentru a face rost de lichidităţi, a deschis, în urmă cu câteva săptămâni, în centrul Bucureştiului, împreună cu Cornel Saru, unul dintre cei mai buni stilişti din România, un salon de înfrumuseţare, o şcoală şi o academie de hairstyling, în care a investit peste 150.000 de euro. În următorii doi ani şi-a propus să mai deschidă trei şcoli în Constanţa, Iaşi şi Braşov.
Carte de vizită
Alexandru Cotolan are o deviză după care s-a ghidat tot timpul în afaceri: „Dacă primesc un leu, trebuie să-l transform măcar în 1,5 lei“. Se consideră o persoană dinamică, inventivă şi spune că se plictiseşte foarte repede dacă face lucruri care nu-i plac, motiv pentru care până acum a schimbat mai multe domenii de activitate. Nu a fost niciodată angajat pentru că nu-i place să aibă şefi şi vrea să muncească pentru el.