Medicamentul pe care îl iau piloții pentru a rămâne treji. „Trebuie să fie capabili să performeze și în momente în care sunt deja epuizați”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Organizațiile militare care se confruntă cu oboseala piloților de zeci de ani au o soluție surprinzătoare pentru rezolvarea problemei, după ce doi piloți indonezieni de linie au adormit în timpul unei curse.

Soluțiile militarilor ar putea fi aplicate și piloților comerciali
Soluțiile militarilor ar putea fi aplicate și piloților comerciali FOTO arhiva Adevărul

Totul a pornit de la niște pastile descoperite în buzunarul unui pilot nazist. Aceștia erau dependenți de ele pentru a rămâne treji în timpul misiunilor lungi. La vremea respectivă, Luftwaffe-ul german îi ținea treji pe aviatori cu așa-numita "sare de pilot".

După ce au testat pastilele, britanicii au început să lucreze la propria lor versiune.

Potrivit BBC, substanța rezultată a fost distribuită pe scară largă și a alimentat sute de misiuni nocturne în Europa. Un medicament similar, dextroamfetamina, a devenit popular în timpul războiului din Golf din 1990-1991, fiind luat de majoritatea piloților de vânătoare implicați în bombardamentele asupra forțelor irakiene din Kuwait.

Astăzi, pastila minune este încă folosită de echipajele aeriene militare americane pentru a rezolva aceeași problemă, oboseala piloților, care poate apărea în timpul misiunilor lungi și le poate pune siguranța în pericol.

Dar există o problemă. Amfetaminele pot cauza dependență gravă, piloții abuzând de ele chiar și în 1940. Astfel, în ultimii ani, organizațiile militare au căutat o altă opțiune.

Pastila minune care îi ține treji pe piloții militari

Modafinilul, un stimulent dezvoltat inițial pentru tratamentul narcolepsiei și a somnolenței excesive în anii 1970, a început să fie folosit de piloții militari deoarece poate ajuta la prevenirea adormirii, poate avea și efecte puternice. S-a dovedit că îmbunătățește planificarea spațială, recunoașterea modelelor și memoria de lucru, precum și crește performanța cognitivă generală, atenția și vigilența în situații de oboseală extremă.

Dar modafinilul are și efecte secundare care includ transpirație, dureri de cap puternice și chiar halucinații. Cu toate acestea, în anumite circumstanțe, poate fi un ajutor formidabil pentru cei care trebuie să rămână treji. Într-un studiu timpuriu, drogul a ținut oamenii treji timp de până la 64 de ore de activitate, iar efectele sale au fost comparate cu consumul a 20 de cești de cafea.

În lumea piloților de vânătoare, există două tipuri de medicamente: pastilele "go" și "no-go". Primele sunt stimulente și cresc activitatea sistemului nervos central – un motiv pentru care amfetaminele sunt uneori cunoscute sub numele de "viteză".

Celelalte sunt substanțe depresive, care încetinesc transmiterea mesajelor între creier și corp. În situații în care momentul de trezie și somnul este critic, forțele aeriene folosesc uneori aceste medicamente pentru a comanda corpul să coopereze. Aici intervine modafinilul.

Modafinilul este deja larg disponibil, aprobat pentru utilizare de către forțele aeriene din Singapore, India, Franța, Țările de Jos și Statele Unite. Între timp, o investigație efectuată de ziarul The Guardian a dezvăluit că o cantitate semnificativă de droguri fusese achiziționată de Ministerul Apărării din Marea Britanie înaintea începerii războiului din Afganistan în 2001.

O altă comandă fusese asigurată în 2002, înainte de invazia Irakului. Deși o agenție de cercetare a apărării a efectuat experimente cu pastilele, acestea nu ar fi fost folosite pe personalul de luptă.

De fapt, piloți „îmbunătățiți chimic” au fost implicați în sute de operațiuni militare doar în ultimul deceniu.

Pe măsură ce zboară, piloții de vânătoare au adesea doar câteva secunde pentru a observa împrejurimile și a decide cum să reacționeze la amenințări, astfel că oboseala poate fi fatală. Dar, în mod ciudat, zborurile intense care implică războaie sau manevre serioase nu sunt singurele în care piloții au tendința de a se confrunta cu lipsa somnului – de fapt, zborurile plictisitoare sunt mai periculoase.

În situațiile în care lucrurile se întâmplă rapid, corpul produce propriul său drog stimulant, adrenalina, care crește vigilența și reduce sentimentele de oboseală – cel puțin pe termen scurt. Pe de altă parte, misiunile mai puțin angajante ar putea duce la plictiseală, ceea ce ar putea accentua impactul epuizării.

Pot fi militarii forțați să ia modafinil?

Voluntarii de la Forțele Aeriene Regale ale Țărilor de Jos au fost ținuți treji timp de 17 ore și apoi li s-a oferit o doză de modafinil, cofeină sau un placebo. Apoi, au fost evaluați pentru vigilență și somnolență. Cercetătorii au constatat că atât cofeina, cât și modafinilul erau eficiente, deși cel din urmă a funcționat mai mult timp.

Chiar și după o noapte întreagă fără somn, unii oameni care au luat medicamentul simțeau că ar putea continua încă o zi.

Desigur, există implicații serioase etice și legale implicate în oferirea de stimulente precum modafinilul militarilor. Însă, ce s-ar întâmpla dacă cineva ar refuza să ia un medicament considerat necesar pentru succesul unei misiuni?

Piloții britanici folosesc modafinil pentru a rămâne treji
Piloții britanici folosesc modafinil pentru a rămâne treji FOTO Shutterstock

Un studiu privind posibilele provocări legate de folosirea stimulentelor în forțele armate canadiene evidențiază următoarea contradicție: deși nu este legal să forțezi pe cineva să ia un medicament în Canada, este o cerință legală pentru personalul militar să îndeplinească "orice ordine pe care ar putea fi nevoiți să le îndeplinească" oricând, zi sau noapte. Dacă ar fi considerat necesar pentru cineva să ia modafinil din motive operaționale, ar putea refuza, dar nu ar avea dreptul să eșueze ca urmare a refuzului.

Modafinilul nu este un medicament perfect, ci are efecte secundare, iar acestea pot fi atât mentale, cât și fizice. Mai multe studii au constatat că medicamentul poate duce la creșterea încrederii în propriile judecăți – ceva care ar putea fi fatal când zbori la viteze care pot atinge ușor 1.900 km/h.

Naziștii au avut probleme similare atunci când au dat medicamente forțele aeriene în timpul celui de-al doilea război mondial. În total, au distribuit aproximativ 35 de milioane de pastile de metamfetamină militarilor în primăvara și vara anului 1940. Cu toate acestea, s-a dovedit curând că piloții intoxicați cu droguri aveau judecăți proaste, crezând adesea că performanța lor era bună – chiar dacă era, de fapt, teribilă.

Autoritățile au devenit în cele din urmă îngrijorate că drogurile, care erau vândute sub numele de marcă Pervitin, ar putea provoca accidente.

Ca și amfetaminele, modafinilul poate crea dependență – deși mult mai slabă. Este, de asemenea, susceptibil la abuz. Medicamentul a devenit un drog inteligent popular în anii 2000, folosit de studenți pentru a sta treji toată noaptea pentru a studia, sau de angajați cu timp limitat.

Mulți piloți comerciali reclamă că nu au suficient timp de odihnă

Un sondaj din 2023 făcut pe 6.900 de piloți din Europa a constatat că 72,9% dintre ei considerau că nu aveau suficient timp de odihnă pentru a se recupera între schimburi – în timp ce trei sferturi experimentaseră un microsomn în timpul serviciului în ultima lună.

În opinia lui Yara Wingelaar-Jagt, locotenent colonel și șef al departamentului de medicină aerospațială la Ministerul olandez al Apărării din Soesterberg, Țările de Jos, deși beneficiile modafinilului pentru piloții militari ar putea fi aplicabile și aviației comerciale, ar fi mai bine să nu fie întrebuințat.

"Cred că pentru aviația comercială trebuie să fim sceptici în ceea ce le cerem piloților noștri și societății noastre. Este cu adevărat necesar ca piloții noștri comerciali să zboare în timpul nopții pentru a ne duce la destinația noastră, sau trebuie să acceptăm că chiar și oamenii au limitele lor și să respectăm nevoia universală de somn?", spune ea.

În schimb, Wingelaar-Jagt sugerează că modafinilul ar putea avea o valoare pentru alte profesii cu ore lungi, cum ar fi îngrijirea de urgență sau pompierii.

"Pentru acele domenii de activitate, este dincolo de orice îndoială că oamenii trebuie să fie capabili să performeze optim chiar și în momente în care sunt deja epuizați," spune ea.

Un studiu a constatat că medicii care au fost treji toată noaptea s-au descurcat mai bine într-o serie de sarcini care ar putea fi relevante pentru îndatoririle lor atunci când au luat modafinil – au fost mai eficienți în rezolvarea problemelor care implicau planificarea și memoria de lucru și mai puțin impulsivi.

Cu toate acestea, la fel ca și în cazul piloților militari, există blocaje etice – în special îngrijorarea că profesioniștii din domeniul medical ar putea fi presați să le folosească.

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite