BOR, scandalizată de o expoziție de artă din București. Curator: „Monștrii apar în artă și literatură”

0
Publicat:

Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, a transmis un mesaj dur cu privire la o expoziție organizată în centrul Bucureștiului, la Palatul Dacia de pe Lipscani, despre care spune că ar batjocori credința. În replică, curatoarea expoziției susține că monștrii apar în artă și literatură, de-a lungul istoriei, ca simboluri ale alienării sau amenințării existențiale.

Paul Baraka este un artist care se concentrează pe subiecte șocante și provocatoare
Paul Baraka este un artist care se concentrează pe subiecte șocante și provocatoare

Cât de departe se poate merge oare cu siluirea artei, compromiterea „artistului”, nesimțirea spirituală, obscenitatea vizuală și batjocorirea purității dumnezeiești întrupate în Hristos sau Sfânta Fecioară Maria?

Dar și cu batjocorirea oricărui alt simbol sacru al oricărei religii din lume.

Până la odioasa „blasfemie”, până în bolgia sinistră a „sacrilegiului”.

Aceste cuvinte nu pot fi scoase din vocabularul respectului omului normal pentru sacru și alteritate, nu pot fi evacuate din lexiconul bunului-simț. Nu fără prețul compromiterii intelectuale supreme și al desfigurării morale extreme. Cei multiplu depravați prin prizarea ideologiei anticreștine, așa-ziși „artiști” învinși de drogul ideologic și amnezia morală provocată de acesta, artizani ai urâtului provocator ajunși cu „operele” lor, poate din regretabilă eroare, în spațiul unei expoziții care și-a creat în timp și pe bună dreptate un excelent renume în România (Art Safari), acești minusculi și ridicoli demiurgi de carton sau alte materiale perisabile care îi caută inutil ceartă lui Dumnezeu, în timp ce își imaginează că violul asupra artei și asaltul grotescului asupra firescului echivalează cu un „act spiritual”, acești „zombi” care se cred „nimfe” ignoră de fapt că adevărații artiști îndrăgostiți până la sacrificiu de Frumosul derivat din Dumnezeiesc, nu pot fi niciodată jalnicii mesageri ai unei agresive „esteticii a urâtului”. Chiar dacă aceasta, în virtutea ideologiei care o promovează, și-a pus punctual și temporar murdara amprentă pe multe edificii culturale din metropolele europene”, scrie Vasile Bănescu pe pagina sa de Facebook.

În replică, curatoarea expoziției "Nymphs vs Zombies: Ondine’s hope and Baraka’s despair", Ruth Hibbard, spune că monștrii apar în artă și literatură, de-a lungul istoriei, ca simboluri ale alienării sau amenințării existențiale; puterea lor constă în capacitatea de a evoca emoții puternice.

Acest lucru este valabil pentru reprezentările medievale ale diavolului, Frankenstein, filmele de groază cu zombi din secolul al XX-lea, dar și pentru arta lui Baraka. Lucrările artistului sunt intenționat provocatoare, deoarece acesta folosește sculpturi hiperrealiste ale unor figuri monstruoase pentru a explora părțile întunecate și tulburătoare ale psihicului uman. Creațiile sale diforme asemănătoare zombilor sunt menite să transmită suferință și disperare. Artistul consideră că adesea este mai ușor să comunici subiecte dificile și emoții folosind arta vizuală intensă. Baraka manifestă un interes profund pentru religie, iar multe dintre lucrările sale utilizează simboluri religioase reinterpretate cu propriile sale figuri înspăimântătoare, în timp ce explorează idei despre credință, suferință și nemurire. Având în vedere impactul emoțional puternic, expoziția este destinată doar persoanelor de peste 18 ani”, explică Ruth Hibbard.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite