Ce este strategia prospectivă. Diana Stafie: „Un Waze pentru companii. Viitorul nu este nici predeterminat, nici liniar“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Analiză prospectivă strategică este o nouă „unealtă“ prin care companiile, dar și indivizii, se pot pregăti pentru viitor, pot detecta din timp oportunitățile și pot evita problemele.

Diana Stafie, specialist în Analiză prospectivă strategică și fondator FutureStation,
Diana Stafie, specialist în Analiză prospectivă strategică și fondator FutureStation,

„Un Waze pentru companii“, așa descrie Diana Stafie, specialist în Analiză prospectivă strategică (Foresight) și fondator FutureStation, acest nou instrument de business, care creează diverse „rute“ posibile pentru viitorul companiilor. Într-o piață a muncii total transformată după pandemie, cu provocări mai mari ca niciodată, previziunea strategică și planificarea unor posibile scenarii viitoare pot face diferența dintre o afacere de succes și un eșec. „Dacă nu te gândești la viitor, nu poți avea unul“, am putea rezuma prin vorbele scriitorului John Galsworthy, premiat cu Nobel pentru Literatură. Despre servicii de planificare strategică, oportunități ale pieței, consultanță și planificare de business vorbește Diana Stafie, într-un interviu exclusiv pentru „Weekend Adevărul“.

„Weekend Adevărul“: Sunteți consultant de strategie pe termen lung. Ce presupune jobul dumneavoastră?

Diana Stafie: Jobul meu se învârte în jurul unui exercițiu constant de curiozitate și explorare a viitorului. Disciplinei pe care o practic, cunoscută sub numele de Foresight sau Analizăprospectivă strategică, nu-i putem atribui o etichetă simplă de știință sau artă. Foresight își are rădăcinile în strategia militară și funcționează ca un compas pentru navigarea printre incertitudini. Această disciplină îmbogățește strategia cu un arsenal robust de instrumente și metodologii, utilizate pentru a prospecta viitorul și pentru a plănui strategic. Această metodologie este ancorată în ideea că viitorul nu este nici predeterminat, nici liniar. Viitorul este un teritoriu vast de posibilități ce trebuie explorat cu curiozitate și cu o minte deschisă. De aceea, în loc să încercăm să prezicem viitorul, bazându-ne pe datele din trecut, în Foresight ne concentrăm pe a-l modela prin explorarea unei multitudini de scenarii posibile. Foresight este mai degrabă despre posibilități și nu despre probabilități.

Aceste posibile scenarii se pot face doar pentru companii sau și pentru indivizi?

Deși uzual este să aplicăm metodologia și abordarea de Foresight la nivel de organizații private și instituții publice, procesul poate aduce multă valoare și la nivel individual. Ne poate ajuta să răspundem la întrebări precum: Cum va arăta profesia mea în 2030? Ce impact vor avea asupra mea schimbările din piața muncii sau noile profesii apărute în următorii ani? Cum mă pregătesc pentru viitor și cum mă asigur că rămân relevant în piața muncii din 2030? Considerând aceste aspecte, Foresight devine esențial în diferite contexte. De exemplu, un jurnalist poate avea întrebări despre viitorul industriei media și cum tehnologia, AI sau ChatGPT vor schimba definiția jurnalismului. Un părinte se poate întreba care vor fi profesiile emergente ce l-ar putea interesa pe copilul său. Un director de Resurse Umane ar putea să se gândească la cum ar arăta angajatul viitorului și cum să-l atragă în organizația sa. Un bancher se poate întreba cum va mai ajunge la clienții săi în viitor, în timp ce un funcționar public poate fi interesat de modul în care digitalizarea își va lăsa amprenta asupra administrației publice.

Scopul nostru nu este să oferim un singur răspuns definitiv, ci să furnizăm un cadru pentru gândirea strategică în fața incertitudinii și a schimbării.

Cum s-au schimbat companiile după pandemie? Ce lecție au învățat de aici?

În urma pandemiei am observat o creștere semnificativă a deschiderii companiilor pentru gândirea alternativă și crearea de scenarii posibile despre evoluția industriei lor, a economiei și a lumii în general. Specialiștii afirmă că există trei mari surse de anxietate pentru noi, oamenii: incertitudinea, lipsa de informații și pierderea controlului. Iar circumstanțele recente au fost un sol fertil în acest sens. Astfel, pe acest fond de incertitudine, interesul pentru Foresight și Scenario Planning a crescut semnificativ, deoarece aceste instrumente gestionează eficient incertitudinea și pot informa deciziile strategice ale unei organizații. Este important de menționat că practica creării de scenarii exista deja în unele organizații, dar uneori e limitată la situații de tip „worst case“ sau „best case“ scenario (trad. – cel mai rău și cel mai bun scenariu). Totuși, în lumina schimbărilor recente, organizațiile s-au arătat mult mai deschise să exploreze și variațiile de „gri“, adică scenarii care se situează între cele două extreme și care pot dezvălui oportunități relevante.

Ce înseamnă, mai exact, Foresight?

Atunci când facem o analiză pentru o companie sau un domeniu anume, realizăm practic o hartă pe care scanăm trendurile ce conduc către posibile scenarii de viitor, astfel încât să creionăm alternative pentru a fi pregătiți, pentru a rămâne relevanți, pentru a fi cu un pas înaintea celorlalți. Foresight ajută organizațiile să investigheze, nu să prezică viitorul. Într-un fel, Foresight este ca un „Waze pentru companii“, îi ajută pe decidenți să înțeleagă diferitele scenarii alternative pentru a planifica cu mai multă acuratețe călătoria lor strategică. Instrumentele sale permit identificarea și anticiparea posibilelor obstacole, dar și a modului în care își pot atinge obiectivele sau pot ajunge la destinația dorită mai rapid decât concurenții lor, indiferent dacă aceștia sunt în trafic sau în industrie. Prin urmare, lecția pe care o putem extrage de aici este aceea că abilitatea de a anticipa, de a gândi alternativ și de a fi pregătit pentru o varietate de scenarii posibile a devenit esențială pentru supraviețuirea și prosperitatea organizațiilor în lumea post-pandemică.

Scenariile sau așa-numitele predicții despre criza mondială din 2008 sau despre viitoare recesiuni care ne bat la ușă pot fi făcute cu ajutorul strategiei prospective? Dacă da, cu câtă acuratețe?

Este important să evidențiez de la început că în practica Foresight nu realizăm predicții propriu-zise. Evităm termenul de „predicție“, deoarece se bazează pe presupunerea că viitorul poate fi anticipat cu precizie – această premisă nu este nici realistă, nici utilă. Dacă privim retrospectiv, vom identifica cu siguranță numeroase elemente din realitatea noastră actuală care păreau de neimaginat cu doar cinci ani în urmă. Aceasta nu înseamnă că nu putem identifica semnale sau tendințe emergente care ne pot ghida în conturarea unor posibile scenarii de viitor. În Foresight, adoptăm principiul că există nu un singur viitor, ci multitudini de viitoruri posibile. Care dintre aceste viitoruri se va concretiza depinde de un amestec complex de factori, mulți dintre aceștia fiind imprevizibili. Prin urmare, în loc să încercăm să anticipăm cu exactitate evenimente globale majore cum ar fi următoarele recesiuni, în Foresight ne propunem să explorăm o varietate de scenarii posibile și să pregătim organizațiile pentru a face față acestor potențiale realități. Scopul nostru nu este să oferim un singur răspuns definitiv, ci să furnizăm un cadru pentru gândirea strategică în fața incertitudinii și a schimbării. Așa că, în loc să ne bazăm pe ceea ce știm azi pentru a face o singură predicție, ne pregătim pentru o multitudine de alternative, fiecare cu propriile sale provocări și oportunități.

Strategia prospectivă poate fi aplicată în orice domeniu și la orice business? Poate fi aplicată și pentru o corporație, și pentru un butic de flori sau un magazin de la colțul străzii?

Cu siguranță, strategia prospectivă sau Foresight poate fi aplicată în orice domeniu și pentru orice tip de business. O corporație poate utiliza Foresight pentru a anticipa provocări viitoare și pentru a explora posibilele oportunități de business, de la inovații tehnologice, până la evoluțiile în domeniul reglementărilor sau schimbările din dinamica pieței muncii. O afacere mică, precum un butic de flori, poate folosi Foresight pentru a anticipa schimbările în comportamentul consumatorilor, tendințele în aranjamentele florale, impactul schimbărilor climatice asupra culturilor de flori sau chiar evoluțiile tehnologice care pot facilita livrarea florilor. Magazinul de la colț poate utiliza Foresight pentru a identifica tendințele în preferințele consumatorilor în ceea ce privește alimentația sănătoasă, creșterea cererii de produse locale sau ecologice, inovațiile în logistică și gestionarea stocurilor sau chiar evoluțiile legislative referitoare la igiena alimentară. Acest proces vă va ajuta să dezvoltați o abordare proactivă față de viitorul afacerii dumneavoastră și să luați măsuri concrete pentru a vă asigura că sunteți pregătit pentru schimbări și că puteți profita de oportunitățile care apar. Prin urmare, Foresight poate aduce valoare oricărui business, mare sau mic.

Aveți sfaturi pentru un antreprenor aflat la început de drum?

Pentru o afacere de dimensiuni mai reduse, acestea ar putea fi câteva direcțiidesprecum puteți începe o discuție despre viitor în echipa dumneavoastră.

1.     Încercați să identificați ce schimbări posibile ar putea aduce următorii 5 ani în industria din care faceți parte. Asigurați-vă că acoperiți schimbări din întregul spectru STEEP –adică schimbări sociale, tehnologice, economice, de mediu și politice/reglementări. Chiar si o căutare pe Google după „tendințe/inovații/startup-uri/patente/noutăți în industria...“ vă poate ajuta să găsiți informații relevante.

2.     Faceți o listă cu elemente care credeți că vor rămâne neschimbate în următorii 5 ani. Apoi, lăsați frâu liber imaginației și întrebați-vă cum ar arăta un viitor în care aceste elemente se schimbă în totalitate sau chiar devin opuse. De exemplu, în industria alimentară, un element care ar putea apărea în listă ca neschimbat în următorii 5 ani este consumul semnificativ de carne în rândul populației. Dar ce s-ar întâmpla dacă acest consum de carne ar fi complet eliminat sau înlocuit cu alternative vegetariene sau sintetice? Cum ar arăta un viitor în care oamenii aleg în mod masiv alimentația bazată pe plante sau se bazează pe carne produsă în laborator?

3.     Începeți să vă imaginați astfel de posibile alternative de viitor pentru industria dumneavoastră. Gândiți-vă la scenarii în care produsele sau serviciile pe care le oferiți devin irelevante sau în care modelul dumneavoastră de business este complet transformat. De exemplu, în cazul unui magazin fizic, cum ar arăta viitorul dacă majoritatea cumpărăturilor s-ar face exclusiv online?

4.     Pentru fiecare scenariu dezvoltat la punctul 3, încercați să definiți un set de indicatori sau evenimente pe care le-ați putea monitoriza. Aceștia v-ar putea indica faptul că vă îndreptați către un anumit scenariu sau altul. De exemplu, în cazul magazinului fizic menționat anterior, un indicator ar putea fi procentul vânzărilor onlinesau creșterea popularității platformelor de e-commerce.

5.     După ce ați identificat posibilele schimbări și alternative de viitor, dezvoltați un plan de acțiune pentru a vă pregăti și a vă adapta la aceste schimbări. Identificați ce resurse, competențe sau parteneriate ar fi necesare pentru a face față noilor cerințe și pentru a profita de oportunitățile emergente.

În loc să fie pasageri pasivi către viitor, tinerii pot deveni piloții propriului destin

Cum poate fi aplicată analiza prospectivă strategică în domeniul educației, în care tocmai ne-am confruntat cu o grevă majoră, care a adus incertitudine asupra viitorului unor elevi?

Deși educația poate părea un domeniu dificil de navigat în acest moment, Foresight și abordarea prospectivă pot contribui la felul în care ne pregătim tinerii pentru viitor. În loc să fie pasageri pasivi către viitor, tinerii pot deveni piloții propriului lor destin. Legat de numele publicației dumneavoastră, dar și de expertiza mea, un demers aparte la care lucrăm zilele acestea este acela în care explorăm viitorul adevărului și cum poate fi acesta perceput de tineri. La invitația a două ONG-uri, am dezvoltat patru posibile scenarii de viitor legate de cum ar putea arăta conceptul adevărului (de la discriminare la dezinformare) la orizont 2040. Obiectivul este să creăm cât mai multe contexte în care tinerii vorbesc despre viitor, dar și despre adevăr. Și astfel, aceste scenarii au fost discutate cu diverse grupe de tineri în ideea pregătirii acestora pentru viitor. Uneori tinerii, ca și noi de altfel, se pot simți copleșiți de lumea în continuă schimbare și cred că e atât de important să purtăm astfel de discuții cu ei și să le conferim sentimentul că cineva chiar e interesat de ei, de cum gândesc și de cum văd ei viitorul. Să nu uităm că noi, în școli, în general învățăm numai despre trecut. Tare îmi doresc să schimb această narațiune! De ce să nu predăm și viitorul?Personal, doresc să creez cât mai multe contexte în care vorbim despre viitor și despre cum ne putem pregăti mai bine, atât în organizații, cât și în școli și alte activități educative.

În copilărie sau în adolescență v-ați „proiectat“ un viitor în domeniul în care activați acum? Unde vă „vedeați“ când veți fi mare?

Când eram mai tânără, nu mi-am imaginat niciodată că voi lucra în acest domeniu fascinant și complex. Învățarea continuă, pasiunea pentru lectură și inovație au fost mereu prezente în viața mea, însă nu aș fi putut anticipa că mă voi aventura în lumea Foresightului. Acum zece ani, nici măcar nu știam că există persoane care practică acest gen de profesie. Reflectând la această traiectorie, mereu mă întreb ce alte surprize ne rezervă viitorul. Și care ar putea fi realitățile următorilor 5 sau 10 ani, de care încă nu am habar?

Vă provoc să vă gândiți când ați cunoscut primul profesionist care avea titulatura de Social Media Manager. Majoritatea oamenilor cărora le-am pus această întrebare mi-au răspuns că acum cinci-șapte ani. O carieră acum indispensabilă pentru vizibilitatea a nenumărate companii a luat avânt cu mai puțin de un deceniu în urmă. Aceasta mă face să mă gândesc cu seriozitate la ce va urma. Care vor fi profesiile emergente în următorii 5, 10 sau 20 de ani? Iar aceste considerații mă conduc la un dublu angajament: pe de o parte, să rămân vigilentă și curioasă în fața viitorului și, pe de altă parte, să acționez în mod proactiv pentru a-mi păstra relevanța ca profesionist într-o piață a muncii în continuă evoluție, de a fi în pas cu timpurile și îmi propun să mă pregătesc pentru viitor.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite