Angajaţii de pe Aeroportul Otopeni sunt bântuiţi de "sindromul avionului"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Avionul care a lovit o maşină de întreţinere pe Aeroportul Otopeni se află încă lângă pista de decolare, la zece zile după producerea accidentului. În timp ce oficialii nu vor să facă

Avionul care a lovit o maşină de întreţinere pe Aeroportul Otopeni se află încă lângă pista de decolare, la zece zile după producerea accidentului. În timp ce oficialii nu vor să facă declaraţii, cei care se ocupă cu serviciile de sol privesc tot mai des peste umăr când se află la lucru. Le e frică să nu dea vreun avion peste ei.

Situaţia de pe aeroport


rămâne tensionată, atât timp cât ancheta Ministerului Transporturilor trenează. Reprezentanţii firmei Uti Gemmo, care execută lucrări de reparaţie şi întreţinere a sistemului de balizaj aeroportuar, au prezentat însă câteva observaţii pe marginea concluziilor raportului preliminar.

"Solicitarea lucrărilor de balizaj a fost făcută cu o seară înainte, de către dispecerul tehnic al Aeroportului Otopeni. În dimineaţa de 30 decembrie, oamenii şi-au citit raportul în care se solicita curăţarea lămpilor de pe axul pistei, între 300 şi 1.500 de metri. S-au pregătit încă de la ora 7.00.

Au anunţat că sunt pregătiţi, apoi au cerut permisiunea de a intra pe pistă. După ce au primit-o, la ora 10, au intrat pentru a efectua o parte din lucrări. După un timp, li s-a cerut să iasă de pe pistă, pentru că ateriza un avion. La ora 11, cei patru oameni au reintrat, cu o altă aprobare, cu cele două autospeciale pe pistă, pentru terminarea lucrărilor de întreţinere", ne-a declarat vicepreşedintele Uti Gemmo Ion Obloja.


Două maşini pe pistă


În perioada dintre cele două intrări pe pistă ale echipei de întreţinere a balizajului, cei patru membri ai acestei echipe au rămas, cu maşini cu tot, pe bretelele din afara pistei. Totul s-a desfăşurat ca şi în cazul primei intrări, conform procedurii. S-a cerut permisiunea de reintrare, care a fost confirmată de către turnul de control. "Cele două autospeciale au intrat şi s-au îndreptat una spre un capăt al pistei, iar cealaltă în partea opusă.

În momentul accidentului, echipa din autospeciala <> se afla cel mai aproape de locul de decolare a avionului. Unul dintre muncitori efectua lucrări la 15 metri de maşină. Celălalt s-a întors pentru a lua ceva din autospecială. Atunci a văzut cum avionul se îndreaptă spre ei şi i-a strigat celuilalt să fugă.

Cel de lângă maşină a fugit spre marginea din dreapta a pistei, iar celălalt spre stânga. În timp ce încercau să se salveze, cei doi au auzit prin staţie: <> ", susţine Ion Obloja.


În momentul în care avionul a lovit "Kia", ceilalţi doi muncitori, aflaţi la circa 400 de metri, s-au urcat în autospeciala "Fiat" şi au părăsit pista. Apoi au comunicat turnului: "Am reuşit să degajăm!". Imediat a venit şi răspunsul celeilalte echipe: "Pista nu e liberă! Avem maşină lovită!". Această relatare pare a fi confirmată şi de raportul preliminar al comisie de anchetă. Acolo se spune că, la ora 11:26:07, aeronava ROT 3107 a primit aprobarea pentru decolare. Abia după 33 de secunde, între 11:26:40 şi 11:26:50, turnul a întrebat balizajul dacă pista e liberă."


Proceduri neaplicate


Potrivit procedurilor internaţionale, pentru vizibilitate redusă, accesul echipelor care efectuează lucrări pe pistă se execută foarte strict. Astfel, atunci când turnul de control vrea degajarea pistei, se ordonă mai întâi: "Pregătiţi oprirea lucrului!". Echipa de la sol confirmă. În acest timp, oamenii îşi strâng sculele, se îmbarcă în autospeciale şi anunţă: "Sunt pregătit de eliberare", apoi aşteaptă decizia turnului de control. Turnul de control îi spune echipei să degajeze, echipa confirmă şi eliberează pista. Conform înregistrărilor prezentate în raportul preliminar oficial, este evident că aceste proceduri nu au fost respectate.


Reguli încălcate


Mai mult, directorul Diviziei Mentenanţă şi Administrare al Uti, Gabriel Bambache, ne-a spus că, "în cazul în care cei care trebuie să ia o decizie privind decolarea sau aterizarea avioanelor nu sunt siguri sută la sută că pista este degajată, există proceduri clare de verificare". Prima măsură o constituie aprinderea şi stingerea intermitentă a luminilor de balizaj. Acest semnal este unul de urgenţă, iar în acel moment, toate echipajele aflate la sol trebuie să degajeze urgent zona.

Dacă nici aşa nu există siguranţa că pista e liberă, se trimite o echipă cu o maşină, pentru verificarea directă. "Trei kilometri de pistă se parcurg în maximum două minute. Numai că acest lucru nu s-a întâmplat", spune Gabriel Bambache.


Staţiile de comunicare funcţionau


"Dacă maşina nu este prevăzută cu staţie de emisie-recepţie fixă, poate intra pe pistă doar dacă membrii echipajului fac dovada că dispun de staţii mobile funcţionale. Iar cei patru oameni care au lucrat la balizaj în ziua de 30 decembrie aveau şi staţii fixe, şi mobile, toate - funcţionale", ne-a asigurat Bambache. (Valeria Cupă)

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite