Picăturile care „dizolvă“ cataracta, boala care ne lasă fără vedere la bătrâneţe

Cataracta ar putea fi vindecată cu ajutorul unor picături speciale inventate de oamenii de ştiinţă americani, scrie iflscience.com.

Potrivit unui studiu publicat în revista „Nature“, o echipă de cercetători de la Universitatea California din San Diego a eruşit să pună bazele unui medicament care ar putea trata milioane de pacienţi care suferă de cataractă.

Cataracta este principala cauză a orbirii în rândul fiinţelor umane şi este determinată, potrivit sursei citate, de opacifierea cristalinului apărută odată cu înaintarea în vârstă, care duce la deteriorarea structurii proteinelor cristalinului şi formarea unui strat  de culoare albastru lăptos sau maro care împiedică vederea clară.

Noul medicament a fost deja testat pe cobai iar rezultatele sunt promiţătoare, susţin autorii studiului.

În prezent, singurul tratament pentru pacienţii cu cataractă presupune intervenţia chirgicală, care prezintă costuri destul de ridicate.

Peste 30 de milioane de oameni din întreaga lume sunt orbi şi mai bine de jumătate dintre cazuri au fost cauzate de cataractă, arată statisticile Fundaţiei Fred Hollows.

Picăturile realizate de oamenii de ştiinţă se bazează pe un steroid natural numit lanosterol, care se pare că ar opri proteinele defecte ale cristalinului să intre în starea de agregare şi să formeze cataracta.

Savanţii au testat picăturile pentru ochi pe bază de lanosterol în trei tipuri de experimente. În primul rând au lucrat cu cristaline umane de laborator şi au văzut o scădere în dimensiuni a cataractei. Apoi au testat efectele asupra iepurilor şi, potrivit Hanaei Armitage de la Science Mag, după şase zile, din totalul de 13 pacienţi, doi care aveau forme severe de cataractă au ajuns la forme moderate, iar restul nu au mai avut nici un fel de cataractă. În cele din urmă au testat picăturile pentru ochi pe câini care fac în mod natural cataractă.

La fel ca în cazurile cristalinului uman de laborator şi al iepurilor, câinii au răspuns pozitiv la medicament, cei cu cataractă severă vindecându-se complet sau aproape complet.

"Aceasta este o lucrare foarte cuprinzătoare şi convingătoare, cea mai puternică de acest gen pe care am văzut-o pe parcursul unui deceniu", a spus biologul molecular Jonathan King de la Massachusetts Institute of Technology (MIT). Deşi nu a participat la acest studiu, King, care a fost implicat în cercetarea cataractei în ultimii 15 ani, a remarcat că echipa de cercetători a descoperit fenomenele şi a făcut experimentele necesare.

Următorul pas pentru cercetători este de a afla exact cum picăturile pentru ochi bazate pe lanosterol provoacă acest răspuns din partea proteinelor cataractei şi de a trece la studiile pe fiinţe umane.